Η θερμοκρασία πέφτει, τα σινεμά γεμίζουν ξανά και οι αίθουσες φωτίζονται από έξι νέες πρεμιέρες που απευθύνονται σε κάθε είδους θεατή. Από τη ρομαντική παρανομία του Ντέρεκ Σίανφρανς και την τρυφερή φρίκη ενός σκύλου-πρωταγωνιστή, μέχρι τη λάμψη της Disney και την επανέκδοση ενός εξπρεσιονιστικού αριστουργήματος, η κινηματογραφική εβδομάδα λίγο πριν το φινάλε του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας δείχνει απρόσμενα πλούσια.
Ο απατεώνας με καρδιά – Roofman
Μετά από σχεδόν μία δεκαετία σιωπής, ο Ντέρεκ Σίανφρανς επιστρέφει με το Roofman, μια μαύρη ρομαντική κωμωδία που ακροβατεί ανάμεσα στην ευαισθησία και την περιπέτεια. Ο σκηνοθέτης του Blue Valentine και του The Place Beyond the Pines μεταφέρει στην οθόνη την απίστευτη αληθινή ιστορία του Τζέφρι Μάντσεστερ — ενός ληστή που μπήκε σε δεκάδες McDonald’s από τη… στέγη.
Στον ρόλο του γοητευτικού απατεώνα, ο Τσάνινγκ Τέιτουμ αφήνει για λίγο το φανταχτερό του προφίλ και δίνει έναν ήρωα με λάθη, τύψεις και μια παιδική ευγένεια που τον καθιστά απροσδόκητα συμπαθή. Δίπλα του, η Κίρστεν Ντανστ αποδεικνύει γιατί παραμένει από τις πιο πολύπλευρες Αμερικανίδες ηθοποιούς. Η χημεία τους είναι το καύσιμο μιας ταινίας που, αν και κάποιες φορές φλερτάρει με το απίθανο, διατηρεί τον ανθρωπιστικό της πυρήνα.
Ο Σίανφρανς αφήνει κατά μέρος τη μόνιμη μελαγχολία του και επιχειρεί μια πιο ανοιχτή, mainstream ταινία, χωρίς όμως να προδίδει τη στιλιστική του ταυτότητα. Ο «Roofman» είναι μια ιστορία για την αγάπη, τη συγχώρεση και το δικαίωμα στην παράλογη επιλογή — κινηματογραφημένη με ρυθμό, ειρωνεία και ένα γλυκόπικρο χαμόγελο.
Ένας σκύλος βλέπει τους εφιάλτες μας – Good Boy
Ο νεοφερμένος Μπεν Λέονμπεργκ υπογράφει με το Good Boy μια μικρή αποκάλυψη στο είδος του τρόμου. Η ταινία, που έχει ήδη ξεχωρίσει στα φεστιβάλ ανεξάρτητου σινεμά, αφηγείται την ιστορία ενός πιστού σκύλου, του Ίντι, ο οποίος μετακομίζει με τον ιδιοκτήτη του σε μια απομονωμένη αγροικία. Όμως, μέσα από τα μάτια του ζώου, το κοινό ανακαλύπτει ότι το σπίτι κρύβει κάτι πολύ πιο σκοτεινό από ό,τι φανταζόταν.
Η πρωτοτυπία της ταινίας δεν έγκειται τόσο στην πλοκή όσο στο βλέμμα της: ο τρόμος προκύπτει από την άγνοια και την αγάπη του Ίντι. Ο Λέονμπεργκ αποφεύγει κάθε ίχνος συναισθηματικής εκμετάλλευσης και, χάρη στη φωτογραφία του Γουέιντ Γκρέμπνοελ, που κρατά την κάμερα στο ύψος του σκύλου, καταφέρνει να χτίσει έναν κόσμο εξίσου τρυφερό και ανατριχιαστικό.
Πίσω από τα ουρλιαχτά και τους ήχους του ανέμου, κρύβεται μια συγκινητική αλληγορία για τη σχέση ανθρώπου και ζώου, για την πίστη που βλέπει εκεί που η λογική τυφλώνεται. Το Good Boy είναι το είδος του τρόμου που σε τρομάζει όχι γιατί βλέπεις αίμα, αλλά γιατί σε κάνει να νοιάζεσαι.
Η επιστροφή του ψηφιακού κόσμου – Tron: Ares
Δεκαπέντε χρόνια μετά το Tron: Legacy, η Disney ξαναμπαίνει στον κυβερνοχώρο με το Tron: Ares, ένα τεχνολογικό υπερθέαμα που φλερτάρει με την τεχνητή νοημοσύνη. Ο Γιοακίμ Ρένινγκ, έμπειρος στις περιπέτειες φαντασίας, συνεχίζει τη μυθολογία της σειράς μέσα από την ιστορία του Ares, ενός ψηφιακού προγράμματος που μεταφέρεται στον πραγματικό κόσμο για να αποκτήσει τον «Κώδικα Διαρκείας» — το κλειδί που θα ενώσει τα δύο σύμπαντα.
Το φιλμ διαθέτει όλα τα χαρακτηριστικά ενός blockbuster: αστραφτερά εφέ, εκκωφαντικό ήχο, ταχύ ρυθμό και ένα καστ με τον Τζάρεντ Λέτο, την Τζίλιαν Άντερσον και τον βετεράνο Τζεφ Μπρίτζες. Ωστόσο, πίσω από το εντυπωσιακό περίβλημα, η αφήγηση παραμένει ρηχή, αφήνοντας ανεκμετάλλευτο το υπαρξιακό της σχόλιο για τη σύγκρουση ανθρώπου και μηχανής.
Παρά την επιφανειακότητα, το Tron: Ares παραμένει μια από τις πιο θεαματικές παραγωγές της χρονιάς — ένα όραμα τεχνολογικής μέθης, που αξίζει να το δει κανείς τουλάχιστον για τη μαεστρία της σκηνοθεσίας και την αισθητική συνέπεια του ψηφιακού του κόσμου.
Η βόρεια σιωπή του έρωτα – Αγάπη Μόνο
Από τα εφέ του Χόλιγουντ, περνάμε στην ψιθυριστή ευαισθησία της Σκανδιναβίας. Το νορβηγικό Kjærlighet του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ, βραβευμένο με τον Χρυσό Λέοντα στη Βενετία, είναι μια ταινία για την αγάπη μετά την επιθυμία. Σε ένα καλοκαιρινό Όσλο, μια γιατρός και ένας νοσοκόμος μοιράζονται σκέψεις, φόβους και συναισθήματα που δεν χωρούν σε καμία παραδοσιακή σχέση.
Ο Χάουγκερουντ απογυμνώνει τον έρωτα από το πάθος, αφήνοντας μόνο τη σιωπή και τη συντροφικότητα. Με υποδειγματικές ερμηνείες και διαλόγους που μοιάζουν να έχουν ειπωθεί μια στιγμή πριν το γύρισμα, δημιουργεί ένα κινηματογραφικό πορτρέτο των ανθρώπων που μαθαίνουν να αγαπούν χωρίς εγωισμό. Μια ήσυχη, τρυφερή και διανοητική εμπειρία.
Η Έμα Τόμσον στα χιόνια – Στα Βάθη του Χειμώνα
Ο Μπράιαν Κερκ, γνωστός από το Game of Thrones, επιχειρεί με το Dead of Winter ένα ψυχολογικό θρίλερ με πρωταγωνίστρια την Έμα Τόμσον. Η ιστορία μιας ηλικιωμένης γυναίκας που βρίσκεται τυχαία μπροστά σε μια απαγωγή στη Μινεσότα υπόσχεται ένταση και μυστήριο, όμως η ταινία σύντομα βυθίζεται σε κοινοτοπίες.
Η Τόμσον κρατάει με το κύρος της μια ταινία που παλεύει με το ίδιο της το σενάριο. Ο Κερκ σπαταλά τις δυνατότητες του θέματος και εγκλωβίζεται σε μια σειρά από εύκολες ανατροπές και μελοδραματισμούς. Μόνο η παρουσία της Βρετανίδας ηθοποιού και η ατμόσφαιρα του παγωμένου τοπίου σώζουν κάτι από το εγχείρημα.
Κλασικές σκιές και παιδικά χαμόγελα
Η κινηματογραφική εβδομάδα ολοκληρώνεται με δύο τελείως διαφορετικές προτάσεις. Από τη μία, το γαλλικό animation Pets on a Train, μια ευχάριστη παιδική περιπέτεια γεμάτη κατοικίδια, χιούμορ και χρώμα. Από την άλλη, η ψηφιακά αποκατεστημένη επανέκδοση του Vampyr του Καρλ Ντράγιερ — ενός έργου που κάποτε σκανδάλισε το κοινό και τώρα θεωρείται από τα θεμέλια του κινηματοργραφικού υπερφυσικού.
Ο Ντράγιερ μετατρέπει τον μύθο του βαμπίρ σε ένα ονειρικό, σχεδόν υπνωτιστικό ταξίδι για τη ζωή, τον φόβο και τον πόθο. Σχεδόν έναν αιώνα μετά, η ταινία εξακολουθεί να μοιάζει μοντέρνα, επιβεβαιώνοντας πως ο τρόμος δεν βρίσκεται ποτέ στο αίμα, αλλά στο βλέμμα.
Μια σεζόν γεμάτη αντιθέσεις
Ο φετινός Οκτώβριος αποδεικνύεται ευλογημένος για τους φίλους του σινεμά: ρομαντικοί ληστές, σκύλοι-φύλακες, κυβερνοπολεμιστές, σιωπηλοί εραστές και βαμπίρ που δεν γερνούν. Ένα μείγμα που αποδεικνύει ότι, παρά την κυριαρχία των πλατφορμών, η μεγάλη οθόνη παραμένει το μοναδικό μέρος όπου η φαντασία μπορεί ακόμα να στέκεται όρθια — ή, όπως ο Roofman, να τρυπώνει από τη στέγη.
- Νόμπελ Ειρήνης 2025: Θα νικήσει ο Τραμπ τους υπόλοιπους 337 υποψήφιους;
- Σινεμά με χαρακτήρα: Από τον «Roofman» του Σίανφρανς ως το φουτουριστικό «Tron: Ares» και τον σκύλο-ήρωα του «Good Boy»
- Ισραήλ και Χαμάς είπαν “ναι” στην εύθραυστη συμφωνία για κατάπαυση του πυρός και ανταλλαγή ομήρων
- Αντίστροφη μέτρηση για το Νόμπελ Λογοτεχνίας 2025
- Θύελλα στην Ιταλία για τον διορισμό της Μπεατρίτσε Βενέτσι στη La Fenice – «Όχι φασίστες στην όπερα»