Σε ηλικία 78 ετών απεβίωσε την Τετάρτη 13 Αυγούστου 2025 ο κινηματογραφιστής Θανάσης Ρεντζής, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του πειραματικού και πρωτοποριακού ελληνικού κινηματογράφου.
Γεννημένος το 1947 στο Αίγιο Αχαΐας, σπούδασε σκηνοθεσία στην Ανωτάτη Σχολή Θεάτρου και Κινηματογράφου Αθηνών και καθ’ όλη τη διάρκεια της πορείας του προτάσσει την εξερεύνηση νέων μορφών έκφρασης μέσα από τον κινηματογράφο.
Σημαντική υπήρξε η συμμετοχή του σε μια διεπιστημονική ομάδα μελέτης της τέχνης και των νέων μέσων επικοινωνίας, ενώ το 1970 ίδρυσε μαζί με τον Δημήτρη Σπέντζο το Κέντρο Πειραματικού Κινηματογράφου, που αποτέλεσε εστία δημιουργίας και καινοτομίας. Υπήρξε επίσης συνιδρυτής του περιοδικού «ΦΙΛΜ», το οποίο διηύθυνε ως το 1986, προωθώντας τη θεωρητική ανάλυση και τον πειραματισμό στην ελληνική σκηνή του κινηματογράφου.
Οι κινηματογραφικές δημιουργίες και οι διακρίσεις
Ο Ρεντζής έγινε ευρέως γνωστός για τις ταινίες του «Μαύρο-Άσπρο» (1973), σε συν-σκηνοθεσία με τον Νίκο Ζερβό, και «Ηλεκτρικός άγγελος» (1981), που αποτελεί ένα από τα πιο χαρακτηριστικά δείγματα του πειραματικού κινηματογράφου στην Ελλάδα, λαμβάνοντας ειδική διάκριση για τον πρωτοποριακό χαρακτήρα της και το βραβείο καλύτερης μουσικής στη Θεσσαλονίκη.
Η ταινία του «Βιο-γραφία» (1975) απέσπασε το Γ΄ Βραβείο στο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και απέκτησε διεθνή αναγνώριση συμμετέχοντας σε φεστιβάλ όπως αυτά της Μπολόνια και του Ρότερνταμ. Το 1977 παρουσίασε το «FICTION» για την EXPO ARTE στο Μπάρι, και το ίδιο έτος εξέδωσε τη μελέτη «Οι πρωτοπορίες στον κινηματογράφο».
Η δράση και η επιρροή του στον κινηματογραφικό χώρο
Εκτός από τη δημιουργική του δραστηριότητα, ο Θανάσης Ρεντζής υπηρέτησε ως Γραμματέας και Πρόεδρος της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών και ήταν μέλος του προεδρείου της ευρωπαϊκής ομοσπονδίας δημιουργών οπτικοακουστικών έργων [F.E.R.A.]. Διετέλεσε επικεφαλής κινηματογραφιστών σε αντιδράσεις κατά της κυβερνητικής πολιτικής και οργάνωσε το ιστορικό «Αντιφεστιβάλ Θεσσαλονίκης» το 1977.
Συνεργάστηκε με το μουσικοσυνθέτη Ιάννη Ξενάκη για το «Πολύτοπο Μυκηνών», υπήρξε βασικός ομιλητής για θέματα κινηματογράφου και νέων μέσων στα ελεύθερα ανοικτά πανεπιστήμια, και δημιούργησε σειρά ντοκιμαντέρ για την τηλεόραση, μεταξύ των οποίων η πολυβραβευμένη σειρά «Η Ελληνική Τυπογραφία». Επίσης, ανέλαβε τη διεύθυνση και αναδιοργάνωση του Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
Η συνεργασία με την ΕΡΤ και το εκπαιδευτικό έργο
Ο Ρεντζής υπηρέτησε ως διευθυντής του Τομέα Ψυχαγωγίας της ΕΤ1 και συνεργάστηκε με το ARTE γυρίζοντας το μουσικό ντοκιμαντέρ «The Athenian Fusion». Συμμετείχε σε ερευνητικά προγράμματα με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και το Κέντρο Νεοελληνικών Ερευνών, δημιουργώντας το ντοκιμαντέρ «Σιωπηλές μηχανές».
Τέλος, διετέλεσε διδάσκων στο μάθημα της Αισθητικής του Κινηματογράφου και των Νέων Μέσων στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, μεταλαμπαδεύοντας τη γνώση και το πάθος του στις νέες γενιές δημιουργών.
Αποχαιρετισμός και κληρονομιά
Ο θάνατος του Θανάση Ρεντζή σηματοδοτεί το τέλος μιας εποχής για τον ελληνικό πειραματικό κινηματογράφο και αφήνει πίσω του ένα πλούσιο έργο που συνεχίζει να εμπνέει. Ο ιδιότυπος και τολμηρός πειραματισμός του, αλλά και η θεωρητική συμβολή του, θα παραμείνουν σημείο αναφοράς για όσους αγαπούν και μελετούν την 7η Τέχνη.
Το καλλιτεχνικό και επιστημονικό του αποτύπωμα, καθώς και η αφοσίωσή του στην εκπαίδευση, διασφαλίζουν ότι η μνήμη και η επιρροή του θα ζουν μέσα από τις επόμενες γενιές κινηματογραφιστών.
Ο Θανάσης Ρεντζής αποχαιρετιέται με σεβασμό και ευγνωμοσύνη από το ελληνικό και διεθνές κινηματογραφικό κοινό, ενώ το έργο του αποτελεί φωτεινό παράδειγμα δημιουργίας και πάθους για την τέχνη του κινηματογράφου.