Ο Τζόρτζιο Αρμάνι, ο θρύλος της παγκόσμιας μόδας που επαναπροσδιόρισε την έννοια της ιταλικής κομψότητας, έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 91 ετών.
Η εταιρεία του ανακοίνωσε την Πέμπτη την απώλεια του σχεδιαστή που μετουσίωσε το minimal chic σε παγκόσμιο σύμβολο στυλ, ενώ έχτισε μια από τις πιο κερδοφόρες αυτοκρατορίες μόδας στον κόσμο, με ετήσιο τζίρο που αγγίζει τα 2,3 δισ. ευρώ.
Η αυτοκρατορία Armani
Ο Τζόρτζιο Αρμάνι ήταν κάτι πολύ περισσότερο από ένας ταλαντούχος σχεδιαστής. Ήταν ένας στρατηγικός επιχειρηματίας που κατάφερε να μετατρέψει το όνομά του σε παγκόσμιο brand. Από τα κομψά ανδρικά κοστούμια που σημάδεψαν την αισθητική του Χόλιγουντ τη δεκαετία του ’80, μέχρι τις σειρές ρούχων υψηλής ραπτικής, τα αρώματα και τη διακόσμηση πολυτελών ξενοδοχείων, η αυτοκρατορία Armani έγινε συνώνυμη με την πολυτέλεια και την απλότητα. Σύμφωνα με το Forbes, η περιουσία του είχε εκτιμηθεί το 2022 στα 11,1 δισ. δολάρια, κατατάσσοντάς τον στους πλουσιότερους ανθρώπους της Ιταλίας.
Πρώτα χρόνια και στροφή στη μόδα
Γεννημένος το 1934 στην Πιατσέντζα της βόρειας Ιταλίας, ο Αρμάνι μεγάλωσε σε μια οικογένεια της μεσαίας τάξης με τον πατέρα του να εργάζεται ως λογιστής και τη μητέρα του ως νοικοκυρά. Από μικρός ξεχώριζε για την αγάπη του στις τέχνες και την παρατηρητικότητα στο στυλ. Παρά τις πρώτες σπουδές του στην Ιατρική, τις οποίες εγκατέλειψε μετά από τρία χρόνια για να υπηρετήσει στον ιταλικό στρατό, το ενδιαφέρον του στράφηκε σταδιακά στη μόδα. Η εμπειρία του σε στρατιωτικό νοσοκομείο στη Βερόνα, όπου άρχισε να επισκέπτεται την περίφημη Αρένα της πόλης, συνέβαλε στην καλλιέργεια της αισθητικής του.
Η γέννηση του brand Armani
Το 1975, μαζί με τον σύντροφό του Σέρτζιο Γκαλεότι, ίδρυσε την εταιρεία Giorgio Armani S.p.A., η οποία σύντομα εξελίχθηκε σε έναν κολοσσό της παγκόσμιας μόδας. Τα σακάκια του, με καθαρές γραμμές και χαλαρή εφαρμογή, έφεραν επανάσταση στην ανδρική ένδυση, ενώ η γυναικεία συλλογή του καθιέρωσε την εικόνα της δυναμικής γυναίκας της δεκαετίας του ’80. Η συνεργασία του με το Χόλιγουντ — με ταινίες όπως το «American Gigolo» που έκανε τον Ρίτσαρντ Γκιρ σύμβολο στυλ — εκτόξευσε το brand σε διεθνές επίπεδο.
Η προσωπική ζωή και η διαχείριση της εικόνας του
Ο Αρμάνι υπήρξε πάντα εξαιρετικά προσεκτικός στη διαχείριση της δημόσιας εικόνας του. Παρά την τεράστια επιρροή και αναγνωρισιμότητά του, διατήρησε μια σπάνια για τη βιομηχανία της μόδας διακριτικότητα, κρατώντας την προσωπική του ζωή μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας. Μετά τον θάνατο του συντρόφου και συνεργάτη του Σέρτζιο Γκαλεότι το 1985, αφιερώθηκε πλήρως στην ανάπτυξη του brand του και σπάνια μιλούσε για την ιδιωτική του ζωή. Δεν παντρεύτηκε ποτέ και προτιμούσε να αφήνει τα σχέδιά του να μιλούν για τον ίδιο, χτίζοντας μια εικόνα δημιουργού-αυτοκράτορα που ενσάρκωνε την ιταλική φινέτσα χωρίς υπερβολές.
Η παρακαταθήκη του θρύλου
Περισσότερο από πέντε δεκαετίες μετά την ίδρυση της εταιρείας του, ο Αρμάνι παρέμενε επικεφαλής του brand του, διατηρώντας σπάνια αυτονομία στον χώρο της μόδας, καθώς η πλειονότητα των μεγάλων οίκων ανήκει σε πολυεθνικούς ομίλους. Η αυστηρή αισθητική του, η πίστη στην ποιότητα και η προσήλωση στο «less is more» καθιέρωσαν τον ίδιο και το όραμά του ως αξεπέραστο παράδειγμα ιταλικού design. Ο θάνατός του σηματοδοτεί το τέλος μιας εποχής για τη μόδα, αφήνοντας μια παρακαταθήκη που ξεπερνά τις τάσεις και τις εποχές.