Συγκλονιστικό παράδειγμα από τον καθηγητή του ΜΙΤ Κ. Δασκαλάκη για την εκθετική αύξηση του κινδύνου όσων ανεύθυνα μεταφέρουν τον κοροναϊό

Ο Κωνσταντίνος Δασκαλάκης, Καθηγητής του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Επιστήμης Υπολογιστών του ΜΙΤ, με μία συγκλονιστική ανάρτηση στο προφίλ του στο Facebook προτρέπει τους Έλληνες να μείνουν στο σπίτι τους και εξηγεί με παραστατικό τρόπο τι σημαίνει εκθετική αύξηση:

ΕΙΝΑΙ ΚΡΙΣΙΜΟ ΝΑ ΜΕΙΝΟΥΜΕ ΟΛΟΙ ΣΠΙΤΙΑ ΜΑΣ!

Ο μύθος μιλάει για ένα βασιλιά στην μακρινή Ινδία που ήταν καλός στο σκάκι και είχε τη συνήθεια να καλεί τους περαστικούς να παίξουνε παρτίδες. Μια μέρα προσκάλεσε ένα σοφό περαστικό, λέγοντας του ότι αν χάσει θα του χάριζε ό,τι ζητούσε. Ο σοφός του ζήτησε να πληρωθεί σε ρύζι με τον εξής τρόπο: δύο κόκκους ρύζι για το πρώτο τετράγωνο της σκακιέρας, τέσσερις για το δεύτερο, οχτώ για το τρίτο, και ούτω καθεξής, βάζοντας σε κάθε τετράγωνο της σκακιέρας δύο φορές τον αριθμό από κόκκους του γειτονικού τετραγώνου. Ο βασιλιάς δέχτηκε και έπαιξαν.

Ο περαστικός ήταν βιρτουόζος στο σκάκι, και προς έκπληξη όλων κέρδισε τον βασιλιά. Ο βασιλιάς ζήτησε να φέρουν ένα σακί με ρύζι για να πληρώσει τον περαστικό. Και άρχισε να βάζει τους κόκκους στη σκακιέρα. Όμως σύντομα κατάλαβε ότι ακόμα και η αμύθητη περιουσία του δεν αρκούσε για να πληρώσει τον περαστικό. Συνειδητοποίησε ότι όταν έφτανε στο εικοστό τετράγωνο θα χρειαζόταν περίπου 1 εκατομμύριο κόκκους ρυζιού, σ το τριακοστό 1 δισεκατομμύριο κόκκους, στο τεσσαρακοστό 1 τρισεκατομμύριο, και πάει λέγοντας. Για να πληρώσει τον περαστικό θα χρειαζόταν περίπου 1 τρισεκατομμύριο τόνους ρυζιού, δηλαδή περισσότερους τόνους από όσο ρύζι παράγει η Κίνα σε 7000 χρόνια, με βάση την περσινή της παραγωγή!

Αποτέλεσμα εικόνας για Κωνσταντίνος Δασκαλάκης MIt

Ποιος είναι ο Κων. Δασκαλάκης

Ο Κωνσταντίνος Δασκαλάκης γεννήθηκε το 1981 στην Αθήνα, όπου και μεγάλωσε με τους Κρητικούς -καθηγητές μέσης εκπαίδευσης- γονείς του. Ο πατέρας του μαθηματικός, η μητέρα του φιλόλογος, του άρεσαν εξίσου και οι δύο επιστήμες, αλλά όταν ανακάλυψε τα πανεπιστημιακά συγγράματα του πατέρα του στη βιβλιοθήκη, φάνηκε ότι ένας νέος, ιδιαίτερος κόσμος ξετυλίχθηκε μπροστά του. Και ναι, κάθε απορία την έλυνε με συζήτηση με τους δικούς του και στη… βιβλιοθήκη, στην οποία ανέτρεχε για τα πάντα.

Σπούδασε στο Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου, από όπου αποφοίτησε με βαθμό 9,98!
Ακολούθησαν μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές στο Πανεπιστήμιο του Μπέρκλεϊ. Κάπως έτσι ξεκίνησε η ζωή του στην Αμερική. Στη συνέχεια ήρθε στη ζωή του η Microsoft, από όπου παραιτήθηκε για να γίνει, σε ηλικία 27 ετών, επίκουρος καθηγητής στο ΜΙΤ.

Αυτό που τον κατέταξε στα καλύτερα μυαλά του κόσμου και έκανε τους πάντες να παραληρούν μαζί του ήταν το γεγονός ότι αποφάσισε να σταθεί απέναντι στην αήττητη «ισορροπία των παιγνίων», λύνοντας το γρίφο του Νας (John Forbes Nash), την εξίσωση που επί 60 χρόνια προσπαθούσαν να λύσουν όλοι οι μαθηματικοί του κόσμου, χωρίς αποτέλεσμα!  Το άλυτο επιστημονικό ερώτημα υπήρχε στη δημοσίευση του Τζον Νας το 1950, για την οποία ο Νας βραβεύτηκε με το Νόμπελ Οικονομικών (1994).

Στα πολύπλοκα οικονομικά συστήματα δεν μπορεί κανείς να υπολογίσει το σημείο ισορροπίας. Ούτε καν κατά προσέγγιση. Εν ολίγοις, αμφισβήτησε την καθολικότητα του περιβόητου «Nash equilibrium», το οποίο για έξι δεκαετίες ήταν το κατεξοχήν εργαλείο πρόβλεψης του αποτελέσματος στρατηγικών συγκρούσεων στα Οικονομικά.

Την απάντηση αυτή την έδωσε στη διδακτορική του διατριβή στην οποία μελέτησε το Θεώρημα του Νας. Τίτλος της «Υπολογιστική Πολυπλοκότητα των Ισορροπιών Νας».Η διατριβή του Κωνσταντίνου Δασκαλάκη εντοπίζει υπολογιστικά εμπόδια στην εφαρμοσιμότητα της ισορροπίας Νας, που υπήρξε το επίκεντρο των οικονομικών μαθηματικών μέχρι σήμερα, και δείχνει την ανάγκη για καινούργιες, πιο ρεαλιστικές έννοιες ισορροπίας.

About Author