Παγκόσμια έρευνα καταγράφει πώς οι νέοι 18-34 ετών ανατρέπουν τα παραδοσιακά ορόσημα της ζωής, δίνοντας προτεραιότητα στην αυθεντικότητα, την ψυχική υγεία και τις ουσιαστικές σχέσεις
Η οικονομική ανεξαρτησία (87%), η συνέπεια με τις προσωπικές αξίες (84%) και η δημιουργία ουσιαστικών σχέσεων (60%) ξεχωρίζουν ως κορυφαίες προτεραιότητες για τη Gen Z, σύμφωνα με διεθνή έρευνα της ΕΥ και της Young China Group LLC. Η μελέτη, με τίτλο «The first global generation: Adulthood reimagined for a changing world», βασίστηκε σε απαντήσεις 10.000 νέων ηλικίας 18 έως 34 ετών από δέκα χώρες, αποτυπώνοντας τον τρόπο με τον οποίο η πρώτη γενιά που μεγάλωσε εξ ολοκλήρου στην ψηφιακή εποχή αναθεωρεί τον ορισμό της ενηλικίωσης.
Απόρριψη των παλιών «κανόνων» της ζωής
Η έρευνα δείχνει ότι το 86% των νέων αυτοπροσδιορίζονται ήδη ως ενήλικες, παρότι το 60% ζουν ακόμη με τους γονείς τους. Η ψυχική και σωματική υγεία (51%) θεωρείται πλέον πιο σημαντικός δείκτης μελλοντικής επιτυχίας από την οικονομική ευημερία (42%), ενώ οι οικογενειακές σχέσεις (45%) προηγούνται σε πολλές χώρες. Η γενιά αυτή φαίνεται να δίνει μεγαλύτερη αξία στην ισορροπία και την ευεξία παρά στην παραδοσιακή κοινωνική αναρρίχηση.
Νέες προκλήσεις για τις επιχειρήσεις
Η μεταβολή των προτεραιοτήτων επιβάλλει στις επιχειρήσεις έναν ουσιαστικό επαναπροσδιορισμό στρατηγικών προσέλκυσης και διατήρησης ταλέντου. Οι οργανισμοί καλούνται να δημιουργήσουν ένα εργασιακό περιβάλλον που ανταποκρίνεται στις αξίες της Gen Z, ενώ τα brands πρέπει να επικοινωνήσουν με αυθεντικότητα, αποφεύγοντας τα παλιά μοντέλα καταναλωτικής προσέγγισης.
Πιο ώριμη, πιο ανήσυχη
Η απεριόριστη πρόσβαση στην πληροφορία έχει οδηγήσει σε υψηλότερη συναισθηματική νοημοσύνη σε μικρότερη ηλικία. Ωστόσο, η εικόνα για το μέλλον παραμένει αντιφατική: το 31% δηλώνουν ενθουσιασμένοι για τη ζωή τους στα 50, ενώ το 34% αισθάνονται έντονη ανησυχία. Η οικονομική ασφάλεια αναδεικνύεται σε κορυφαία πηγή άγχους παγκοσμίως.
Το χρήμα και η καριέρα
Παρά την προτεραιότητα που δίνεται στην οικονομική ανεξαρτησία, μόνο το 63% ενδιαφέρονται έντονα για τον πλουτισμό. Το job hopping έχει εδραιωθεί: σχεδόν έξι στους δέκα εκτιμούν ότι θα εργαστούν σε έως και πέντε εργοδότες, ενώ ένας στους πέντε προβλέπει ότι θα αλλάξει πάνω από έξι φορές δουλειά στη ζωή του. Οι αντιλήψεις για το χρήμα ποικίλλουν ανά χώρα: στην Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα θεωρείται ο σημαντικότερος δείκτης επιτυχίας, ενώ στις ΗΠΑ κατατάσσεται πέμπτος.
Σχέσεις και οικογένεια
Παρά τη μετατόπιση των προτεραιοτήτων, οι προσωπικοί στόχοι παραμένουν σημαντικοί. Το 34% έχουν ήδη παντρευτεί και το 29% έχουν παιδιά. Από όσους δεν έχουν ακόμη οικογένεια, σχεδόν οι μισοί επιθυμούν να αποκτήσουν παιδιά στο μέλλον.
Η ψηφιακή γλώσσα της Gen Z
Η τεχνολογία δημιουργεί έναν κοινό παγκόσμιο κώδικα επικοινωνίας. Το 99% έχουν smartphone και το 94% χρησιμοποιούν καθημερινά social media. Ωστόσο, το 44% θέλουν να μειώσουν τον χρόνο που περνούν σε αυτές τις πλατφόρμες, ενώ το 33% δηλώνουν ότι η χρήση τους προκαλεί άγχος ή κατάθλιψη.
Στάση απέναντι στην τεχνητή νοημοσύνη
Με την AI να διεισδύει σε όλες τις πτυχές της ζωής, το 45% δηλώνουν πρόθυμοι να δοκιμάσουν νέες τεχνολογίες, με μεγαλύτερη αποδοχή σε αναδυόμενες αγορές, όπως η Σαουδική Αραβία και η Ινδία, και περισσότερη επιφυλακτικότητα σε ώριμες οικονομίες, όπως η Ιαπωνία και η Νότια Κορέα.
«Η γενιά της ισορροπίας»
Όπως επισημαίνει η Ευτυχία Κασελάκη, Partner της ΕΥ Ελλάδος:
«Η Gen Z μεγαλώνει σε έναν κόσμο γεμάτο αντιφάσεις, αστείρευτη πρόσβαση στην πληροφορία αλλά και βαθιά αβεβαιότητα. Βλέπουμε μια μοναδική ικανότητα ισορροπίας ανάμεσα στη φιλοδοξία και τον ρεαλισμό. Για τις επιχειρήσεις, το στοίχημα είναι να δημιουργήσουν ουσιαστικές σχέσεις και περιβάλλον όπου οι νέοι μπορούν να χτίσουν την ταυτότητά τους με γνησιότητα και σκοπό».