Η Κίνα μπαίνει σε μια νέα εποχή. Μέχρι τα τέλη του 2024, πάνω από 310 εκατομμύρια πολίτες ήταν άνω των 60 ετών — σχεδόν το 22% του συνολικού πληθυσμού.
Το γεγονός αυτό δεν αποτελεί απλώς δημογραφική στατιστική. Είναι μια ισχυρή οικονομική και κοινωνική μετατόπιση που αναδιαμορφώνει σε βάθος την καταναλωτική συμπεριφορά, τις προτεραιότητες της αγοράς και το ίδιο το μοντέλο ανάπτυξης της χώρας.
Από την αποταμίευση στην κατανάλωση
Η παραδοσιακή κινεζική νοοτροπία, που ευνοούσε την αποταμίευση και τη συγκράτηση των εξόδων, δίνει πλέον τη θέση της σε μια κουλτούρα πιο ανοιχτή στην κατανάλωση. Οι ηλικιωμένοι στην Κίνα δεν βλέπουν τον εαυτό τους ως παθητικούς παραλήπτες φροντίδας, αλλά ως ενεργούς καταναλωτές με ξεκάθαρες προτιμήσεις. Η υγεία, η ευεξία, η ποιότητα ζωής και οι εμπειρίες αποκτούν μεγαλύτερη αξία από την ιδέα της «ασφαλούς αποταμίευσης για τα γεράματα».
Η άνοδος της ευεξίας και της τεχνολογίας υγείας
Το νέο αυτό κύμα ζήτησης αντικατοπτρίζεται έντονα στον τομέα της υγείας και της ευεξίας. Οι ηλικιωμένοι στρέφονται όλο και περισσότερο από την αντιμετώπιση των ασθενειών σε μια προληπτική προσέγγιση. Στην καθημερινότητά τους ενσωματώνουν θεραπείες ευεξίας, φυσιοθεραπεία, διατροφή, αλλά και τεχνολογία. Κέντρα φροντίδας σε όλη τη χώρα εξοπλίζονται με ιατρικά ρομπότ και προηγμένες διαγνωστικές συσκευές, ενώ οι έξυπνες εφαρμογές παρακολούθησης υγείας έχουν γίνει κοινότοπες.
Τα επίσημα στοιχεία της Υπηρεσίας Φορολογίας της Κίνας αποτυπώνουν καθαρά αυτήν τη στροφή: έσοδα από υπηρεσίες σχετικές με ηλικιωμένους κατέγραψαν αύξηση 30,4% το πρώτο εξάμηνο του 2025. Οι πωλήσεις προϊόντων υγιεινής διατροφής ανέβηκαν κατά 30,1% και οι συσκευές καταγραφής προσωπικών ιατρικών δεδομένων σημείωσαν άνοδο 7,5%.
Νέοι παίκτες, νέες ευκαιρίες
Η «οικονομία των ηλικιωμένων» εξελίσσεται σε έναν τεράστιο και δυναμικό τομέα με τεράστιες επενδυτικές ευκαιρίες. Τεχνολογικές startups, εταιρείες τηλεϊατρικής, βιομηχανίες ειδικής διατροφής και σχεδιαστές «έξυπνων» συσκευών εστιάζουν πλέον στις ανάγκες αυτής της ηλικιακής ομάδας. Η αγορά δεν αφορά απλώς προϊόντα – αλλά ολιστικές εμπειρίες ζωής που συνδυάζουν άνεση, υγεία, κοινωνική ένταξη και προσωπική εξέλιξη.
Το μέλλον της κινεζικής αγοράς περνάει από τους ηλικιωμένους
Καθώς ο πληθυσμός συνεχίζει να γερνά, η «οικονομία των ηλικιωμένων» παύει να είναι μια εξειδικευμένη αγορά και εξελίσσεται σε κεντρικό άξονα ανάπτυξης. Η κατανάλωση δεν οδηγείται πλέον μόνο από τους νέους και τους επαγγελματίες, αλλά και από μια γενιά μεγαλύτερης ηλικίας, με εμπειρία, σταθερό εισόδημα και σαφείς ανάγκες.
Η Κίνα δείχνει να το καταλαβαίνει και να το αξιοποιεί. Η πρόκληση για τις επιχειρήσεις, τους νομοθέτες και τους σχεδιαστές υπηρεσιών είναι μία: να κατανοήσουν βαθύτερα τι σημαίνει πραγματικά “να ζεις καλά” μετά τα 60 — και να το προσφέρουν με ποιότητα, αξιοπρέπεια και καινοτομία.
- Εξερράγη μετά από 600 χρόνια το ηφαίστειο Κρασενίνικοφ στην Καμτσάτκα — Προειδοποίηση για τσουνάμι στη ρωσική Άπω Ανατολή
- Κίνα: Η «οικονομία των ηλικιωμένων» αλλάζει τους κανόνες της αγοράς
- Τελευταία ευκαιρία για τους «αιώνιους» φοιτητές – Τι προβλέπει η νέα ρύθμιση για τις διαγραφές
- Frida Kahlo: Πέρα από το είδωλο – Μια καθηλωτική εμπειρία στη Θεσσαλονίκη
- Μητσοτάκης: Ψηφιακή κάρτα, ρεκόρ δηλωμένων υπερωριών και νέος εξοπλιστικός σχεδιασμός