Στην Ολομέλεια της Βουλής εισάγεται σήμερα προς συζήτηση το σχέδιο νόμου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τίτλο «Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας και λοιπές διατάξεις», το οποίο έχει ήδη λάβει την κατά πλειοψηφία έγκριση από τις Επιτροπές Παραγωγής-Εμπορίου και Οδικής Ασφάλειας.
Στη σημερινή συνεδρίαση αναμένεται να συμμετάσχουν ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και πολιτικοί αρχηγοί, ενώ αρκετοί βουλευτές έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον να τοποθετηθούν, με πιθανότητα η συζήτηση και η ψηφοφορία να συνεχιστούν και αύριο Τετάρτη.
Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει σημαντικές ρυθμίσεις που αφορούν την οδική ασφάλεια και τη βελτίωση της κυκλοφορίας, όπως τον καθορισμό σαφών ορίων ταχύτητας και νέους κανόνες για τη συμπεριφορά δικύκλων σε συνθήκες πυκνής κυκλοφορίας. Επίσης, εισάγεται η έννοια της «υποτροπής» για παραβάτες, με στόχο την αποτροπή επαναλαμβανόμενων παραβάσεων, ενώ οι ποινές χαρακτηρίζονται ορθολογικές και αναλογικές, εστιάζοντας στον οδηγό και όχι στο όχημα.
Παράλληλα, στο ίδιο νομοσχέδιο έχει κατατεθεί και προς ψήφιση υπουργική τροπολογία που περιλαμβάνει διατάξεις για τη διευκόλυνση της αποστολής κατ’ οίκον φαρμακευτικών ιδιοσκευασμάτων από τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ μέσω ταχυδρομικής υπηρεσίας, καθώς και ρυθμίσεις για την ανανέωση συμβάσεων ΙΔΟΧ στον τομέα φύλαξης του ΟΣΕ και του ΟΑΣΘ, όπως και για τη συντήρηση και αναβάθμιση του υφιστάμενου δικτύου στην ευρύτερη περιοχή του Δήμου Θέρμης.
Η Νέα Δημοκρατία έχει ταχθεί υπέρ του νομοσχεδίου, ενώ το ΚΚΕ το καταψήφισε στις Επιτροπές, με τα υπόλοιπα κόμματα να επιφυλάσσονται για την τελική τους τοποθέτηση στην Ολομέλεια. Ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, έχει δηλώσει ότι θα καταθέσει νομοθετικές βελτιώσεις βασισμένες στις προτάσεις που διατυπώθηκαν κατά τη διάρκεια της συζήτησης στην Επιτροπή.
Η ψήφιση του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας αναμένεται να επιφέρει σημαντικές αλλαγές στην οδική ασφάλεια και τη ρύθμιση της κυκλοφορίας, με έμφαση στην πρόληψη και την ευθύνη του οδηγού, ενώ παράλληλα ενσωματώνει σύγχρονες ανάγκες όπως η ψηφιοποίηση και η βελτίωση των υπηρεσιών μεταφοράς και φαρμακευτικής περίθαλψης.
Οι Αλλαγές του Νέου ΚΟΚ και η Επίδρασή τους στην Οδική Ασφάλεια
Αυστηροποίηση ποινών και νέα φιλοσοφία κυρώσεων
- Ο νέος ΚΟΚ εισάγει αυστηρότερες ποινές για παραβάσεις όπως υπερβολική ταχύτητα, οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, μη χρήση ζώνης ή κράνους και χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση. Οι ποινές είναι πλέον κλιμακωτές και αυξάνονται σημαντικά για τους υπότροπους, φτάνοντας μέχρι και την αφαίρεση άδειας οδήγησης για πολλά έτη ή και ποινικές διώξεις, ανάλογα με τη σοβαρότητα της παράβασης.
Έμφαση στην ατομική ευθύνη του οδηγού
- Για πρώτη φορά, η ποινή βαρύνει τον οδηγό και όχι το όχημα, ώστε να μην τιμωρούνται οικογένειες ή τρίτα πρόσωπα για παραβάσεις που διαπράττει συγκεκριμένο άτομο. Αυτό σημαίνει ότι περιορίζεται η αφαίρεση πινακίδων και άδειας κυκλοφορίας του οχήματος, με το βάρος να μεταφέρεται στην άδεια οδήγησης του παραβάτη.
Εισαγωγή της έννοιας της υποτροπής
- Κάθε παράβαση καταγράφεται και, αν επαναληφθεί, η ποινή αυξάνεται σωρευτικά. Έτσι, διαχωρίζεται ο οδηγός που παρανομεί από αμέλεια από εκείνον που το κάνει συστηματικά, με στόχο την αποτροπή των κατά συρροή παραβατών.
Νέες ρυθμίσεις για ταχύτητα και ευπαθείς χρήστες
- Το ανώτατο όριο ταχύτητας στις κατοικημένες περιοχές μειώνεται από τα 50 στα 30 χλμ./ώρα, εκτός αν ορίζεται διαφορετικά με ειδική σήμανση. Η αλλαγή αυτή στοχεύει στη σημαντική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, ειδικά σε περιοχές με αυξημένη παρουσία πεζών, ποδηλάτων και ευάλωτων χρηστών της οδού.
Ρυθμίσεις για ηλεκτρικά πατίνια και βιώσιμη κινητικότητα
- Θεσπίζονται όρια ταχύτητας, ζώνες κυκλοφορίας και υποχρεώσεις για χρήστες ηλεκτρικών πατινιών (όπως η χρήση κράνους και απαγόρευση κυκλοφορίας σε πεζοδρόμια), ενώ ενισχύονται οι λωρίδες αποκλειστικής χρήσης για ΜΜΜ, ποδήλατα και δίκυκλα.
Τεχνολογικοί έλεγχοι και αναβάθμιση υποδομών
- Εισάγονται συστήματα ανίχνευσης αλκοόλ, σύγχρονες πληροφοριακές πινακίδες και ανανέωση της οδικής σήμανσης, με στόχο την ασφάλεια και την προσαρμογή στις ευρωπαϊκές προδιαγραφές.
Πώς θα επηρεάσουν τα μέτρα την οδική ασφάλεια
- Η μείωση των ορίων ταχύτητας και η αυστηροποίηση των ποινών για επικίνδυνες παραβάσεις αναμένεται να μειώσουν σημαντικά τα θανατηφόρα και σοβαρά τροχαία ατυχήματα, ειδικά σε αστικές περιοχές.
- Η εισαγωγή της υποτροπής και η εστίαση στην ατομική ευθύνη στοχεύουν στη διαμόρφωση νέας κυκλοφοριακής κουλτούρας, αποτρέποντας τη συστηματική παραβατικότητα.
- Οι νέες ρυθμίσεις για τα ηλεκτρικά πατίνια και η ενίσχυση των μέσων βιώσιμης μετακίνησης προστατεύουν ευάλωτους χρήστες και προάγουν την αστική ασφάλεια.
- Οι τεχνολογικές λύσεις και η αναβάθμιση των υποδομών διευκολύνουν τον έλεγχο και την πρόληψη παραβάσεων, δημιουργώντας ένα ασφαλέστερο περιβάλλον για όλους τους χρήστες του οδικού δικτύου.
Συνολικά, ο νέος ΚΟΚ φιλοδοξεί να αλλάξει ριζικά τη συμπεριφορά στους ελληνικούς δρόμους, να μειώσει τους θανάτους και τους τραυματισμούς και να ενισχύσει το αίσθημα ασφάλειας για οδηγούς και πεζούς.