Παραιτήθηκε ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΤΑ, Γρηγόρης Σκλήκας, έπειτα από τη σφοδρή εσωκομματική κρίση που προκάλεσε η απόφαση για το κλείσιμο 204 καταστημάτων των ΕΛΤΑ σε όλη τη χώρα.
Η τηλεδιάσκεψη των βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας το βράδυ της Δευτέρας εξελίχθηκε σε ομοβροντία πυρών κατά της διοίκησης, με τους «γαλάζιους» βουλευτές να ζητούν επιτακτικά την απόδοση ευθυνών αλλά και την πλήρη αναστολή της απόφασης.
Κύριος αποδέκτης της οργής ήταν ο επικεφαλής του οργανισμού, Γρηγόρης Σκλήκας, ο οποίος φαίνεται πως θα είναι ο πρώτος που θα «πληρώσει το μάρμαρο» για το σχέδιο αναδιάρθρωσης που προκάλεσε πολιτική και κοινωνική αναταραχή. Ο Σκλήκας, που προερχόταν από πολυεθνική εταιρεία τροφίμων με έδρα την Ολλανδία, είχε αναλάβει τη διοίκηση των ΕΛΤΑ ως επιλογή «μάνατζερ της αγοράς», σε μια προσπάθεια εκσυγχρονισμού του οργανισμού. Ωστόσο, η στρατηγική του φαίνεται πως έφερε τα αντίθετα αποτελέσματα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, εντός της ημέρας αναμένονται αποφάσεις για το ζήτημα, το πλαίσιο των οποίων θα θέσει ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης- Επίσης υπάρχει προγραμματισμένη για τις 13:00 συνεδρίαση των Επιτροπών Οικονομικών και Παραγωγής και Εμπορίου είναι στον «αέρα» στον απόηχο των τελευταίων εξελίξεων.
Ολόκληρη η επιστολή παραίτηση του Γρηγόρη Σκλήκα:
«Αθήνα, 4-11-2025
Προς Τον Πρόεδρο και το Διοικητικό Συμβούλιο των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ) Κοινοποίηση Τον Πρόεδρο και το Διευθύνοντα Σύμβουλο Υπερταμείο
Θέμα: Υποβολή παραίτησης από τη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου Αξιότιμε κύριε Πρόεδρε,
Από το 2023, αφήνοντας πίσω μια διεθνή καριέρα, αποδέχθηκα την πρόσκληση του Υπερταμείου και ευρύτερα της πατρίδας μας, να θέσω την εμπειρία μου στη Διοίκηση Επιχειρήσεων στην υπηρεσία της εξυγίανσης των Ελληνικών Ταχυδρομείων. Τα τελευταία 2,5 χρόνια εργάστηκα με αποφασιστικότητα και στρατηγικό σχεδιασμό για την αντιμετώπιση των σύνθετων προκλήσεων του Οργανισμού, καθώς και της ραγδαίας φθίνουσας πορείας της ταχυδρομικής αγοράς, φαινόμενο που παρατηρείται διεθνώς και εντονότερα στη χώρα μας.
Στο πλαίσιο αυτό, μελέτησα διεθνή παραδείγματα και ήρθα σε επαφή με πρώην κρατικούς ταχυδρομικούς φορείς από την Ευρώπη και άλλες περιοχές, επιλέγοντας στρατηγικές προσαρμοσμένες στις ιδιαιτερότητες της ελληνικής αγοράς. Η στρατηγική μας περιλάμβανε την ανασύσταση μιας εγκαταλειμμένης επιχείρησης, με εξοπλισμό τριάντα ετών και ανεπαρκή ψηφιακή υποδομή, ώστε να μπορέσει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις ενός εξαιρετικά ανταγωνιστικού περιβάλλοντος.
Παρά τις προσπάθειες, το βασικό πρόβλημα παραμένει: η απώλεια άνω του 90% του επιστολικού έργου δεν συνοδεύτηκε από αντίστοιχη προσαρμογή των δομών και του κόστους λειτουργίας, με αποτέλεσμα ο Οργανισμός να παραμένει οικονομικά μη βιώσιμος, παρά το γεγονός ότι θα έπρεπε να λειτουργεί με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια ήδη από το 2013.
Μέρος αυτής της προσπάθειας αποτέλεσε και το σχέδιο απομείωσης υπολειτουργούντων καταστημάτων, το οποίο θεωρώ απαραίτητο για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας και της συνέχισης λειτουργίας του Οργανισμού. Αν το σχέδιο αυτό δεν εφαρμοστεί, εκτιμώ ότι σε σύντομο χρονικό διάστημα θα τεθεί σε κίνδυνο η ρευστότητα και η δυνατότητα καταβολής μισθών στους εργαζομένους.
Ωστόσο, οι πρόσφατες αντιδράσεις από διάφορες πλευρές — και κυρίως από Βουλευτές εκπροσωπώντας τις περιφέρειές τους — με οδηγούν στο συμπέρασμα ότι ο αναγκαίος διάλογος για την εφαρμογή του σχεδίου αυτού καθίσταται εξαιρετικά δυσχερής. Για τον λόγο αυτό, παρακαλώ να αποδεχθείτε την παραίτησή μου από τη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου των Ελληνικών Ταχυδρομείων».
Η κυβέρνηση σε τροχιά ανασχεδιασμού
Η αποχώρηση του διευθύνοντος συμβούλου αναμένεται να ανοίξει τον δρόμο για συνολικό επανασχεδιασμό του μοντέλου λειτουργίας των ΕΛΤΑ. Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, μέσα στις επόμενες ώρες προγραμματίζεται σύσκεψη υπό τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, όπου θα παρουσιαστεί το νέο πλαίσιο για το μέλλον του ιστορικού οργανισμού. Το κυβερνητικό επιτελείο επιδιώκει να αποσυνδέσει την πολιτική ευθύνη από το διαχειριστικό αδιέξοδο, επιχειρώντας να επαναφέρει την εικόνα ενός «εξορθολογισμού» που δεν θα πλήξει τις τοπικές κοινωνίες.
Η απόφαση για το κλείσιμο 204 υποκαταστημάτων σε ολόκληρη την Ελλάδα είχε προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων σε δήμους, περιφέρειες, αλλά και σε βουλευτές της ΝΔ, που βρέθηκαν αντιμέτωποι με έντονες διαμαρτυρίες στις εκλογικές τους περιφέρειες. Το πολιτικό κόστος της επιλογής αυτής αποδείχθηκε βαρύτερο απ’ όσο υπολόγιζε το Μέγαρο Μαξίμου.
Το «χρυσό» ενοίκιο των 180.000 ευρώ
Ακόμη πιο έντονη κριτική δέχθηκε η διοίκηση για τη μεταφορά των κεντρικών γραφείων των ΕΛΤΑ σε ενοικιαζόμενο κτήριο στα Πατήσια, με μηνιαίο μίσθωμα που φτάνει τα 180.000 ευρώ. Η μετακόμιση πραγματοποιήθηκε το καλοκαίρι, τη στιγμή που το σχέδιο συρρίκνωσης του δικτύου παρουσιαζόταν ως αναγκαίος «εξορθολογισμός» για τη μείωση των δαπανών.
Το νέο κτήριο της Dimand, στη συμβολή της λεωφόρου Ιωνίας 200 με την Ιακωβάτων 61, είναι ένα σύγχρονο βιοκλιματικό ακίνητο 11.725 τετραγωνικών μέτρων, με επτά ορόφους και 77 θέσεις στάθμευσης, πιστοποιημένο κατά LEED. Το κόστος ανακαίνισής του ανήλθε στα 15 εκατομμύρια ευρώ. Παρά τη σύγχρονη αισθητική και τις ενεργειακές προδιαγραφές του, η επιλογή του συγκεκριμένου ακινήτου φαντάζει προκλητική σε μια περίοδο οικονομικής ασφυξίας για τον οργανισμό.
Αντιφάσεις και πολιτικό μήνυμα
Η αποκάλυψη του υπέρογκου ενοικίου ενίσχυσε τις εντυπώσεις περί κακοδιαχείρισης και προκάλεσε έντονες αντιδράσεις όχι μόνο εντός ΝΔ, αλλά και στην αντιπολίτευση, που κατηγορεί την κυβέρνηση για «διπλά μέτρα και σταθμά». Την ώρα που οι πολίτες βλέπουν βασικές ταχυδρομικές υπηρεσίες να υποβαθμίζονται και τα καταστήματα να κλείνουν, η διοίκηση επέλεξε να μετακομίσει σε ένα «πολυτελές» κτήριο, το οποίο επιβαρύνει τον ήδη ελλειμματικό προϋπολογισμό των ΕΛΤΑ.
Το γεγονός αυτό έρχεται να αποδείξει, για πολλούς, την απόσταση ανάμεσα στη διοίκηση και την κοινωνική πραγματικότητα. Η παραίτηση του Γρηγόρη Σκλήκα, που αναμένεται να ανακοινωθεί εντός των επόμενων ημερών, φαντάζει πλέον μονόδρομος – όχι μόνο για λόγους πολιτικής εκτόνωσης, αλλά και για να σταλεί το μήνυμα ότι το κράτος δεν ανέχεται «πολυτελείς επιλογές» την ώρα που οι δημόσιες υπηρεσίες συρρικνώνονται.
Το μέλλον των ΕΛΤΑ σε σταυροδρόμι
Η επόμενη ημέρα για τα Ελληνικά Ταχυδρομεία θα καθοριστεί από τη στάση της κυβέρνησης απέναντι στη δομική κρίση του οργανισμού. Το ερώτημα είναι αν θα επιλέξει έναν νέο γύρο ιδιωτικοποίησης και περιορισμού του δικτύου ή αν θα επιχειρήσει μια ουσιαστική ανασυγκρότηση με κοινωνικό πρόσημο. Σε κάθε περίπτωση, η υπόθεση Σκλήκα αποτελεί προειδοποιητικό μήνυμα για το πώς μια φαινομενικά τεχνοκρατική απόφαση μπορεί να μετατραπεί σε πολιτική βόμβα.