Επειδή τις τελευταίες ημέρες γίνεται μεγάλη συζήτηση για το τι σημαίνει rebranding, θα δώσω ένα παράδειγμα από το χώρο της διαφήμισης.
Πριν γίνει το γνωστό όνομα που γνωρίζουμε σήμερα, το Twix είχε εντελώς διαφορετικό όνομα. Όταν κυκλοφόρησε για πρώτη φορά στο Ηνωμένο Βασίλειο το 1967, το γλυκό ονομαζόταν “Raider” σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες.
Μόνο όταν το γλυκό έφτασε στην αμερικανική αγορά περισσότερο από μια δεκαετία αργότερα, άλλαξε το όνομά του. Μετονομάστηκε σε Twix και η νέα ταυτότητα του έδωσε μια κομψή, μοντέρνα γοητεία που άγγιξε τις ευαίσθητες χορδές των Αμερικανών καταναλωτών.
Το rebranding αποδείχθηκε τόσο αποτελεσματικό που, μέχρι το 1991, το όνομα Raider καταργήθηκε σταδιακά παγκοσμίως και το Twix έγινε το παγκόσμιο όνομα για το σνακ με τα δύο sticks. Ωστόσο, δεν καλοδέχτηκαν όλοι την αλλαγή. Σε χώρες όπως η Γερμανία, η μετάβαση αντιμετωπίστηκε με σκεπτικισμό, με πολλούς να την βλέπουν ως μια υπολογισμένη κίνηση για την αναβίωση ενός προϊόντος που είχε χάσει την αίγλη του. Η καμπάνια της εταιρείας βασίστηκε στην αλήθεια «Το Raider είναι τώρα Twix, τίποτα άλλο δεν αλλάζει».
Το όνομα “Twix” έγινε ακόμη και μεταφορά στις πολιτικές συζητήσεις, συμβολίζοντας τις προσπάθειες αλλαγής της αντίληψης του κοινού μέσω επιφανειακής αλλαγής επωνυμίας χωρίς την εφαρμογή πραγματικών αλλαγών πολιτικής. Είτε σας αρέσει η νοσταλγία του Raider, όσοι το προλάβατε, είτε ασπάζεστε το Twix που γνωρίζουμε σήμερα, ένα πράγμα είναι σίγουρο – αυτό το γλυκό εξακολουθεί να κυκλοφορεί.
Θεωρείται ως το πιο δημοφιλές γλυκό του Halloween σε πολιτείες όπως η Μασαχουσέτη, η Γιούτα, η Βόρεια Καρολίνα, το Ουισκόνσιν, η Μινεσότα και το Τέξας. Και η αμερικανική αγορά έχει πάντα σημασία.
Βαγγέλης Χωραφάς