Κοινή επιστολή δεκάδων καλλιτεχνών προς την κυβέρνηση Στάρμερ για την επιβολή πλαφόν στις τιμές μεταπώλησης – «Η απληστία σκοτώνει τη μουσική εμπειρία»
Μια πρωτοφανής συμμαχία κορυφαίων καλλιτεχνών της βρετανικής και διεθνούς μουσικής σκηνής συγκροτήθηκε αυτή την εβδομάδα, με στόχο να βάλει τέλος στο φαινόμενο της αισχροκέρδειας στη μεταπώληση εισιτηρίων συναυλιών. Μεταξύ των υπογραφόντων της ανοιχτής επιστολής προς την κυβέρνηση των Εργατικών του Κιρ Στάρμερ βρίσκονται η Dua Lipa, οι Coldplay, οι Radiohead, οι Iron Maiden, ο Ρόμπερτ Σμιθ των The Cure, η PJ Harvey, οι New Order και ο Σαμ Φέντερ.
Οι καλλιτέχνες καλούν την κυβέρνηση να προχωρήσει άμεσα στην εισαγωγή πλαφόν στις τιμές μεταπώλησης εισιτηρίων, ένα μέτρο που, όπως τονίζουν, «θα εκδημοκρατίσει την πρόσβαση του κοινού στις ζωντανές εκδηλώσεις» και θα αποκαταστήσει «την εμπιστοσύνη στον τομέα του live θεάματος».
«Η απληστία υπονομεύει τη σχέση μας με το κοινό»
Στην επιστολή τους, οι δημιουργοί καταγγέλλουν ότι «εδώ και πολύ καιρό, ορισμένες πλατφόρμες επιτρέπουν σε μεταπωλητές να αγοράζουν μαζικά εισιτήρια και να τα επαναπωλούν σε εξωφρενικές τιμές». Το αποτέλεσμα είναι, όπως σημειώνουν, να υπονομεύεται η εμπιστοσύνη του κοινού, αλλά και να ακυρώνεται η προσπάθεια των ίδιων των καλλιτεχνών να κρατήσουν τις τιμές προσιτές.
Η πρακτική αυτή έχει μετατρέψει τη χαρά της ζωντανής μουσικής σε προνόμιο για λίγους. «Οι συναυλίες πρέπει να είναι για όλους, όχι για όσους μπορούν να πληρώσουν τετραψήφιες τιμές», αναφέρουν χαρακτηριστικά οι υπογράφοντες, ζητώντας ρυθμιστικό πλαίσιο που θα περιορίζει τις αυξήσεις στη μεταπώληση μεταξύ 0% και 30% της αρχικής τιμής.
Συναυλίες των 5.000 ευρώ
Τα στοιχεία που επικαλούνται οι καλλιτέχνες σοκάρουν.
Έρευνα της βρετανικής καταναλωτικής οργάνωσης Which? αποκάλυψε ότι εισιτήρια για τη φετινή συναυλία των Oasis στο Wembley είχαν φτάσει να διατίθενται έως και 4.442 στερλίνες (περίπου 5.000 ευρώ) στις δευτερογενείς πλατφόρμες.
Ανάλογες υπερτιμήσεις παρατηρούνται σε δημοφιλείς εμφανίσεις καλλιτεχνών όπως η Taylor Swift ή οι Arctic Monkeys, με τα εισιτήρια να εξαφανίζονται σε λίγα λεπτά και να επανεμφανίζονται στη μεταπώληση σε τιμές πολλαπλάσιες.
«Το πρόβλημα έχει ξεφύγει από κάθε έλεγχο. Οι αλγόριθμοι αγοράζουν μαζικά εισιτήρια σε δευτερόλεπτα, πριν προλάβουν να τα δουν οι πραγματικοί fans», εξηγεί εκπρόσωπος της οργάνωσης FanFair Alliance, που στηρίζει το αίτημα των καλλιτεχνών.
Οι υποσχέσεις του Στάρμερ και η απραξία
Η κυβέρνηση Στάρμερ είχε ανοίξει δημόσια διαβούλευση τον Ιανουάριο, έπειτα από κύμα διαμαρτυριών μουσικόφιλων και φορέων του κλάδου. Τότε, είχαν τεθεί στο τραπέζι προτάσεις για πλαφόν στις τιμές και όρια στον αριθμό εισιτηρίων που μπορούν να διαθέτουν οι μεταπωλητές.
Ωστόσο, δέκα μήνες μετά, καμία ουσιαστική αλλαγή δεν έχει εφαρμοστεί. Οι καλλιτέχνες κατηγορούν την κυβέρνηση για αδράνεια, υπενθυμίζοντας ότι κατά την προεκλογική εκστρατεία του 2024 οι Εργατικοί είχαν δεσμευθεί «να προστατεύσουν το κοινό και να εξυγιάνουν την αγορά των εισιτηρίων».
«Δεν ζητούμε τίποτα περισσότερο από το αυτονόητο: διαφάνεια και δίκαιες τιμές», σημειώνεται στην επιστολή, που δημοσιοποιήθηκε από το BBC και υπογράφεται από περισσότερους από 80 μουσικούς, παραγωγούς και διοργανωτές συναυλιών.
Οι πλατφόρμες αντεπιτίθενται
Από την πλευρά τους, οι μεγάλες πλατφόρμες μεταπώλησης, όπως οι Viagogo και StubHub, προειδοποιούν ότι η επιβολή πλαφόν θα μπορούσε να έχει ανεπιθύμητες συνέπειες.
«Οι περιορισμοί στις τιμές θα ωθήσουν τους καταναλωτές σε μη ρυθμιζόμενες πλατφόρμες και στη μαύρη αγορά, όπου ο κίνδυνος απάτης είναι πολλαπλάσιος», αναφέρουν σε ανακοίνωσή τους.
Οι εταιρείες υποστηρίζουν ότι λειτουργούν με διαφάνεια και επιστροφή χρημάτων σε περιπτώσεις ακυρώσεων, τονίζοντας ότι η ευθύνη για την έλλειψη εισιτηρίων ανήκει στους διοργανωτές και στα λεγόμενα bots, τα αυτοματοποιημένα προγράμματα που σαρώνουν τις επίσημες σελίδες πώλησης.
Ωστόσο, το επιχείρημά τους δεν φαίνεται να πείθει τους μουσικούς και το κοινό. «Το να αποδέχεσαι την αισχροκέρδεια επειδή υπάρχει κίνδυνος απάτης είναι σαν να αποδέχεσαι τη ληστεία επειδή φοβάσαι τις απομιμήσεις», σχολίασε χαρακτηριστικά ο Ρόμπερτ Σμιθ των Cure, που έχει δώσει τη δική του μάχη ενάντια στις υπερτιμήσεις των εισιτηρίων στις συναυλίες του συγκροτήματος στις ΗΠΑ.
Το παράδειγμα της Ιρλανδίας
Οι καλλιτέχνες ζητούν από το Λονδίνο να ακολουθήσει το παράδειγμα της Ιρλανδίας, η οποία από το 2021 απαγόρευσε τη μεταπώληση εισιτηρίων πάνω από την αρχική τους τιμή. Το μέτρο, όπως αναφέρουν, λειτούργησε αποτρεπτικά χωρίς να πλήξει τη ζήτηση ή τα έσοδα των διοργανωτών.
Παρόμοια ρυθμιστικά πλαίσια έχουν ήδη εφαρμοστεί στη Γαλλία και την Αυστραλία, ενώ η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξετάζει την επέκταση των κανόνων διαφάνειας σε όλη την ενιαία αγορά, επιβάλλοντας στις πλατφόρμες να εμφανίζουν το ονοματεπώνυμο του μεταπωλητή και την αρχική τιμή του εισιτηρίου.
Το στοίχημα της δικαιοσύνης στη μουσική σκηνή
Η μάχη αυτή δεν είναι μόνο οικονομική. Είναι και πολιτισμική.
Όπως επισημαίνει η Dua Lipa, «η ζωντανή μουσική είναι κοινή εμπειρία, όχι προϊόν πολυτελείας». Η τραγουδίστρια, που έχει επανειλημμένα μιλήσει για την ανάγκη στήριξης νέων καλλιτεχνών και προσιτών φεστιβάλ, υπογραμμίζει ότι «αν συνεχιστεί αυτή η κατάσταση, οι νέες γενιές θα μεγαλώσουν πιστεύοντας πως μια συναυλία είναι κάτι απρόσιτο – κι αυτό είναι η αρχή του τέλους για τη μουσική κουλτούρα».
Για την κυβέρνηση Στάρμερ, το δίλημμα είναι πλέον σαφές: θα επιλέξει τη ρύθμιση ή την απραξία;
Το αίτημα των καλλιτεχνών έχει βρει ευρεία απήχηση στο κοινό, αλλά και στους βουλευτές του ίδιου του Εργατικού Κόμματος, που ζητούν να τηρηθούν οι προεκλογικές δεσμεύσεις.
Αν και η μάχη με τη μαύρη αγορά των εισιτηρίων δεν είναι εύκολη, το μήνυμα των Coldplay, των Radiohead και της Dua Lipa είναι ηχηρό:
η μουσική ανήκει στους ανθρώπους, όχι στους μεταπωλητές.