Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε σήμερα την επιβολή προστίμου ύψους 2,95 δισεκατομμυρίων ευρώ στην Google, κατηγορώντας την για κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης στην αγορά της διαδικτυακής διαφήμισης.
Η απόφαση έρχεται παρά τις προειδοποιήσεις του Αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος είχε απειλήσει με αντίποινα όσους επιχειρούν να ρυθμίσουν τις μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες των ΗΠΑ.
Το σκεπτικό της Κομισιόν
Σύμφωνα με τις Βρυξέλλες, η Google εκμεταλλεύτηκε την κυριαρχία της στον τομέα της διαδικτυακής διαφήμισης, πλήττοντας τον ανταγωνισμό και περιορίζοντας τις επιλογές για τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις. Αν και από το 2023 είχε συζητηθεί το ενδεχόμενο διάσπασης δραστηριοτήτων της εταιρείας, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προς το παρόν επέλεξε να επιβάλει το πρόστιμο.
Η ανακοίνωση της απόφασης καθυστέρησε λόγω της έντασης στις σχέσεις ΕΕ-ΗΠΑ. Ο Τραμπ, στις 26 Αυγούστου, απείλησε να επιβάλει δασμούς ή περιορισμούς σε όσους επιβάλλουν ρυθμίσεις στις αμερικανικές τεχνολογικές εταιρείες, χωρίς να κατονομάσει την ΕΕ. Οι Βρυξέλλες απάντησαν υπογραμμίζοντας το «κυριαρχικό δικαίωμά» τους να ρυθμίζουν τον ψηφιακό τομέα.
Η απάντηση της Google
Η Google χαρακτήρισε την απόφαση της Κομισιόν «λανθασμένη» και ανακοίνωσε την πρόθεσή της να ασκήσει έφεση. «Η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις υπηρεσίες Adtech είναι κακή και θα ασκήσουμε έφεση. Μας επιβάλλει ένα αδικαιολόγητο πρόστιμο και αλλαγές που θα επηρεάσουν χιλιάδες ευρωπαϊκές εταιρείες», δήλωσε η Λι-Αν Μαλχόλαντ, αντιπρόεδρος της Google για ρυθμιστικά ζητήματα.
Εβδομάδα νομικών και οικονομικών πιέσεων
Το πρόστιμο της ΕΕ έρχεται να προστεθεί σε μια σειρά κυρώσεων εις βάρος της Google. Στις ΗΠΑ, η εταιρεία υποχρεώθηκε να καταβάλει 425,7 εκατομμύρια δολάρια σε περίπου 100 εκατομμύρια χρήστες για παραβίαση της ιδιωτικότητάς τους. Παράλληλα, η γαλλική αρχή προστασίας δεδομένων (Cnil) της επέβαλε πρόστιμο-ρεκόρ 325 εκατομμυρίων ευρώ για παράνομη χρήση cookies.
Μερική νίκη στις ΗΠΑ
Την ίδια ώρα, η Google πέτυχε μια σημαντική δικαστική νίκη στις Ηνωμένες Πολιτείες. Αν και θα πρέπει πλέον να μοιράζεται δεδομένα με άλλες εταιρείες για να διασφαλιστεί ο ανταγωνισμός, δεν θα αναγκαστεί να πουλήσει τον δημοφιλή φυλλομετρητή Chrome, όπως είχε απαιτήσει η αμερικανική κυβέρνηση.