Η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα, οι τιμές ρεύματος, και το πραγματικό κόστος ανά 100 χιλιόμετρα
Η ηλεκτροκίνηση έχει μπει δυναμικά στη ζωή των Ελλήνων οδηγών. Με τις κρατικές επιδοτήσεις να καθιστούν την αγορά ηλεκτρικού οχήματος πιο προσιτή και την ανάπτυξη των δικτύων φόρτισης να επιταχύνεται, το ηλεκτρικό αυτοκίνητο παύει να είναι προνόμιο λίγων. Πλέον, μπορείς να φορτίζεις το όχημά σου τόσο εύκολα όσο το κινητό σου — αρκεί να γνωρίζεις πού, πώς και, κυρίως, πόσο κοστίζει.
Από το σπίτι ως το δρόμο: οι τέσσερις τρόποι φόρτισης
Η φόρτιση μπορεί να γίνει σε τέσσερα βασικά σημεία: στο σπίτι, στην εργασία, σε δημόσιους σταθμούς και σε πρατήρια καυσίμων.
Η κατ’ οίκον φόρτιση είναι η πιο οικονομική και πρακτική επιλογή. Με την εγκατάσταση ενός wallbox και τη δυνατότητα νυχτερινού τιμολογίου, το κόστος πέφτει αισθητά, ενώ η κυβέρνηση προσφέρει επιδότηση έως 500 ευρώ για την εγκατάσταση.
Η φόρτιση στον χώρο εργασίας ή σε εμπορικά κέντρα (όπως Lidl, IKEA ή Σκλαβενίτης) επεκτείνεται σταδιακά, προσφέροντας ευκολία και εξοικονόμηση χρόνου.
Οι δημόσιοι σταθμοί φόρτισης, που πλέον προβλέπονται με αναλογία ενός σημείου ανά 1.000 κατοίκους, αποτελούν δωρεάν ή χαμηλού κόστους επιλογή σε πολλές περιοχές.
Αντίθετα, η φόρτιση σε πρατήρια — ειδικά μέσω ταχυφορτιστών DC — είναι η πιο δαπανηρή, με τιμές που αγγίζουν τα 0,60 ευρώ ανά κιλοβατώρα.
Οι τύποι φόρτισης και ο χρόνος αναμονής
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορούν να φορτίσουν είτε με αργή φόρτιση AC είτε με ταχεία φόρτιση DC.
Η αργή φόρτιση επιπέδου 1 χρησιμοποιεί την κλασική οικιακή πρίζα και μπορεί να διαρκέσει έως 20 ώρες, ενώ η επιπέδου 2, με πρίζα 240 Volt, χρειάζεται 4–8 ώρες.
Η ταχεία φόρτιση DC επιπέδου 3, που χρησιμοποιείται σε πρατήρια και αυτοκινητόδρομους, μπορεί να γεμίσει έως και το 80% της μπαταρίας σε μόλις 30–60 λεπτά.
Το πραγματικό κόστος στο σπίτι
Το βασικό ερώτημα για κάθε ιδιοκτήτη ηλεκτρικού οχήματος είναι το κόστος.
Με βάση τα τιμολόγια της ΔΕΗ για το 2024, η χρέωση είναι:
- 0,128 €/kWh έως 500 κιλοβατώρες
- 0,137 €/kWh πάνω από 500 κιλοβατώρες
- 0,103 €/kWh στο νυχτερινό τιμολόγιο
Έτσι, η πλήρης φόρτιση ενός Peugeot e-208 ή Opel Corsa-e κοστίζει από 6,40 ευρώ με ημερήσιο ρεύμα έως 5,15 ευρώ με νυχτερινό, ενώ για ένα Tesla Model 3, περίπου 6,85 ευρώ.
Τα μικρότερα μοντέλα, όπως το Smart EQ for two, πέφτουν στα 2,25 ευρώ, ενώ τα SUV, όπως το Hyundai Kona Electric, φτάνουν τα 8,64 ευρώ.
Αν υπολογίσουμε το κόστος ανά 100 χιλιόμετρα με νυχτερινή φόρτιση, η μέση δαπάνη είναι 1,3–1,6 ευρώ.
Αυτό σημαίνει ότι ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι έως και έξι φορές φθηνότερο στη χρήση από ένα βενζινοκίνητο, όπου το κόστος καυσίμου ξεπερνά τα 9 ευρώ για την ίδια απόσταση.
Ταχυφόρτιση: ταχύτητα με τίμημα
Η ευκολία της ταχυφόρτισης έχει και το κόστος της. Στα πρατήρια ή στους ιδιωτικούς σταθμούς ταχείας φόρτισης, οι τιμές φτάνουν τα 0,60 ευρώ ανά kWh.
Έτσι, η πλήρης φόρτιση ενός Tesla Model 3 ή ενός Peugeot e-208 κοστίζει περίπου 30 ευρώ, ενώ για ένα Hyundai Kona Electric ξεπερνά τα 40 ευρώ.
Πρόκειται για ποσά συγκρίσιμα με τη βενζίνη — ωστόσο, η φόρτιση ολοκληρώνεται σε λιγότερο από μία ώρα.
Οι δημόσιοι φορτιστές και η ελληνική πραγματικότητα
Η ανάπτυξη των δημόσιων σταθμών φόρτισης είναι ραγδαία. Πλέον, υπάρχουν σημεία σε μεγάλες πόλεις, νησιά και εθνικές οδούς. Οι πάροχοι EKO, BP, Shell, Avin και Aegean διαθέτουν δίκτυα ταχυφορτιστών, τα οποία λειτουργούν μέσω εφαρμογών κινητού.
Ταυτόχρονα, το κράτος επιβάλλει στους Δήμους την εγκατάσταση υποδομών, ενώ πολλοί ιδιώτες επενδύουν σε σταθμούς με μικρό αντίτιμο ή δωρεάν πρόσβαση.
Η φόρτιση σε πολυκατοικία: ο νέος γρίφος των ιδιοκτητών
Για τους κατοίκους πολυκατοικιών, η διαδικασία είναι πιο σύνθετη. Απαιτείται τεχνική μελέτη, αίτηση στο ΔΕΔΔΗΕ και συναίνεση των συνιδιοκτητών.
Εάν μέσα σε 30 ημέρες δεν υπάρξει αντίρρηση, η εγκατάσταση μπορεί να προχωρήσει.
Προβλέπεται, επίσης, η δυνατότητα δημιουργίας κοινόχρηστου φορτιστή για όλους τους ενοίκους, κάτι που θα αποτελέσει σύντομα κανόνα στα νέα κτίρια, βάσει ευρωπαϊκών οδηγιών.
Η εναλλακτική των φωτοβολταϊκών
Η φόρτιση μέσω φωτοβολταϊκών είναι τεχνικά εφικτή, αλλά πρακτικά περιορισμένη. Τα αυτόνομα κιτ παράγουν ρεύμα 0,1–0,3 kW, τη στιγμή που μια οικιακή πρίζα παρέχει έως 2,3 kW.
Με άλλα λόγια, χρειάζονται 3–5 ώρες για να παραχθεί ενέργεια που αντιστοιχεί σε μόλις 5–6 χιλιόμετρα αυτονομίας.
Η λύση αποκτά νόημα μόνο όταν η οικιακή παροχή είναι ήδη συνδεδεμένη με φωτοβολταϊκά, μειώνοντας έμμεσα το κόστος φόρτισης.
Ασφάλεια και προστασία: τι πρέπει να γνωρίζεις
Η φόρτιση απαιτεί προσοχή. Οι κατασκευαστές απαγορεύουν τη χρήση μπαλαντέζας ή πολύπριζου, καθώς αυξάνεται ο κίνδυνος υπερθέρμανσης ή βραχυκυκλώματος.
Η ασφάλεια ενός ηλεκτρικού οχήματος καλύπτει επιπλέον περιπτώσεις όπως:
- Αστική ευθύνη κατά τη φόρτιση
- Κλοπή καλωδίου φόρτισης
- Υλικές ζημιές από βραχυκύκλωμα
- Οδική βοήθεια για μεταφορά σε σταθμό φόρτισης
Σε αντίθεση με ό,τι πιστεύεται, οι ασφαλίσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων δεν είναι ακριβότερες από των συμβατικών. Μάλιστα, αρκετές εταιρείες προσφέρουν ειδικές εκπτώσεις για ηλεκτροκίνητα οχήματα.
Οικονομία με πράσινο πρόσημο
Η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα περνά από τη θεωρία στην πράξη. Με κόστος 1,5 ευρώ ανά 100 χιλιόμετρα και επιδοτήσεις για αγορά, φόρτιση και εγκατάσταση, το ηλεκτρικό αυτοκίνητο καθίσταται πλέον όχι μόνο οικολογική αλλά και οικονομική επιλογή.
Η καθημερινή φόρτιση στο σπίτι ή στη δουλειά προσφέρει αυτονομία και χαμηλά λειτουργικά έξοδα, ενώ το δίκτυο δημόσιων σταθμών αναπτύσσεται γοργά.
Το ζητούμενο, πλέον, δεν είναι αν αξίζει να στραφεί κανείς στην ηλεκτροκίνηση — αλλά πότε θα το κάνει.