Η νέα παράσταση του κλασικού έργου κάνει πρεμιέρα στις 28 Ιουνίου στο Βεάκειο Θέατρο Πειραιά και φέρνει στο προσκήνιο τα διαχρονικά διλήμματα του ανθρώπου απέναντι στην ηθική, την εξουσία και την πίστη
Η επιστροφή ενός κλασικού ήρωα στη θεατρική σκηνή
Ο «Φιλοκτήτης» του Σοφοκλή ζωντανεύει ξανά στη σκηνή με μια νέα παράσταση που υπογράφει ο Γιώργος Κιμούλης, ο οποίος αναλαμβάνει τόσο τη σκηνοθεσία όσο και τον πρωταγωνιστικό ρόλο. Μαζί του στη σκηνή οι Δημήτρης Γκοτσόπουλος και Θοδωρής Κατσαφάδος, σε μια δραματουργική σύνθεση που επιχειρεί να αναμετρηθεί με την πυκνότητα του αρχαίου λόγου και την ηθική ένταση του έργου. Η πρεμιέρα έχει οριστεί για τις 28 Ιουνίου στο Βεάκειο Θέατρο Πειραιά, ενώ θα ακολουθήσει περιοδεία σε όλη την Ελλάδα.
Η τραγωδία της εγκατάλειψης και της συνείδησης
Γραμμένος το 409 π.Χ., ο «Φιλοκτήτης» απέσπασε το πρώτο βραβείο στα Διονύσια και παραμένει ένα από τα πιο σπαρακτικά έργα της αρχαίας τραγωδίας. Ο Σοφοκλής αντλεί τον μύθο από την ομηρική παράδοση: ο ήρωας Φιλοκτήτης, πληγωμένος από δάγκωμα φιδιού, εγκαταλείπεται από τους Αχαιούς στη Λήμνο. Δέκα χρόνια αργότερα, ο Οδυσσέας και ο νεαρός Νεοπτόλεμος φτάνουν στο νησί για να τον πείσουν –ή να τον εξαπατήσουν– ώστε να επιστρέψει μαζί τους στην Τροία, φέροντας το τόξο του Ηρακλή, όπλο καθοριστικό για την έκβαση του πολέμου.
Ρεαλισμός, ουτοπία και το βάρος των αποφάσεων
Η παράσταση εστιάζει στον αξιακό άξονα του έργου: την αντιπαράθεση δύο κόσμων. Από τη μία ο Φιλοκτήτης, εκφραστής της ηθικής συνέπειας και της ιδεολογικής ακαμψίας, και από την άλλη ο Οδυσσέας, που υπηρετεί τον πολιτικό ρεαλισμό και το συλλογικό συμφέρον. Ο Νεοπτόλεμος, παιδί ακόμα της ηρωικής γενιάς, ταλαντεύεται ανάμεσα στην εντολή και την εσωτερική του ηθική. Το δίλημμα δεν είναι μόνο πρακτικό, αλλά βαθιά υπαρξιακό: ποιος λόγος είναι ανώτερος, ο πολιτικός ή ο ανθρώπινος;
Η ηθική κρίση ως πυρήνας του δράματος
Το έργο φωτίζει τη σύγκρουση πατριωτισμού και ανθρωπισμού, δολιότητας και τιμιότητας. Ο Νεοπτόλεμος αρχικά υπακούει στον Οδυσσέα, προσπαθώντας να αποσπάσει με δόλο το τόξο του ήρωα. Όμως, συγκλονισμένος από τον πόνο και τη μοναξιά του Φιλοκτήτη, ακολουθεί τη φωνή της συνείδησής του. Η ηθική του μεταστροφή σηματοδοτεί το πέρασμά του από την αθωότητα στην ενηλικίωση.
Η θεϊκή επέμβαση και η αναγκαία κάθαρση
Η λύση έρχεται με την εμφάνιση του Ηρακλή ως από μηχανής θεού, που προτρέπει τον Φιλοκτήτη να επιστρέψει στον πόλεμο και να θεραπευτεί. Ο ήρωας δέχεται, υπονοώντας ότι η συμφιλίωση με τον συλλογικό σκοπό μπορεί να γίνει χωρίς την απώλεια της προσωπικής αξιοπρέπειας. Η θεϊκή παρέμβαση όμως λειτουργεί και ως υπενθύμιση της αδυναμίας των ανθρώπων να λύσουν μόνοι τους τις πιο κρίσιμες ηθικές συγκρούσεις.
Ένα διαχρονικό κείμενο, μια επίκαιρη ανάγνωση
Ο Γιώργος Κιμούλης, με την εμπειρία και τη θεατρική του ταυτότητα, επανέρχεται στον Σοφοκλή με μια σκηνοθετική πρόταση που αναδεικνύει τη διαχρονική επικαιρότητα του έργου. Ζητήματα όπως η ηθική κρίση, η εξουσία, η πίστη στις ιδέες και η διαγενεακή σύγκρουση αποκτούν σύγχρονη δραματουργική φόρτιση. Η νέα ανάγνωση του «Φιλοκτήτη» προσκαλεί το κοινό όχι μόνο να παρακολουθήσει μια τραγωδία, αλλά να συμμετάσχει σε έναν στοχασμό πάνω στο βάρος των αποφάσεων και την ευθύνη της συνείδησης.
- Ο «Φιλοκτήτης» του Σοφοκλή επιστρέφει στη σκηνή με τον Γιώργο Κιμούλη
- Perplexity AI: Ο πρώτος σοβαρός διεκδικητής του θρόνου της Google στην αναζήτηση
- Βρετανικό Μουσείο: Νέα στοιχεία για τη μεγαλύτερη υπόθεση αρχαιοκαπηλίας της σύγχρονης ιστορίας
- Βροχή αντεγκλήσεων και καταγγελιών Παναθηναϊκού – Ολυμπιακού
- Ο Έλον Μασκ έχει υπονομεύσει όλα τα συστήματα επικοινωνίας του Λευκού Οίκου με το Starlink;