Ο διάλογος μεταξύ των δύο πιλότων του Boeing 787 της Air India που συνετρίβη στην Ινδία στις 12 Ιουνίου αποκαλύπτει ότι ο κυβερνήτης –ο πιο έμπειρος από τους δύο χειριστές– φαίνεται να γύρισε τους διακόπτες τροφοδοσίας καυσίμων των κινητήρων στη θέση «διακοπή» (cutoff), αμέσως μετά την απογείωση.
Αυτό αναφέρει η Wall Street Journal, επικαλούμενη πηγές που γνωρίζουν την προκαταρκτική αποτίμηση της έρευνας για την τραγωδία, η οποία στοίχισε τη ζωή σε 260 ανθρώπους, ανάμεσά τους και 19 άτομα στο έδαφος.
Αιφνίδια διακοπή ισχύος και πτώση
Ο συγκυβερνήτης, Κλάιβ Κούντερ, 32 ετών, με εμπειρία 3.403 ωρών πτήσης, βρισκόταν στο πηδάλιο όταν ρώτησε τον κυβερνήτη Σουμίτ Σαμπαουάλ, 56 ετών και με 15.638 ώρες πτήσης, γιατί άλλαξε τη θέση των διακοπτών των δύο κινητήρων. Ο Σαμπαουάλ αρνήθηκε ότι το έκανε.
Σύμφωνα με το προκαταρκτικό πόρισμα της ινδικής Υπηρεσίας Έρευνας Αεροπορικών Δυστυχημάτων (AAIB), το αεροσκάφος είχε αναπτύξει ταχύτητα 180 κόμβων (333 χλμ/ώρα) όταν, μέσα σε διάστημα ενός δευτερολέπτου, και οι δύο διακόπτες τροφοδοσίας γύρισαν από «λειτουργία» (run) σε «διακοπή» (cutoff). Οι κινητήρες σταμάτησαν ακαριαία. Το πόρισμα δεν αναφέρει ποιος από τους δύο πιλότους έκανε την ενέργεια.
Το αεροσκάφος έχασε ύψος και συνετρίβη μέσα σε 30 δευτερόλεπτα, πέφτοντας πάνω σε κατοικημένη περιοχή, κοντά στο αεροδρόμιο της Αχμενταμπάντ.
Κατέγραψαν την ενεργοποίηση του εφεδρικού συστήματος
Βίντεο από κάμερες του αεροδρομίου έδειξαν την άμεση ενεργοποίηση της Ram Air Turbine (RAT), ενός εξωτερικού μηχανισμού που παρέχει επείγουσα ισχύ σε βασικά συστήματα του αεροσκάφους όταν οι κινητήρες παύσουν να λειτουργούν.
Τα δεδομένα του καταγραφέα πτήσης (FDR) δείχνουν ότι οι κινητήρες άρχισαν να επανεκκινούν λίγο πριν από τη συντριβή – όμως ήταν ήδη πολύ αργά.
Δεν εντοπίστηκαν μηχανικά προβλήματα
Ο CEO της Air India, Κάμπελ Ουίλσον, δήλωσε πως η έρευνα δεν εντόπισε μηχανικά προβλήματα στο Boeing 787 ούτε παραλείψεις στη συντήρησή του. Ο κατασκευαστής του αεροσκάφους, όπως και η General Electric που προμηθεύει τους κινητήρες, δεν αντιμετώπισαν προς το παρόν κάποια σύσταση ασφαλείας από τις αρχές.
Η αμερικανική FAA (Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας) διαβεβαίωσε ότι οι διακόπτες τροφοδοσίας καυσίμων είναι ασφαλείς και πληρούν τα πρότυπα ασφαλείας.
Μόλις ένας επιζών – πιθανές ποινικές διαστάσεις
Από τους 241 επιβαίνοντες, μόνο ένας επέζησε της σύγκρουσης. Οι ινδικές αρχές επιβεβαίωσαν τον θάνατο επιπλέον 19 ανθρώπων στο έδαφος. Ορισμένοι αξιωματούχοι των ΗΠΑ εκτίμησαν πως η διακοπή της τροφοδοσίας καυσίμων ενδέχεται να ήταν εσκεμμένη πράξη, κάτι που θα μετέτρεπε την έρευνα σε εγκληματολογικής φύσεως υπόθεση.
«Να μην βγουν βιαστικά συμπεράσματα»
Ο κ. Ουίλσον προειδοποίησε να μη συναχθούν πρόωρα συμπεράσματα. Τόνισε ότι η έρευνα βρίσκεται ακόμη σε πρώιμο στάδιο και ενδέχεται να διαρκέσει περισσότερο από έναν χρόνο – κάτι σύνηθες σε υποθέσεις αεροπορικών δυστυχημάτων.
Η Wall Street Journal σημειώνει πως σε αντίστοιχες υποθέσεις, δεν είναι ασυνήθιστο διαφορετικά κράτη να καταλήγουν σε αποκλίνουσες ερμηνείες για τα αίτια ενός δυστυχήματος, ιδίως όταν υπάρχουν υπόνοιες ανθρώπινης πρόθεσης.
- ΔΕΗ: Ενισχύει τη θέση της στις διεθνείς αγορές ενέργειας με τη νέα θυγατρική PPC Trading
- Air India 787: Δυστύχημα ή εγκληματική ενέργεια του πιλότου;
- Μήπως, τελικά, θέλουμε να …πλήξουμε;
- Ελληνικά ΜΜΕ: Υψηλός κίνδυνος για τον πλουραλισμό και την ανεξαρτησία τους σύμφωνα με ευρωπαϊκή έκθεση
- Ο Τραμπ αλλάζει τη συνταγή της Coca-Cola