Ο Δήμος Αθηναίων προχωρά σε ένα αυστηρό μοντέλο διαχείρισης για την κυκλοφορία και τη στάθμευση των ηλεκτρικών πατινιών, βάζοντας τέλος στην άναρχη παρουσία τους στο κέντρο της πόλης.
Ο νέος κανονισμός για τα Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα (ΕΠΗΟ) οδεύει προς τελική διαβούλευση, πριν από την ψήφισή του από το δημοτικό συμβούλιο.
Από το «υβριδικό» στο αυστηρό «κλειστό» μοντέλο
Μετά τη δημόσια διαβούλευση του καλοκαιριού, όπου υποβλήθηκαν 128 σχόλια πολιτών και φορέων, η αρχική πρόταση για ένα «υβριδικό» μοντέλο απορρίφθηκε. Ο Δήμος επέλεξε ένα αυστηρότερο σύστημα πλήρους ρύθμισης, το λεγόμενο Full Regulation, το οποίο προβλέπει σαφείς κανόνες στάθμευσης, κυκλοφορίας και επιτήρησης.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Δήμου, στο κέντρο της Αθήνας κινούνται σήμερα 2.000 έως 3.000 πατίνια, χωρίς οργανωμένο σύστημα διαχείρισης. Το αποτέλεσμα είναι δεκάδες παραβάσεις στάθμευσης καθημερινά σε πεζοδρόμια, ράμπες και οδηγούς τυφλών. Τον Ιανουάριο του 2025, σε ελέγχους που πραγματοποιήθηκαν σε βασικούς άξονες της πόλης, καταγράφηκαν πάνω από 45 παραβάσεις μέσα σε μία μόνο ημέρα.
Προκαθορισμένες ζώνες στάθμευσης
Ο νέος κανονισμός επιτρέπει τη στάθμευση αποκλειστικά σε 124 προκαθορισμένες ζώνες σε όλη την Αθήνα, με συνολικά 1.574 θέσεις. Κάθε εταιρεία ενοικίασης θα διαθέτει συγκεκριμένες θέσεις ανά περιοχή, ενώ η ελεύθερη στάθμευση εκτός των ζωνών θα απαγορεύεται αυστηρά.
Η αντιδήμαρχος Αστικής Αναζωογόνησης και Ανθεκτικότητας, Μαρία Ευαγγελίδου, δηλώνει ότι η επιλογή των θέσεων έγινε «με γνώμονα την ασφάλεια πεζών και οδηγών, αλλά και τη διατήρηση της φυσιογνωμίας της πόλης». Όπως επισημαίνει, δεν προβλέπονται θέσεις κοντά σε μνημεία ή ιστορικά κτίρια, ενώ όλες οι ζώνες θα φέρουν σαφή σήμανση.
Ζώνες απαγόρευσης και χαμηλής ταχύτητας
Πλήρης απαγόρευση κυκλοφορίας και στάθμευσης ισχύει σε σημαντικούς χώρους της πόλης με ιδιαίτερο πολιτιστικό ενδιαφέρον και πυκνή παρουσία πεζών και τουριστών. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται η ζώνη της Ακρόπολης, ο Ναός του Ολυμπίου Διός, ο Λόφος Αρδηττού και το Παναθηναϊκό Στάδιο. Στην ίδια κατηγορία εντάσσονται ο Εθνικός Κήπος, ο Κήπος του Ζαππείου, το Πεδίον του Άρεως, ο Λυκαβηττός και άλλες περιοχές με παρόμοια χαρακτηριστικά.
Σε πεζόδρομους και πλατείες, η κυκλοφορία των πατινιών θα γίνεται με μέγιστη ταχύτητα 6 km/h, ενώ στους δρόμους όπου επιτρέπεται η κίνηση, το όριο φτάνει έως 25 km/h. Παράλληλα, ο κανονισμός του Δήμου προβλέπει ότι τα πατίνια δεν θα μπορούν πλέον να κινούνται ούτε σε οδούς με όριο ταχύτητας έως 50 km/h, όπως η Ερμού, η Αιόλου, η λεωφόρος Αλεξάνδρας και η Βασιλίσσης Όλγας. Στην ευρύτερη περιοχή του Ψυρρή και του Κεραμεικού θα ισχύουν ζώνες χαμηλής ταχύτητας.
Ενίσχυση της συνδυαστικής μετακίνησης
Οι προκαθορισμένες ζώνες στάθμευσης τοποθετούνται κοντά σε σταθμούς Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και σε κεντρικά σημεία, με μέγιστη ακτίνα απόστασης 300 μέτρων μεταξύ τους. «Στόχος είναι οι χρήστες να έχουν εύκολη πρόσβαση στα πατίνια μέσα σε πέντε λεπτά περπάτημα», αναφέρει η κ. Ευαγγελίδου.
Ο Δήμος επιδιώκει με αυτόν τον τρόπο να ενισχύσει τη «μικτή κινητικότητα» – τη χρήση διαφορετικών μέσων μεταφοράς για τη μετακίνηση εντός πόλης, χωρίς όμως να παραβιάζεται ο δημόσιος χώρος.
Πρόστιμα και ανάκληση αδειών
Ο νέος κανονισμός προβλέπει αυστηρά πρόστιμα τόσο για τους χρήστες όσο και για τις εταιρείες. Οι εταιρείες υποχρεούνται να ενημερώνουν μέσω των εφαρμογών τους για τις επιτρεπόμενες ζώνες στάθμευσης και να απομακρύνουν άμεσα τα εγκαταλελειμμένα πατίνια.
Οι άδειες χρήσης κοινόχρηστου χώρου θα παραχωρούνται με καθορισμένο τιμολόγιο, ενώ σε περιπτώσεις συστηματικών παραβάσεων θα προβλέπεται ανάκληση της άδειας λειτουργίας. Την επιτήρηση της εφαρμογής των νέων κανόνων θα έχει η Δημοτική Αστυνομία.
Νέο κεφάλαιο στην αστική κινητικότητα
Με τον νέο κανονισμό, η Αθήνα επιχειρεί να θέσει τάξη σε ένα ταχέως αναπτυσσόμενο αλλά ανεξέλεγκτο μέσο μικροκινητικότητας. Ο στόχος είναι διπλός: η προστασία του δημόσιου χώρου και η ενίσχυση μιας ασφαλούς, βιώσιμης μορφής αστικής μετακίνησης.
Αν και η πλήρης εφαρμογή του πλαισίου θα κριθεί στην πράξη, ο Δήμος Αθηναίων φαίνεται αποφασισμένος να διαμορφώσει ένα πιο λειτουργικό και πολιτισμένο περιβάλλον για κατοίκους και επισκέπτες — με τα πατίνια πλέον να κινούνται σε καλά οριοθετημένα μονοπάτια.