Οι παγκόσμιες πωλήσεις αυτοκινήτων ανέκαμψαν στα 80 εκατομμύρια το 2024, με την εκρηκτική άνοδο ηλεκτρικών και υβριδικών μοντέλων να αλλάζει τις ισορροπίες μιας βιομηχανίας που μετασχηματίζεται ραγδαία.
Η Κίνα αναδεικνύεται σε κυρίαρχη δύναμη, ξεπερνώντας την ΕΕ στις εξαγωγές και κατακτώντας το 70% της παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων.
Ισχυρή ανάκαμψη: 80 εκατ. πωλήσεις με «μηχανή» τα ηλεκτρικά και υβριδικά
Η παγκόσμια αγορά αυτοκινήτου κατέγραψε σημαντική άνοδο το 2024, αγγίζοντας ξανά τα 80 εκατομμύρια πωλήσεις, σε μια σχεδόν πλήρη ανάκαμψη από την περίοδο της πανδημίας. Η ανάκαμψη ωστόσο δεν μοιράζεται ισότιμα: η αύξηση οφείλεται αποκλειστικά στα ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα, τα οποία το 2023 αποτέλεσαν το 45% των συνολικών πωλήσεων.
Αντίθετα, τα αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης (ICE) συνεχίζουν την καθοδική πορεία τους, με πωλήσεις μειωμένες κατά 30% σε σύγκριση με το 2017.
Αλλαγή παγκόσμιας γεωγραφίας – Η Κίνα στο επίκεντρο
Η άνοδος των ηλεκτρικών οχημάτων έχει μεταβάλει ριζικά τις παγκόσμιες ισορροπίες. Η Κίνα και οι αναδυόμενες οικονομίες αντιπροσωπεύουν πλέον πάνω από το 50% των παγκόσμιων πωλήσεων, από μόλις 20% το 2000.
Η αύξηση της παραγωγικής δυναμικότητας υπήρξε καταλυτική: από το 2010 έως το 2024 η κινεζική παραγωγή αυτοκινήτων υπερδιπλασιάστηκε. Σήμερα η Κίνα αντιπροσωπεύει:
- 40% της παγκόσμιας παραγωγής αυτοκινήτων,
- 70% της παγκόσμιας παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων,
- ενώ το 2024 ξεπέρασε επίσημα την ΕΕ και έγινε ο μεγαλύτερος εξαγωγέας αυτοκινήτων στον κόσμο.
Αντίθετα, Ευρώπη και Βόρεια Αμερική διαθέτουν από 15% της παραγωγής έκαστη, εμφανίζοντας σταθερή αλλά συγκριτικά μειωμένη βιομηχανική βαρύτητα.
Κρίσιμος πυλώνας της παγκόσμιας οικονομίας
Η αυτοκινητοβιομηχανία παραμένει ένας από τους σημαντικότερους βιομηχανικούς κλάδους διεθνώς. Προσφέρει:
- περισσότερες από 10 εκατομμύρια άμεσες θέσεις εργασίας,
- εκατομμύρια επιπλέον υποστηρικτικές θέσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα,
- και αποτελεί τη μεγαλύτερη πηγή παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου.
Οι εξελίξεις στον κλάδο έχουν συνεπώς άμεσο αντίκτυπο σε ολόκληρη την παγκόσμια οικονομία.
Γιατί η Κίνα παράγει φθηνότερα – Η ανάλυση του ΙΕΑ
Σύμφωνα με έκθεση του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (IEA), η παραγωγή αυτοκινήτων στην Κίνα –και ειδικά ηλεκτρικών– είναι σημαντικά φθηνότερη σε σχέση με τις προηγμένες οικονομίες.
Η διαφορά οφείλεται σε:
- χαμηλότερο κόστος παραγωγής,
- φθηνότερη ενέργεια,
- χαμηλότερο κόστος εργασίας,
- μειωμένο κόστος εξαρτημάτων του συστήματος μετάδοσης κίνησης, όπου η Κίνα έχει σαφές προβάδισμα.
Ειδικά στις μπαταρίες, που αποτελούν ένα από τα ακριβότερα στοιχεία των ηλεκτρικών οχημάτων, το κόστος στην Κίνα είναι:
- 30% χαμηλότερο από την Ευρώπη,
- 20% χαμηλότερο από τις ΗΠΑ.
Μπορεί να καλυφθεί το ευρωπαϊκό χάσμα;
Παρά το σημερινό προβάδισμα της Κίνας, η έκθεση του ΙΕΑ υπογραμμίζει ότι οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες μπορούν να μειώσουν το κόστος παραγωγής μπαταριών με επαρκείς επενδύσεις και χρόνο, καλύπτοντας σταδιακά το χαμένο έδαφος.
Ο ανταγωνισμός γύρω από τις μπαταρίες και το κόστος παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων αναμένεται να καθορίσει την επόμενη δεκαετία της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας, επηρεάζοντας τόσο τις εθνικές οικονομίες όσο και τις γεωπολιτικές ισορροπίες.