Με ανησυχητικά μηνύματα για το επίπεδο της γνώσης αλλά και τις επιδόσεις χιλιάδων μαθητών συνοδεύτηκαν τα στατιστικά των φετινών Πανελλαδικών Εξετάσεων, που έδωσε στη δημοσιότητα το Υπουργείο Παιδείας.
Παρά την ετήσια προσπάθεια προσαρμογής της διδακτικής ύλης, τα δεδομένα φέρνουν στο φως ένα γνώριμο φαινόμενο: υψηλά ποσοστά υποψηφίων με βαθμούς κάτω από τη βάση, ελάχιστοι αριστούχοι, αλλά και έντονες διακυμάνσεις ανά μάθημα.
Συνολικά 88.637 υποψήφιοι διεκδίκησαν φέτος μία από τις 68.788 θέσεις στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ για το ακαδημαϊκό έτος 2025-26. Από αυτούς, οι 73.941 προέρχονται από τα Γενικά Λύκεια και οι 14.696 από τα Επαγγελματικά.
Τα «δύσκολα» μαθήματα
Τα στατιστικά επιβεβαιώνουν ότι τα Μαθηματικά, η Ιστορία και η Φυσική συνεχίζουν να αποτελούν τον μεγαλύτερο σκόπελο για τους μαθητές.
- Στα Μαθηματικά, σχεδόν 6 στους 10 (59,1%) έγραψαν κάτω από τη βάση, ενώ το 34,5% κινήθηκε σε βαθμολογίες από 0 έως 5, γεγονός που καταδεικνύει σοβαρές αδυναμίες σε βασικές μαθηματικές έννοιες. Ακόμα πιο ανησυχητική είναι η εικόνα για την Ομάδα Προσανατολισμού Οικονομίας και Πληροφορικής, όπου το 73,7% απέτυχε να ξεπεράσει το «δέκα».
- Στην Ιστορία, ποσοστό 53,3% των υποψηφίων δεν κατάφερε να περάσει τη βάση, ενώ
- στη Φυσική κάτω από τη βάση βρέθηκε το 50% των μαθητών.
- Αρνητικό ρεκόρ καταγράφηκε και στα Αρχαία Ελληνικά, όπου σχεδόν το 48% βαθμολογήθηκε κάτω από 10.
Αυτά τα δεδομένα φέρνουν και πάλι στο επίκεντρο τον προβληματισμό για την αποτελεσματικότητα του εκπαιδευτικού μοντέλου, αλλά και τη δυσκολία προσαρμογής των μαθητών στις απαιτήσεις των πανελλαδικών θεμάτων.
Τα «φωτεινά» μαθήματα
Παράλληλα, ορισμένα μαθήματα εμφάνισαν μεγαλύτερη συγκέντρωση αριστούχων. Ξεχωρίζει η Οικονομία, όπου σχεδόν 3 στους 10 υποψηφίους (29,3%) αρίστευσαν με βαθμό 18-20, αν και ταυτόχρονα 33% έγραψε κάτω από τη βάση.
Αντίστοιχα, στα Λατινικά σημειώθηκε ποσοστό αριστούχων 21,8%, στη Βιολογία 19,4% και στην Πληροφορική 16,2%. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Πληροφορική, αν και κατέγραψε ικανό ποσοστό αριστούχων, είχε και 24,8% υποψηφίους με βαθμούς 0-5.
Σε πιο απαιτητικά μαθήματα, όπως η Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, οι αριστούχοι περιορίστηκαν μόλις στο 0,91%, ενώ στα Αρχαία Ελληνικά στο 2,3%, στοιχείο που καταδεικνύει την πολύ χαμηλή κορυφαία επίδοση στο σύνολο των διαγωνιζομένων.
Επιμέρους αυξήσεις αριστούχων σε σχέση με πέρυσι παρατηρήθηκαν σε μαθήματα όπως η Ιστορία (12,9% πάνω από 18) και η Φυσική (9,4%), αλλά το ποσοστό παραμένει χαμηλό με δεδομένο τον αριθμό των συμμετεχόντων. Στη Χημεία, αντίθετα, υπήρξε μικρή μείωση των αριστούχων, στο 16%.
Η επόμενη μέρα για τους υποψηφίους
Το Υπουργείο Παιδείας, με στόχο τη διευκόλυνση των μαθητών, διαθέτει ήδη την ηλεκτρονική εφαρμογή υπολογισμού μορίων (https://markcalc.it.minedu.gov.gr/), ώστε να μπορέσουν να δουν ποια σχολή μπορούν να διεκδικήσουν ανάλογα με τους βαθμούς τους.
Το επόμενο βήμα είναι η συμπλήρωση του Μηχανογραφικού Δελτίου, η διαδικασία του οποίου θα εξελιχθεί μέσα στις επόμενες ημέρες, αφού προηγηθεί η δημιουργία του προσωπικού κωδικού ασφαλείας από κάθε υποψήφιο. Η προθεσμία για το σχετικό βήμα στα Λύκεια λήγει στις 30 Ιουνίου.
Ένα σύστημα που νοσεί;
Αν θέλουμε να δούμε τη μεγάλη εικόνα, τα στατιστικά αυτά επιβεβαιώνουν για μία ακόμη χρονιά πως οι Πανελλαδικές εξετάσεις, όπως εφαρμόζονται, δεν καταφέρνουν να μειώσουν τις τεράστιες εκπαιδευτικές ανισότητες — αντίθετα, τις αναπαράγουν. Η αδυναμία μεγάλου ποσοστού μαθητών να ξεπεράσει τη βάση στα βασικά μαθήματα φέρνει προ των ευθυνών του τόσο το εκπαιδευτικό σύστημα όσο και την κοινωνία, καθώς δεν είναι λίγοι εκείνοι που επισημαίνουν πως η «αποστήθιση» κυριαρχεί εις βάρος της ουσιαστικής κατανόησης και της κριτικής σκέψης.
Φυσικά, υπάρχουν κι απόψεις που θεωρούν ότι οι πανελλαδικές είναι το μόνο μέτρο αξιοκρατίας σε μια χώρα με ιστορικά ισχυρά φαινόμενα ευνοιοκρατίας, και ότι οι χαμηλές επιδόσεις οφείλονται περισσότερο στην ελλιπή μελέτη και στις συνθήκες ζωής των εφήβων παρά στα ίδια τα θέματα.
Όπως και να έχει, οι αριθμοί είναι αμείλικτοι: λίγοι αριστούχοι, πολλοί κάτω από τη βάση, και μια γενιά που θα συνεχίσει να πορεύεται με την ελπίδα ότι το πανεπιστήμιο θα καλύψει τα κενά που το Λύκειο δεν μπόρεσε, κάτι που φυσικά δεν έχει σχέση με το ρόλο του.
- Πανελλαδικές 2025: Λίγοι αριστούχοι, πολλοί «κάτω από τη βάση» – Τι δείχνουν τα στατιστικά
- Άννα Γουίντουρ: Το τέλος μιας εποχής στη Vogue
- Δημοσκόπηση Metron Analysis: Η δυσαρέσκεια βαθαίνει – ακρίβεια, απαξίωση και ένα ρευστό πολιτικό σκηνικό
- Οργή, φόβος και κρίση εμπιστοσύνης – Τα πολιτικά μηνύματα της νέας δημοσκόπησης της MRB
- Οι Ντακότα Τζόνσον, Στέλαν Σκάρσγκαρντ, Βίκι Κριπς και Πίτερ Σάρσγκαρντ τιμώνται στο 59ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Κάρλοβι Βάρι