Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, σε συζήτηση με τη συγγραφέα Βικτόρια Χίσλοπ στο συνέδριο «Reimagine Tourism 2025», επανέφερε το ζήτημα των Γλυπτών του Παρθενώνα, υπογραμμίζοντας ότι πρόκειται για ένα «πολύπλοκο θέμα» στο οποίο η Ελλάδα εξακολουθεί να διεκδικεί λύση. «Δεν πιστεύω ότι έχουμε σημειώσει όση πρόοδο θα θέλαμε», ανέφερε, διευκρινίζοντας ωστόσο ότι η κυβέρνηση παραμένει προσηλωμένη στην προσπάθεια επιστροφής των Γλυπτών και ότι η κοινή γνώμη στο Ηνωμένο Βασίλειο «αλλάζει υπέρ μας».
Ο πρωθυπουργός τόνισε πως η Αθήνα βρίσκεται σε «ανοιχτή συζήτηση» με το Βρετανικό Μουσείο, επιμένοντας ότι η επιστροφή των Γλυπτών αποτελεί δίκαιο αίτημα και μέρος μιας ευρύτερης διεθνούς εκστρατείας. «Είναι σαν να κόβεις στη μέση τη Μόνα Λίζα», ανέφερε, σημειώνοντας ότι η ελληνική πλευρά οικοδομεί έναν «συνασπισμό φίλων της Ελλάδας» που στηρίζουν την υπόθεση. Υπογράμμισε ότι η χώρα είναι έτοιμη να προσφέρει μια «αμοιβαία επωφελή συνεργασία» προς το Βρετανικό Μουσείο, «χωρίς αυτό να αναιρεί τον νόμιμο ισχυρισμό μας».
Η στρατηγική για τον ελληνικό τουρισμό
Ο κ. Μητσοτάκης επεσήμανε ότι η Ελλάδα «κινείται στη σωστή κατεύθυνση» στον τουριστικό τομέα, διαθέτοντας «ένα μοναδικό προϊόν» και αφήνοντας πίσω τις δύσκολες οικονομικές περιόδους. Όπως είπε, η φιλοδοξία του είναι η Ελλάδα να εξελιχθεί στον νούμερο ένα ποιοτικό τουριστικό προορισμό παγκοσμίως.
Αναφερόμενος στην υπερβολική δόμηση, υπογράμμισε ότι «οφείλουμε να καταστήσουμε σαφές πως θα σεβαστούμε το φυσικό περιβάλλον». Απαντώντας για τη στήριξη λιγότερο τουριστικών περιοχών, εξήγησε ότι η κυβέρνηση στοχεύει στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και στην ανάδειξη νέων εμπειριών. «Δεν χρειαζόμαστε ενίσχυση στους ώριμους προορισμούς, αλλά στους λιγότερο ανεπτυγμένους», είπε, φέρνοντας ως παράδειγμα τη «μεγάλη επιτυχία» της Μεσσηνίας με το Costa Navarino.
Αποκάλυψε επίσης ότι είχε συνάντηση με εκπρόσωπο μεγάλης εταιρείας κρουαζιέρας, επισημαίνοντας την «τάση μυκονοποίησης» και την ανάγκη να αναζητηθούν νέοι προορισμοί. Για τον σκοπό αυτό, ανέφερε πως έχει ζητήσει από την υπουργό Τουρισμού την καθιέρωση οικολογικής ετικέτας για να ενισχυθούν περισσότεροι προορισμοί.
Η αυθεντικότητα ως πλεονέκτημα
Ο πρωθυπουργός στάθηκε ιδιαίτερα στη σημασία της ελληνικής φιλοξενίας και της αυθεντικότητας, κάνοντας ειδική μνεία στα παραδοσιακά επαγγέλματα και τη βιοτεχνία. Υπογράμμισε ότι αυτά τα στοιχεία «έχουν οικονομική αξία» και πρέπει να διαφυλαχθούν μέσα από κατάρτιση και πιστοποίηση επαγγελματιών, όπως ψαράδες που προσφέρουν εμπειρίες ή οδηγοί ορειβατικών διαδρομών. «Υπάρχουν άνθρωποι που αναζητούν αυτή την αυθεντικότητα και θα τη βρεις όπου κι αν πας στην Ελλάδα», είπε.
Πολιτιστική δημιουργικότητα και προτάσεις προορισμών
Ο κ. Μητσοτάκης ανέδειξε επίσης τη «ζωντανή πολιτιστική σκηνή» της Ελλάδας, χαρακτηρίζοντας την Αθήνα πόλη με μοναδική δημιουργικότητα και ένταση στη σύγχρονη καλλιτεχνική παραγωγή.
Όταν ρωτήθηκε ποιον προορισμό θα πρότεινε προσωπικά σε ξένους επισκέπτες, απέφυγε τα Λευκά Όρη – τα οποία ήδη αγαπά ιδιαίτερα – και επέλεξε Τήνο ή Λήμνο για νησιωτικές διακοπές, ενώ για ορεινό προορισμό ξεχώρισε το Ζαγόρι, το οποίο, όπως είπε, έχει ήδη κερδίσει το ενδιαφέρον πολλών ξένων ταξιδιωτών.
Κλείνοντας, επεσήμανε ότι η Ελλάδα, με την ποικιλομορφία των τοπίων, των παραδόσεων και των κλιμάτων της, διαθέτει μεγάλο ανεκμετάλλευτο δυναμικό: «Θέλω οι άνθρωποι να έρχονται στην Ελλάδα, να αγοράζουν ελληνικά προϊόντα και να επιστρέφουν ξανά, επιλέγοντας κάθε φορά νέους προορισμούς».