Ο πρώην υπουργός Μεταφορών ανέλαβε εκ νέου την πολιτική ευθύνη για τα Τέμπη, επιμένοντας πως δεν αδιαφόρησε και δεν ολιγώρησε – «Δεν ψάχνω ασπίδα προστασίας στην πλειοψηφία»
Με λόγια φορτισμένα συναισθηματικά αλλά και με εμφανή διάθεση απολογισμού, ο πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Αχ. Καραμανλής, υπερασπίστηκε από το βήμα της Βουλής τη θητεία του και τις ενέργειές του για τον σιδηρόδρομο, στο πλαίσιο της συζήτησης για τη σύσταση Προανακριτικής Επιτροπής σχετικά με την τραγωδία των Τεμπών.
«Δεν αδιαφόρησα – Ζητώ τη Δικαιοσύνη, όχι ασυλία»
Ο πρώην υπουργός τόνισε πως στηρίζει «ολοψύχως» την πρόταση της Ν.Δ. για τη συγκρότηση Προανακριτικής Επιτροπής και κάλεσε και τους υπόλοιπους βουλευτές να την υπερψηφίσουν. «Δεν ζητώ καμία ασυλία. Δεν θα κρυφτώ πίσω από καμία πλειοψηφία. Θέτω εαυτόν στην κρίση της Δικαιοσύνης. Ξέρω ότι είμαι αθώος», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Αναφερόμενος στο βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου 2023, ο Κώστας Καραμανλής είπε με έντονη συναισθηματική φόρτιση:
«Δεν θα ξεχάσω ποτέ τη νύχτα εκείνη. Η αγωνία για τον συνεχώς αυξανόμενο αριθμό θυμάτων, η οδύνη στον τόπο της τραγωδίας, τα δάκρυά μου ήταν αληθινά. Οι εικόνες έμειναν ζωντανές. Δεν υπήρξε ημέρα που να μην το σκεφτώ».
Γιατί δεν έκλεισε ο σιδηρόδρομος – «Ήταν νόμιμα πιστοποιημένος»
Ο πρώην υπουργός υποστήριξε ότι ουδείς είχε ζητήσει το κλείσιμο του σιδηροδρόμου, ούτε οι συνδικαλιστές, ούτε η ΡΑΣ. «Υπήρχε πιστοποιητικό ασφαλείας για τον ΟΣΕ έως το 2026 και πιστοποίηση της Hellenic Train λίγες μέρες πριν το δυστύχημα. Πώς θα έκλεινε λοιπόν ο σιδηρόδρομος;», διερωτήθηκε.
Παράλληλα, εξήγησε πως η ετήσια επιχορήγηση δεν μπορούσε να υλοποιηθεί πριν από το 2022, λόγω μακροπρόθεσμου σχεδιασμού που είχε θεσπίσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ.
«Ο σταθμάρχης δεν ήταν ρουσφέτι»
Αναφορικά με τον επίμαχο σταθμάρχη της Λάρισας, ο Καραμανλής υποστήριξε πως «δεν ήταν ρουσφέτι» αλλά δημόσιος υπάλληλος που κατατάχθηκε μέσω της διαδικασίας κινητικότητας. «Εμφανίστηκαν μόλις δύο υποψήφιοι για τη θέση», είπε, αφήνοντας αιχμές για την ευρύτερη κατάσταση στο προσωπικό του ΟΣΕ.
Για τα συστήματα ασφαλείας – «Το 14% του δικτύου είχε αυτοματισμούς»
Απαντώντας στις επικρίσεις για την έλλειψη τηλεδιοίκησης, ο πρώην υπουργός υποστήριξε ότι τη στιγμή του δυστυχήματος, αυτοματοποιημένα συστήματα λειτουργούσαν μόλις στο 14% του ευρωπαϊκού δικτύου υψηλών ταχυτήτων.
«Η απουσία των συστημάτων αυτών δεν προκαλεί από μόνη της δυστύχημα», είπε και υπογράμμισε ότι αν εφαρμοζόταν ο γενικός κανονισμός κυκλοφορίας, «το δίκτυο ήταν ασφαλές, ακόμη και χωρίς ERTMS».
«Ανέλαβα την πολιτική ευθύνη – Δεν κρύφτηκα»
Ο Κώστας Καραμανλής υπενθύμισε πως ανέλαβε την αντικειμενική πολιτική ευθύνη αμέσως μετά την τραγωδία και παραιτήθηκε. «Τέθηκα στην κρίση των ψηφοφόρων. Δεν κρύφτηκα. Δεν επιδίωξα αντιπαράθεση, παρότι δέχθηκα επιθέσεις. Απείχα συνειδητά από τα μέσα ενημέρωσης, πράγμα που ερμηνεύτηκε ως ενοχή», σημείωσε.
«Έκανα όσα μπορούσα – Δεν λύνονται προβλήματα δεκαετιών σε 3,5 χρόνια»
Αναγνωρίζοντας τις διαχρονικές παθογένειες του ελληνικού σιδηροδρόμου, ο πρώην υπουργός δήλωσε:
«Έκανα όσα μπορούσα. Δεν ολιγώρησα, δεν αδιαφόρησα. Μακάρι να μπορούσα να κάνω περισσότερα, αλλά προβλήματα δεκαετιών δεν ανατρέπονται σε 3,5 χρόνια».
«Η πολιτική εκμετάλλευση ξεπέρασε τα όρια»
Κλείνοντας την ομιλία του, κατήγγειλε την «πολιτική εκμετάλλευση» της τραγωδίας, σημειώνοντας πως «σε ορισμένες περιπτώσεις έφτασε στο σημείο να κατηγορούνται ακόμα και όσοι τον πλησιάζουν».
«Η νύχτα εκείνη σημάδεψε εκατοντάδες ανθρώπους – κι εμένα μαζί», κατέληξε.
- Οι επιδρομές των ΗΠΑ στο Ιράν αλλάζουν τους κανόνες του παιχνιδιού – Πυρηνική κρίση με άγνωστο τέλος;
- Πετρέλαιο: Σε τροχιά εκτίναξης οι τιμές μετά τα πλήγματα – Σενάρια πανικού για τη Δευτέρα
- Φλέγεται η Χίος: Τρεις ταυτόχρονες πυρκαγιές – Εκκενώνονται οικισμοί
- Ιράν: Ένα βήμα πριν τον αποκλεισμό των Στενών του Ορμούζ
- «Το κακό δεν έπαψε να νικά»