Η Ύστατη Πορεία στα Χωράφια του Ωβέρ-συρ-Ουάζ
Στις 27 Ιουλίου 1890, ο Βίνσεντ βαν Γκογκ, ένας από τους πιο ταλαντούχους και βασανισμένους καλλιτέχνες του 19ου αιώνα, άφησε για λίγο το μικρό δωμάτιο του στον ξενώνα Auberge Ravoux στο Ωβέρ-συρ-Ουάζ της Γαλλίας. Ένα μεσημέρι ζεστό, φαινομενικά ήρεμος, κατέβηκε με ένα πιστόλι στο χέρι, λέγοντας ότι πάει να διώξει τα κοράκια που πετούσαν πάνω από τα θερισμένα χωράφια.
Στην πραγματικότητα, πήγαινε για να δώσει τέλος στην ταραγμένη του ζωή. Προχώρησε μέσα στους χρυσαφένιους αγρούς και, σε μια κρίση παραίσθησης, θεώρησε πως τα «κοράκια» βρίσκονταν μέσα του. Πίεσε τη σκανδάλη, στρέφοντας το όπλο προς το στήθος του. Ήταν μια πράξη τόσο δραματική, όσο και ολόκληρη η πορεία του.
Η Σφαίρα στο Στήθος και το Μοιραίο Διήμερο
Ο Βαν Γκογκ κατάφερε να επιστρέψει αιμόφυρτος στον ξενώνα του. Η σφαίρα δεν αφαιρέθηκε ποτέ, είχε σφηνωθεί στη σπονδυλική του στήλη. Οι φροντίδες του γιατρού Γκασέ και του Τεό δεν αρκούσαν. Ο ζωγράφος παρέμεινε ήρεμος τις τελευταίες ώρες της ζωής του. Στις 29 Ιουλίου 1890, πέθανε στην αγκαλιά του αδελφού του, μ’ ένα αδιευκρίνιστο χαμόγελο στα χείλη.
Ήταν μόλις 37 ετών.
Ο Ζωγράφος που Έφυγε Πιστεύοντας ότι Απέτυχε
Ο Βίνσεντ πέθανε με την πεποίθηση ότι η ζωή του ήταν ένα ναυάγιο. Πίστευε ότι δεν πέτυχε τίποτα, ότι δεν αναγνωρίστηκε ποτέ. Ωστόσο, λίγα χρόνια μετά τον θάνατό του, το όνομά του θα περνούσε στην αθανασία. Η τέχνη του, που άλλοτε χλευαζόταν, σήμερα θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους θησαυρούς της ανθρωπότητας.
Ο Βαν Γκογκ δεν υπήρξε μόνο θύμα της παρεξήγησης της τέχνης του αλλά και της ίδιας του της ψυχής. Από νεαρή ηλικία, παρουσίαζε συμπτώματα που, σύμφωνα με σύγχρονους ειδικούς, αντιστοιχούν σε διπολική διαταραχή, ψυχωσικά επεισόδια ή ακόμη και επιληψία του κροταφικού λοβού. Ο ίδιος προσπαθούσε απελπισμένα να καταλάβει τον εαυτό του μέσω της αλληλογραφίας με τον αδελφό του, Τεό, με τον οποίο διατηρούσε έναν δεσμό πιο βαθύ από οποιαδήποτε άλλη σχέση στη ζωή του.
Η Αλληλογραφία με τον Τεό: Μια Σπαρακτική Εξομολόγηση
Οι επιστολές του προς τον Τεό αποτελούν ένα μοναδικό ντοκουμέντο ψυχολογικής διακύμανσης. Εκεί εξομολογείται τους φόβους του, την αβεβαιότητα για το έργο του και την αδυναμία του να ανταποκριθεί στις κοινωνικές προσδοκίες. «Νιώθω τόσο μόνος που μερικές φορές φοβάμαι ότι θα τρελαθώ εντελώς», γράφει. Η επικοινωνία με τον αδερφό του ήταν το μόνο καταφύγιο σε έναν κόσμο που φαινόταν συνεχώς να τον απορρίπτει.
Διπολική Διαταραχή, Σχιζοφρένεια ή Επιληψία;
Η διάγνωση της ψυχικής του ασθένειας παραμένει μέχρι σήμερα αντικείμενο συζήτησης. Οι περισσότεροι ψυχίατροι συμφωνούν ότι ο Βαν Γκογκ εμφάνιζε σημάδια μανιοκατάθλιψης, εναλλασσόμενων φάσεων έντονης δημιουργικότητας και βαριάς κατάθλιψης. Άλλοι αναγνωρίζουν ενδείξεις παραληρηματικών ιδεών και ακουστικών ψευδαισθήσεων που προσεγγίζουν την ψυχική διαταραχή τύπου σχιζοφρένειας.
Απόγνωση και Δημιουργία: Η Αντίφαση του Καλλιτέχνη
Παρά τον βαθύ του πόνο, ο Βαν Γκογκ δεν άφησε ποτέ τη δημιουργική του ορμή να καταρρεύσει εντελώς. Αντιθέτως, μέσα στη θύελλα της ψυχικής του κατάρρευσης, αναδύθηκε η πιο φωτεινή πλευρά της καλλιτεχνικής του ιδιοφυΐας.
Η Ζωγραφική ως Ψυχολογική Διέξοδος
Η ζωγραφική δεν ήταν απλώς τέχνη για τον Βαν Γκογκ. Ήταν πράξη θεραπείας, κάθαρσης, αντίστασης στο σκοτάδι. Έγραφε στον Τεό: «Ζωγραφίζω για να μην καταρρεύσω. Το χρώμα με κρατά ζωντανό». Με κάθε πινελιά, απελευθέρωνε τον εσωτερικό του εφιάλτη και δημιουργούσε εικόνες γεμάτες ενέργεια, φως και συναισθηματική ένταση.
Ο Πόνος που Γέννησε το Φως
Αυτό το φως αποτυπώνεται με συγκλονιστικό τρόπο σε έργα όπως «Η Έναστρη Νύχτα», όπου το σκοτάδι δεν είναι ποτέ απόλυτο και ο ουρανός μοιάζει να πάλλεται από ελπίδα. Παρόλο που βίωνε ψυχολογικές κρίσεις, η καλλιτεχνική του παραγωγή παρέμενε εξαιρετικά πυκνή και εκφραστική. Μέσα σε μόλις δέκα χρόνια, ζωγράφισε πάνω από 800 πίνακες και 1.000 σκίτσα.
Το Επεισόδιο με τον Γκογκέν και η Τομή του Αυτιού
Το Δεκέμβριο του 1888, στην Αρλ, ο Βαν Γκογκ φιλοξένησε τον φίλο και συνάδελφό του, Πωλ Γκογκέν. Η συμβίωση των δύο ανδρών, όμως, εξελίχθηκε σε μια συναισθηματική καταιγίδα.
Η Σκηνή και οι Επιπτώσεις
Μετά από έναν βίαιο καβγά, ο Βαν Γκογκ κατέρρευσε ψυχολογικά. Βγήκε στους δρόμους με ένα ξυράφι και κατέληξε να κόψει το αριστερό του αυτί, το οποίο τύλιξε και παρέδωσε σε μια γυναίκα, πιθανότατα ιερόδουλη. Το συμβάν σόκαρε την τοπική κοινωνία και αποτέλεσε σημείο καμπής για την πορεία της υγείας του.
Οικειοθελής Νοσηλεία στο Άσυλο του Σαιν Ρεμί
Την άνοιξη του 1889, ο ίδιος ζήτησε να εισαχθεί στο ψυχιατρείο του Σαιν Ρεμί. Εκεί, μέσα σε έναν περιφραγμένο κήπο και απομονωμένος από τον κόσμο, ζωγράφισε με μανία. Δημιούργησε έργα με πρωτοφανή δύναμη και συμβολισμό, κάνοντας την τέχνη του πιο ώριμη, πιο στοχαστική και συνάμα πιο σπαρακτική.
Οι Σκοτεινές Μέρες και τα Αριστουργήματα
«Η Έναστρη Νύχτα» και τα Κυπαρίσσια της Σιωπής
Η «Έναστρη Νύχτα», έργο του 1889, είναι ίσως ο πιο διάσημος πίνακας του. Δημιουργήθηκε ενώ νοσηλευόταν, και αποτυπώνει την πνευματική του αναζήτηση και την έντονη αίσθηση απομόνωσης. Τα κυπαρίσσια, οι στροβιλισμοί του ουρανού και το αθέατο χωριό συνθέτουν μια μεταφυσική απεικόνιση της ψυχικής του κατάστασης.
Τα «Ηλιοτρόπια» και η Μετουσίωση του Πόνου
Τα «Ηλιοτρόπια» (1888) είναι από τους λίγους πίνακες του που εμπνέονται από χαρά και ελπίδα. Μέσα από τις ζωντανές αποχρώσεις και τη θερμή διάταξη, ο Βαν Γκογκ εκφράζει μια ανάγκη σύνδεσης με τον κόσμο, μια πρόθεση να προσφέρει κάτι όμορφο, παρά την εσωτερική του θύελλα.
- Διεθνής στροφή υπέρ της Παλαιστίνης: Μαζική αναγνώριση παρά τις αντιδράσεις Ισραήλ και ΗΠΑ
- Συνάντηση Μητσοτάκη – Ερντογάν στη Νέα Υόρκη με… μικρό καλάθι
- Βάραγγοι: Πολεμιστές, προστάτες και τυχοδιώκτες
- Επαναπατρισμός 86 ελληνικών αρχαιοτήτων από ιδιώτη συλλέκτη
- Η Παλαιστινιακή σημαία υψώθηκε στο Λονδίνο μετά την αναγνώριση από τη Βρετανία