Σε οριακό σημείο βρίσκεται η κατάσταση στα μέσα σταθερής τροχιάς της Αθήνας, με επιβάτες και εργαζόμενους να δοκιμάζονται καθημερινά από την έλλειψη κλιματισμού, την υποσυντήρηση και τις ελλείψεις τροχαίου υλικού, ειδικά στη Γραμμή 1 του Μετρό (πρώην ΗΣΑΠ).
Ο παρατεταμένος καύσωνας αναδεικνύει όχι μόνο την ταλαιπωρία, αλλά και τους κινδύνους ενός συστήματος που δεν ανταποκρίνεται στις βασικές απαιτήσεις ασφάλειας και αξιοπρέπειας.
Επεισόδιο λιποθυμίας σε θάλαμο οδήγησης
Το πιο πρόσφατο και ανησυχητικό περιστατικό ήρθε από τη Γραμμή 1, όταν ηλεκτροδηγός λιποθύμησε μεταξύ Θησείου και Πειραιά λόγω δυσλειτουργίας του κλιματισμού στο θάλαμο οδήγησης. Χάρη στην ψυχραιμία του ίδιου και την άμεση ενεργοποίηση του συστήματος ακινητοποίησης, αποφεύχθηκε δυστύχημα.
Το περιστατικό δεν ήταν μεμονωμένο. Σύμφωνα με τα σωματεία εργαζομένων στη ΣΤΑΣΥ, είναι το αποκορύφωμα ενός διαρκούς προβλήματος: η Γραμμή 1 κινείται με πεπαλαιωμένο και ανεπαρκώς συντηρημένο στόλο, με αρκετούς συρμούς να στερούνται πλήρως κλιματισμού.
Παλιοί συρμοί σε ρόλο “εφεδρείας”
Οι λεγόμενοι «γαλλικοί συρμοί» – πρώτης γενιάς, χωρίς κλιματισμό – έχουν επιστρέψει στις ράγες, αν και είχαν αποσυρθεί. Πρόκειται για οχήματα σχεδιασμένα για υπόγειες διαδρομές, με μικρά παράθυρα και ανεπαρκή εξαερισμό, καθιστώντας τα ακατάλληλα για καλοκαιρινή χρήση. Όταν υπερθερμαίνονται, σταθμεύουν σε υπόστεγα με ανοιχτές πόρτες για να “δροσιστούν”, όπως σε μεταφορά περασμένων δεκαετιών.
Συντήρηση με το σταγονόμετρο
Η συντήρηση είναι τραγικά υποστελεχωμένη. Σύμφωνα με τα στοιχεία, στη Γραμμή 1 υπάρχουν μόλις δύο ψυκτικοί τεχνικοί σε καθημερινή βάση, ενώ εργολάβοι που έχουν την ευθύνη για τον κλιματισμό των επιβατικών χώρων απουσιάζουν, αφήνοντας το δίκτυο ουσιαστικά ακάλυπτο εν μέσω θερινής αιχμής.
Παράλληλα, η προσπάθεια αναβάθμισης των συρμών του 2002 από τη Siemens σκόνταψε σε αστοχίες ανταλλακτικών, με τουλάχιστον 10 συρμούς παροπλισμένους λόγω προβλημάτων στα κλιματιστικά.
Οι αριθμοί του ΟΑΣΑ και η πραγματικότητα των επιβατών
Ο ΟΑΣΑ υποστηρίζει ότι:
- 529 νέα λεωφορεία διαθέτουν σύγχρονο κλιματισμό (αναμένεται να φτάσουν τα 951 μέχρι το 2025).
- Στις γραμμές 2 και 3 κυκλοφορούν 52 συρμοί, με πρόβλεψη για ανάταξη και νέες προμήθειες μέσω ΕΣΠΑ.
- Στη Γραμμή 1, η ανακαίνιση 14 συρμών αναμένεται να ξεκινήσει το 2026.
Την ίδια ώρα, όμως, 4 συρμοί χωρίς κλιματισμό κυκλοφορούν κανονικά, ενώ οι επιβάτες εξοργίζονται, πολλές φορές ξεσπώντας σε οδηγούς, οι οποίοι καλούνται να εργαστούν σε ασφυκτικές συνθήκες χωρίς να φέρουν καμία ευθύνη.
Πού είναι το θερινό πρόγραμμα;
Το κρίσιμο ερώτημα παραμένει: Πώς γίνεται, εν μέσω καλοκαιριού και μειωμένων δρομολογίων, να μην επαρκεί το διαθέσιμο τροχαίο υλικό; Η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ καλείται να δώσει απαντήσεις, τη στιγμή που η καθημερινή μετακίνηση για χιλιάδες πολίτες μετατρέπεται σε δοκιμασία.
Η κρίση στα μέσα σταθερής τροχιάς δεν είναι τεχνικό πρόβλημα – είναι πολιτική και διοικητική αποτυχία. Επιβάτες και εργαζόμενοι καλούνται να αντέξουν το βάρος ενός δικτύου που δεν συντηρείται επαρκώς, δεν εκσυγχρονίζεται εγκαίρως και δεν προστατεύει όσους το χρησιμοποιούν. Και όλα αυτά, με τον καύσωνα να λειτουργεί απλώς ως επιταχυντής μιας χρόνιας αδράνειας.
- Ρωσία κατά της Δύσης για την Ουκρανία: «Η ειρήνη δεν ήταν ποτέ στην ατζέντα τους», δηλώνει η Ζαχάροβα
- Μέτωπα φωτιάς σε Κύθηρα, Μεσσηνία και Καβάλα – Εκκενώσεις με 112, ισχυροί άνεμοι δυσχεραίνουν την κατάσταση
- Ασφυξία στη Γραμμή 1: Ηλεκτροδηγός λιποθύμησε – Καύσωνας, παλιοί συρμοί και υποσυντήρηση
- Δημοσκόπηση GPO: Απώλειες για όλα τα κόμματα και αύξηση των αναποφάσιστων – Οργή για την υπόθεση ΟΠΕΚΕΠΕ και βαρύ πλήγμα για τη ΝΔ
- Algospeak: Η νέα γλώσσα του ίντερνετ απέναντι στη λογοκρισία του αλγόριθμου