Ένα νέφος ηφαιστειακής τέφρας από την Αιθιοπία κινήθηκε πάνω από την Ερυθρά Θάλασσα, διασχίζοντας το Ομάν και την Υεμένη, και έφτασε μέχρι το Δελχί, σύμφωνα με την Ινδική Μετεωρολογική Υπηρεσία (IMD).
Η έκρηξη του ηφαιστείου Hayli Gubbi στην Αιθιοπία – το οποίο ήταν ανενεργό επί 12.000 χρόνια – ξεκίνησε το πρωί της Κυριακής, εκτοξεύοντας μια στήλη τέφρας χιλιάδες πόδια πάνω από την ατμόσφαιρα με αποτέλεσμα πολλές πτήσεις στην Ινδία να έχουν ακυρωθεί, καθυστερήσει ή αλλάξει πορεία, ενώ η αρχή πολιτικής αεροπορίας της χώρας ζήτησε από τις αεροπορικές εταιρείες να «αποφεύγουν αυστηρά» τις πληγείσες περιοχές.
Το επίπεδο ρύπανσης της ατμόσφαιρας από την τέφρα παραμένει ασαφές, σύμφωνα με ειδικούς, αλλά θεωρείται απίθανο να επηρεάσει την ποιότητα του αέρα στο Δελχί, η οποία την Τρίτη καταγράφηκε ως «πολύ κακή».
Ποιές οι επιπτώσεις της ηφαιστειακής τέφρας
Η ηφαιστειακή τέφρα αποτελείται από μικροσκοπικά, λειαντικά σωματίδια τα οποία απελευθερώνονται στην ατμόσφαιρα κατά τη διάρκεια μιας έκρηξης. Μπορεί να προκαλέσει ζημιές στους κινητήρες αεροσκαφών, να μολύνει αεροδρόμια και να μειώσει την ορατότητα, καθιστώντας τις πτήσεις επικίνδυνες.
Σύμφωνα με δηλώσεις του γενικού διευθυντή της IMD, κ. Μρουτυουντζάι Μοχαπάτρα, «Το επηρεαζόμενο ύψος βρίσκεται μεταξύ 8,5 χλμ. και 15 χλμ. πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας» προσθέτωντας οτι «θα επηρεάσει προσωρινά τις λειτουργίες των δορυφόρων και τις αεροπορικές επιχειρήσεις. Όμως είναι απίθανο να επηρεάσει τις καιρικές συνθήκες ή την ποιότητα του αέρα. Έφτασε στη βόρεια Ινδία χθες το βράδυ και φαίνεται να κατευθύνεται προς την Κίνα».
Τι λένε οι ειδικοί
Η Γενική Διεύθυνση Πολιτικής Αεροπορίας της Ινδίας εξέδωσε επείγουσα οδηγία προς τους πιλότους, ζητώντας τους να αναφέρουν άμεσα οποιοδήποτε ύποπτο περιστατικό που μπορεί να σχετίζεται με ηφαιστειακή τέφρα — από μειωμένη απόδοση των κινητήρων μέχρι καπνό στην καμπίνα ή ασυνήθιστες οσμές.
Παράλληλα, οι αεροπορικές εταιρείες καλούνται να πραγματοποιούν εντατικούς ελέγχους στα αεροσκάφη που επιχειρούν κοντά στις επηρεασμένες ζώνες και να «αναστείλουν ή να καθυστερήσουν πτήσεις προς τα πληγείσες περιοχές, εφόσον οι συνθήκες το απαιτούν».
Η ηφαιστειακή τέφρα κατηγοριοποιείται σε τρία επίπεδα ρύπανσης — χαμηλό, μεσαίο και υψηλό — με σαφείς οδηγίες για το πόσο μπορούν να επιχειρούν οι πιλότοι χωρίς να προκύψει σοβαρή φθορά στα αεροσκάφη. Ωστόσο, στην παρούσα περίπτωση, το επίπεδο μόλυνσης παραμένει άγνωστο.
«Η μέτρηση της ρύπανσης από ηφαιστειακές εκρήξεις απαιτεί σημαντική προετοιμασία. Πρέπει να έχουν εγκατασταθεί αισθητήρες εκ των προτέρων. Αυτή η έκρηξη δεν έδωσε τέτοιο περιθώριο, γι’ αυτό και το επίπεδο ρύπανσης δεν έχει προσδιοριστεί ακόμη», εξηγεί ο GP Sharma, πρόεδρος Μετεωρολογίας και Κλιματικής Αλλαγής της Skymet Weather.
Ο καθηγητής Atalay Ayele του Πανεπιστημίου της Αντίς Αμπέμπα σημείωσε ότι η έκρηξη ήταν ιδιαίτερα αξιοσημείωτη, καθώς το ηφαίστειο είχε παραμείνει ανενεργό για χιλιάδες χρόνια. Ανέφερε ακόμη πως, παρότι η δραστηριότητα ήταν ασυνήθιστα θορυβώδης, δεν συνοδεύτηκε από σημαντικούς σεισμούς. Το Hayli Gubbi βρίσκεται κοντά στο Erta Ale, μια περιοχή γνωστή για τα ενεργά ηφαιστειακά της σημεία.
Θάνατος τετραμελούς οικογένειας στην Κωνσταντινούπολη: Η φωσφίνη πίσω από την τραγωδία
Bumi: Το κινέζικο ανθρωποειδές ρομπότ στην τιμή ενός… iPhone
Κιάρα Φεράνι: Αντιμέτωπη με ποινή φυλάκισης για την υπόθεση «φιλανθρωπικού»… πανετόνε