Σε ρυθμό επιβράδυνσης κινήθηκε ο πληθωρισμός στα σούπερ μάρκετ τον Οκτώβριο του 2025, σύμφωνα με τα στοιχεία του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).
Ο δείκτης τιμών διαμορφώθηκε στο +1,08% σε ετήσια βάση, σημαντικά χαμηλότερα από τα επίπεδα που καταγράφηκαν το καλοκαίρι (Μάιος–Αύγουστος), όταν ο πληθωρισμός κινούνταν πάνω από το 2%. Σε κυλιόμενο δωδεκάμηνο (Νοέμβριος 2024 – Οκτώβριος 2025), η συνολική αύξηση περιορίζεται στο +0,85%, ένδειξη μιας γενικότερης αποκλιμάκωσης των τιμών στα μεγάλα καταστήματα λιανικής τροφίμων.
Η έρευνα του ΙΕΛΚΑ επιβεβαιώνει ότι οι τιμές στο καλάθι του σούπερ μάρκετ αρχίζουν να σταθεροποιούνται, μετά από δύο χρόνια έντονων ανατιμήσεων που επηρέασαν τα εισοδήματα και τις καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων. Ωστόσο, η αποκλιμάκωση δεν είναι ομοιόμορφη: ορισμένες κατηγορίες προϊόντων παρουσιάζουν αισθητές μειώσεις, ενώ άλλες παραμένουν σε ανοδική τροχιά, κυρίως λόγω διεθνών παραγόντων και προβλημάτων στην παραγωγή.
Πτώση τιμών σε φρούτα, λαχανικά και απορρυπαντικά
Οι μεγαλύτερες μειώσεις τιμών τον Οκτώβριο του 2025 σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2024 καταγράφονται στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά (-8,06%), στα απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού (-5,10%), στα τρόφιμα παντοπωλείου (-4,77%), στα χαρτικά και είδη προσωπικής υγιεινής (-2,51%) και στα οικιακά είδη (-1,24%).
Η πτώση στις τιμές των φρούτων και λαχανικών οφείλεται κυρίως στις ευνοϊκές καιρικές συνθήκες και στην ομαλοποίηση της αγοράς μετά από περιόδους αυξημένης μεταβλητότητας. Παράλληλα, οι μειώσεις σε προϊόντα καθαρισμού και είδη παντοπωλείου συνδέονται με τη μείωση των τιμών παραγωγού και ειδικά με τη σημαντική αποκλιμάκωση της τιμής του ελαιολάδου, το οποίο επηρεάζει μια σειρά από επεξεργασμένα τρόφιμα.
Ανατιμήσεις σε γλυκά, κρέατα και γαλακτοκομικά
Στην αντίπερα όχθη, οι μεγαλύτερες αυξήσεις παρατηρούνται σε μπισκότα, σοκολάτες και ζαχαρώδη (+12,23%), στα φρέσκα κρέατα (+10,54%), στα είδη πρωινού και ροφήματα (+5,53%), στα γαλακτοκομικά (+4,91%) και στα φρέσκα ψάρια και θαλασσινά (+3,98%).
Η άνοδος στις τιμές του κρέατος αποδίδεται τόσο στις διεθνείς αυξήσεις τιμών –ιδίως στο μοσχάρι– όσο και στις ασθένειες που έπληξαν το ζωικό κεφάλαιο στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα τη μείωση της εγχώριας παραγωγής και την αύξηση του κόστους. Επειδή μεγάλο μέρος των αναγκών καλύπτεται από εισαγωγές, οι αναταράξεις στις διεθνείς αγορές επηρεάζουν άμεσα τις τιμές στο ράφι.
Στα γαλακτοκομικά, η μείωση του ζωικού κεφαλαίου επηρεάζει το κόστος παραγωγής, ενώ στα γλυκά και τα είδη πρωινού σημαντικό ρόλο παίζουν οι διεθνείς τιμές του κακάο και του καφέ, που έχουν εκτοξευθεί λόγω των ακραίων καιρικών φαινομένων στις χώρες παραγωγής. Οι επιπτώσεις αυτές φτάνουν με χρονική υστέρηση στην αγορά, καθώς τα προϊόντα παράγονται και διακινούνται με βάση συμβόλαια που υπολογίζουν τις πρώτες ύλες σε διαφορετικές περιόδους.
Η σταθεροποίηση πίσω από τους αριθμούς
Το ΙΕΛΚΑ αποδίδει τη γενικότερη τάση συγκράτησης των τιμών σε τρεις βασικούς παράγοντες:
Πρώτον, στην αποκλιμάκωση του συνολικού πληθωρισμού και στη σταθεροποίηση των τιμών πρώτων υλών. Οι μεγάλες αλυσίδες, αξιοποιώντας τις οικονομίες κλίμακας και την τεχνολογική τους ετοιμότητα, καταφέρνουν να απορροφούν μέρος των πιέσεων.
Δεύτερον, στη μεγάλη κυκλοφοριακή ταχύτητα των αποθεμάτων. Τα σούπερ μάρκετ με υψηλούς ρυθμούς ανανέωσης των αποθεμάτων τους προσαρμόζουν πιο γρήγορα τις τιμές στις νέες συνθήκες, μεταφέροντας ευκολότερα τις μειώσεις στο ράφι.
Και τρίτον, στην αυξανόμενη διείσδυση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία αποτελούν πια σημαντικό μερίδιο των πωλήσεων και πιέζουν προς τα κάτω τις τιμές των επώνυμων προϊόντων. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΕΛΚΑ, η ζήτηση για ιδιωτική ετικέτα έχει αυξηθεί εντυπωσιακά την τελευταία διετία, καθώς οι καταναλωτές στρέφονται σε φθηνότερες λύσεις χωρίς μεγάλες ποιοτικές διαφορές.
Οι προοπτικές για το 2026
Η εικόνα που αποτυπώνεται στα στοιχεία του Οκτωβρίου αφήνει περιθώρια συγκρατημένης αισιοδοξίας για το επόμενο έτος. Αν δεν υπάρξουν νέες εξωγενείς πιέσεις –όπως ενεργειακές κρίσεις, δυσμενείς καιρικές συνθήκες ή γεωπολιτικές αναταράξεις–, οι τιμές στα σούπερ μάρκετ αναμένεται να κινηθούν σε σταθερή πορεία ή ακόμη και να παρουσιάσουν μικρές μειώσεις.
Ωστόσο, οι ευάλωτες ομάδες καταναλωτών εξακολουθούν να αισθάνονται την πίεση, καθώς το επίπεδο τιμών παραμένει σημαντικά υψηλότερο από το 2021, προ της ενεργειακής και επισιτιστικής κρίσης. Ο «πληθωρισμός στο καλάθι» μπορεί να έχει υποχωρήσει, αλλά δεν έχει εξαλειφθεί – και η πραγματική ανακούφιση θα έρθει μόνο όταν η αποκλιμάκωση αποτυπωθεί σταθερά στο πορτοφόλι των νοικοκυριών.