Εκτός ευρωπαϊκής χρηματοδότησης τα περίφημα μυστικά κονδύλια Μηταράκη

Αποκλείει κάθε ενδεχόμενη σκέψη για ευρωπαϊκή χρηματοδότηση των μυστικών κονδυλίων του υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου, η επίτροπος Εσωτερικών Υποθέσεων της Ε.Ε. Ίλβα Γιόχανσον.

Απαντώντας σε ερώτηση ευρωβουλευτών, που είχαν εκφράσει ανησυχία για τη νομοθετική θέσπιση ειδικού απόρρητου λογαριασμού στο υπουργείο με την αόριστη επίκληση λόγων εθνικής ασφάλειας, η Γιόχανσον υπογραμμίζει ότι «δεν θα διατεθεί χρηματοδότηση από την ΕΕ για την εν λόγω πίστωση» και σημειώνει τη διαβεβαίωση των ελληνικών αρχών ότι η πίστωση αυτή «αναφέρεται αποκλειστικά σε δαπάνες στο πλαίσιο του εθνικού προϋπολογισμού [για] ζητήματα εθνικής ασφάλειας».

Την ερώτηση προς τη Γιόχανσον συνυπογράφουν ο πρόεδρος της Επιτροπής Πολιτικών Ελευθεριών του Ευρωκοινοβουλίου Χουάν Φερνάντο Λόπεζ Αγκιλάρ και οι συντονίστριες της Επιτροπής Πολιτικών Ελευθεριών Τινέκε Στρικ και Κορνήλια Ερνστ, μαζί με τους 15 ευρωβουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, άλλους 5 ευρωβουλευτές της ευρωομάδας της Αριστεράς και άλλον ένα της ευρωομάδας των σοσιαλδημοκρατών.

Οι ευρωβουλευτές εξέφραζαν ανησυχία για τη διαφάνεια και τη λογοδοσία των εν λόγω κονδυλίων και διατύπωναν ερωτήματα. Ανάμεσά τους, πώς θα διασφαλιστεί ότι η χρήση των μυστικών κονδυλίων θα είναι σύμφωνη με το ευρωπαϊκό δίκαιο, πώς θα επηρεαστεί η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση στο προσφυγικό, και πώς θα εξασφαλιστεί η λογοδοσία για τη διαχείριση των κονδυλίων.

Η ερώτηση των ευρωβουλευτών και η απάντηση της Γιόχανσον

ΕΡΩΤΗΣΗ

Θέμα: Χορήγηση μυστικών κονδυλίων από την ελληνική κυβέρνηση στο ελληνικό Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου

Το ελληνικό Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου κατέθεσε σχέδιο νόμου για τη μετανάστευση, με τίτλο «Βελτίωση μεταναστευτικής νομοθεσίας, τροποποίηση διατάξεων των νόμων 4636/2019 (A’ 169), 4375/2016 (A’ 51), 4251/2014 (Α’ 80) και άλλες διατάξεις». Στο άρθρο 55, το σχέδιο νόμου προβλέπει τη δυνατότητα του Υπουργείου να διαχειρίζεται μυστικά κονδύλια, που διατίθενται για δαπάνες τόσο στο εσωτερικό όσο και στην αλλοδαπή, για «απόρρητες εθνικές ανάγκες», με την αόριστη αιτιολογία της προστασίας της «εθνικής ασφάλειας».

Μετά από πολλές αντιρρήσεις, το Υπουργείο προχώρησε σε μια σειρά από νομοθετικές διορθώσεις σχετικά με τη σύνθεση της «Επιτροπής Ειδικών Δαπανών» και την ενημέρωση της Βουλής των Ελλήνων όσον αφορά τα εν λόγω κονδύλια. Ωστόσο εξακολουθούν να εκφράζονται ανησυχίες σχετικά με τη διαφάνεια και τη λογοδοσία.

1. Με ποιον τρόπο θα εξασφαλίσει η Επιτροπή ότι η χρήση των εν λόγω μυστικών κονδυλίων θα συνάδει με το δίκαιο της ΕΕ (δηλ. ότι θα χρησιμοποιηθούν προς όφελος των αναγκών και των δικαιωμάτων των προσφύγων και των αιτούντων άσυλο);

2. Με ποιον τρόπο θα επηρεαστεί η χρηματοδοτική στήριξη που παρέχει η ΕΕ στην Ελλάδα για τη διαχείριση των προσφύγων και των αιτούντων άσυλο από τη στάση της ελληνικής κυβέρνησης ως προς την αντιμετώπιση απειλών κατά της «εθνικής ασφάλειας»;

3. Ποιες ακριβώς είναι οι ενέργειες που θεωρεί η Επιτροπή επιλέξιμες για χρηματοδότηση από τα συγκεκριμένα κονδύλια, τόσο στην Ελλάδα όσο και στην αλλοδαπή, και προτίθεται η Επιτροπή να παρακολουθεί την εκτέλεση των εν λόγω μυστικών κονδυλίων και να επιδιώκει λογοδοσία για την εκτέλεσή τους;

Dimitrios Papadimoulis (GUE/NGL), Konstantinos Arvanitis (GUE/NGL), Alexis Georgoulis (GUE/NGL), Petros Kokkalis (GUE/NGL), Stelios Kouloglou (GUE/NGL), Elena Kountoura (GUE/NGL), Juan Fernando López Aguilar (S&D), Tineke Strik (Verts/ALE), Dietmar Köster (S&D), Cornelia Ernst (GUE/NGL), Sira Rego (GUE/NGL), Manu Pineda (GUE/NGL), Nikolaj Villumsen (GUE/NGL), Pernando Barrena Arza (GUE/NGL), Idoia Villanueva Ruiz (GUE/NGL)

ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Το άρθρο 56 των τροποποιήσεων της ελληνικής νομοθεσίας για τη μετανάστευση(1) που εγκρίθηκαν πρόσφατα προβλέπει τη σύσταση και τη λειτουργία ειδικής πίστωσης. Οι ελληνικές αρχές επιβεβαίωσαν ότι η εν λόγω πίστωση αναφέρεται αποκλειστικά σε δαπάνες στο πλαίσιο του εθνικού προϋπολογισμού και ότι θα καλύψει ζητήματα εθνικής ασφάλειας. Δεν θα διατεθεί χρηματοδότηση από την ΕΕ για την εν λόγω πίστωση.

Η ΕΕ παρέχει σημαντική χρηματοδοτική στήριξη στην Ελλάδα για τη διαχείριση της μετανάστευσης. Οι ενωσιακοί κανόνες για τη δημοσιονομική διαχείριση απαιτούν πλήρη διαφάνεια όσον αφορά τη διαχείριση των κονδυλίων και τη διασφάλιση ότι δεν υπάρχει κίνδυνος αλληλεπικάλυψης και διπλής χρηματοδότησης. Η αξιοποίηση της ενωσιακής χρηματοδότησης στην Ελλάδα παρακολουθείται στενά από την Επιτροπή σύμφωνα με την ισχύουσα ενωσιακή νομοθεσία, συμπεριλαμβανομένης της εκτέλεσης των κονδυλίων στο πλαίσιο των ελληνικών εθνικών προγραμμάτων.

Η παρακολούθηση αυτή διασφαλίζεται μέσω της ανάλυσης των ετήσιων λογαριασμών, των ετήσιων εκθέσεων ελέγχου και των τακτικών εκθέσεων εφαρμογής. Επιπλέον, η Επιτροπή διενεργεί εκ των υστέρων ελέγχους στο πλαίσιο της συνήθους στρατηγικής ελέγχου που εφαρμόζει, καθώς και αποστολές παρακολούθησης. Σε περίπτωση μη επιλέξιμων δαπανών, η Επιτροπή έχει την υποχρέωση να ανακτήσει τους παρατύπως δαπανηθέντες πόρους της ΕΕ. Σε περίπτωση καταγγελιών για απάτη ή κατάχρηση ενωσιακών κονδυλίων, η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία καταπολέμησης της απάτης είναι αρμόδια για τη διεξαγωγή των ερευνών.

About Author