Νέο κύκλο αμφισβήτησης της υποτιθέμενης «πλήρους διαφάνειας» γύρω από την υπόθεση του Τζέφρι Έπσταϊν άνοιξε η αποκάλυψη ότι περισσότερες από δώδεκα φωτογραφίες αφαιρέθηκαν αθόρυβα από την επίσημη ψηφιακή βάση δεδομένων του Υπουργείου Δικαιοσύνης των ΗΠΑ, μόλις μία ημέρα μετά τη δημοσιοποίησή τους.
Σύμφωνα με τους New York Times, συνολικά 16 εικόνες κατέβηκαν από τον ιστότοπο το Σάββατο, χωρίς καμία δημόσια εξήγηση, χωρίς σχετική σημείωση στην πλατφόρμα και χωρίς επίσημη ανακοίνωση.
Η κίνηση αυτή έρχεται να ενισχύσει την αίσθηση ότι, παρά τον όγκο των εγγράφων και του οπτικού υλικού που έχουν δοθεί στη δημοσιότητα, η υπόθεση Έπσταϊν εξακολουθεί να διαχειρίζεται με επιλεκτικές αποκαλύψεις, σιωπές και «διορθώσεις» εκ των υστέρων.
Η φωτογραφία με τον Ντόναλντ Τραμπ που εξαφανίστηκε
Ανάμεσα στις εικόνες που αφαιρέθηκαν βρισκόταν και μία από τις ελάχιστες στις οποίες εμφανιζόταν, έστω έμμεσα, ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ. Η φωτογραφία προερχόταν από την κατοικία του Έπσταϊν στο Μανχάταν και απεικόνιζε έναν μπουφέ με ανοιχτό συρτάρι, μέσα στο οποίο διακρίνονταν διάφορες κορνιζαρισμένες φωτογραφίες. Μεταξύ αυτών, σύμφωνα με τα δημοσιευμένα στιγμιότυπα, υπήρχε τουλάχιστον μία που απεικόνιζε τον Αμερικανό πρόεδρο.
Μετά την απόσυρση της εικόνας, αναζήτηση με τον όρο «Trump» στην ηλεκτρονική βιβλιοθήκη του Υπουργείου Δικαιοσύνης δεν επέστρεφε κανένα αποτέλεσμα, γεγονός που ενίσχυσε τις υποψίες για σκόπιμη «εξαφάνιση» υλικού που θα μπορούσε να προκαλέσει πολιτικό θόρυβο.

Καμία εξήγηση από το Υπουργείο Δικαιοσύνης
Στην ίδια την πλατφόρμα του υπουργείου δεν υπήρχε καμία ένδειξη για τον λόγο της απόσυρσης των συγκεκριμένων αρχείων. Εκπρόσωπος του Υπουργείου Δικαιοσύνης δεν απάντησε σε αίτημα των New York Times για διευκρινίσεις, αφήνοντας ανοιχτό το ερώτημα αν η αφαίρεση έγινε για νομικούς, τεχνικούς ή καθαρά πολιτικούς λόγους.
Η σιωπή αυτή αποκτά ιδιαίτερη βαρύτητα καθώς η κυβέρνηση είναι, βάσει νόμου, υποχρεωμένη όχι μόνο να δημοσιοποιεί το υλικό, αλλά και να αιτιολογεί κάθε επεξεργασία, απόσυρση ή απόκρυψη στοιχείων.
Πολιτική αντίδραση και ερωτήματα για συγκάλυψη
Η εξαφάνιση της φωτογραφίας με τον πρόεδρο προκάλεσε άμεση πολιτική αντίδραση. Δημοκρατικοί βουλευτές της House Oversight Committee αναδημοσίευσαν την εικόνα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και απηύθυναν δημόσιο ερώτημα προς την υπουργό Δικαιοσύνης Παμ Μπόντι, ζητώντας να διευκρινιστεί αν η αφαίρεση ήταν σκόπιμη.
«Τι άλλο συγκαλύπτεται;» ανέφεραν χαρακτηριστικά, τονίζοντας ότι «ο αμερικανικός λαός δικαιούται πλήρη διαφάνεια» και όχι επιλεκτική πρόσβαση σε υλικό που αφορά μία από τις πιο σκοτεινές υποθέσεις των τελευταίων δεκαετιών.
Το διαβόητο δωμάτιο μασάζ και οι εικόνες που αποσύρθηκαν
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ των New York Times, δώδεκα από τις φωτογραφίες που αφαιρέθηκαν αφορούσαν το περιβόητο δωμάτιο μασάζ στον τρίτο όροφο της έπαυλης του Έπσταϊν στη Νέα Υόρκη. Ο συγκεκριμένος χώρος, που βρισκόταν στον ίδιο διάδρομο με το υπνοδωμάτιό του, έχει περιγραφεί από τις αρχές ως σημείο όπου φέρονται να διαπράχθηκαν πολλές από τις σεξουαλικές κακοποιήσεις για τις οποίες κατηγορήθηκε, συμπεριλαμβανομένων επιθέσεων σε ανήλικες.
Οι εικόνες απεικόνιζαν λεπτομέρειες του χώρου: ράφια γεμάτα λιπαντικά, αντικείμενα όπως μια ασημένια μπάλα με αλυσίδα, καθώς και έργα τέχνης και φωτογραφίες γυμνών γυναικών στους τοίχους, σε ορισμένες περιπτώσεις με τα πρόσωπα καλυμμένα.
Ασυνέπεια και σύγχυση στα κριτήρια αφαίρεσης
Η απόσυρση αυτών των φωτογραφιών προκάλεσε επιπλέον σύγχυση, καθώς άλλες εικόνες του ίδιου δωματίου —ακόμη και με παρόμοιο ή εξίσου ωμό εικαστικό περιεχόμενο— παρέμειναν αναρτημένες στην πλατφόρμα. Αυτό ενίσχυσε τα ερωτήματα για το ποια ήταν τα πραγματικά κριτήρια επιλογής του υλικού που αφαιρέθηκε και ποιος έλαβε τη σχετική απόφαση.
Ιδιαίτερα εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι εικόνες με σαφώς πολιτικό συμβολισμό, όπως ο πίνακας που απεικονίζει τον πρώην πρόεδρο των ΗΠΑ Μπιλ Κλίντον να φοράει φόρεμα, παρέμειναν διαθέσιμες, την ώρα που άλλες αποσύρθηκαν χωρίς καμία εξήγηση.
Νομοθετική υποχρέωση και περιορισμένη ουσία των αποκαλύψεων
Το υλικό αποτελούσε μέρος της τεράστιας συλλογής εγγράφων και εικόνων που η κυβέρνηση υποχρεώθηκε να δημοσιοποιήσει μετά την ψήφιση, τον προηγούμενο μήνα, νόμου που επιβάλλει την αποκάλυψη όλων των αρχείων του Υπουργείου Δικαιοσύνης σχετικά με τον Έπσταϊν.
Ωστόσο, όπως επισημαίνουν οι New York Times, παρά τον όγκο των εγγράφων, η ουσιαστική αξία των αποκαλύψεων είναι περιορισμένη. Τα αρχεία προσθέτουν ελάχιστες νέες πληροφορίες για τη δράση του Έπσταϊν και φωτίζουν μόνο επιφανειακά τις σχέσεις του με ισχυρούς επιχειρηματίες και πολιτικά πρόσωπα.
Ενδεικτικό είναι ότι το υλικό περιλαμβάνει σαφώς περισσότερες αναφορές και φωτογραφίες του πρώην προέδρου Μπιλ Κλίντον απ’ ό,τι του Ντόναλντ Τραμπ, γεγονός που έχει ήδη τροφοδοτήσει πολιτικές ερμηνείες και αλληλοκατηγορίες.
Νέα έγγραφα χωρίς νέες απαντήσεις
Το Σάββατο δόθηκε στη δημοσιότητα και δεύτερη δέσμη εγγράφων, που περιλάμβανε απομαγνητοφωνημένα πρακτικά από μυστικές συνεδριάσεις ομοσπονδιακού σώματος ενόρκων για τις έρευνες σχετικά με τον Έπσταϊν και τη στενή συνεργάτιδά του Γκιλέιν Μάξγουελ. Αν και τα πρακτικά αυτά δεν είχαν δημοσιοποιηθεί ποτέ στο παρελθόν, δεν προσέθεσαν ουσιαστικά νέα στοιχεία σε σχέση με όσα ήταν ήδη γνωστά.
Η Γκιλέιν Μάξγουελ παραμένει το μοναδικό πρόσωπο που έχει καταδικαστεί στην υπόθεση, εκτίοντας ποινή κάθειρξης 20 ετών, ενώ το εύρος του δικτύου που, σύμφωνα με τα θύματα, προστάτευε και διευκόλυνε τον Έπσταϊν εξακολουθεί να παραμένει θολό.
Μια διαφάνεια με αστερίσκους
Η αθόρυβη απόσυρση φωτογραφιών από την επίσημη βάση δεδομένων του Υπουργείου Δικαιοσύνης υπονομεύει ευθέως το αφήγημα της πλήρους διαφάνειας που η κυβέρνηση υποσχέθηκε. Αντί να κλείνει πληγές, η διαχείριση της υπόθεσης Έπσταϊν φαίνεται να ανοίγει νέες: ερωτήματα για πολιτικές παρεμβάσεις, για επιλεκτική λογοκρισία και για το κατά πόσο η αλήθεια μπορεί πράγματι να αποκαλυφθεί όταν αγγίζει τα υψηλότερα κλιμάκια της εξουσίας.
Όπως δείχνουν και οι τελευταίες εξελίξεις, στην υπόθεση Έπσταϊν τίποτα δεν εξαφανίζεται πραγματικά — απλώς μετακινείται, αποσύρεται ή σβήνεται, αφήνοντας πίσω του ακόμη περισσότερες σκιές.