Οι χρήστες των κοινωνικών δικτύων και των διαδικτυακών πλατφορμών έχουν τη δυνατότητα να ζητήσουν τα δεδομένα τους βάσει του Γενικού Κανονισμού για την Προστασία Δεδομένων (GDPR). Ο κανονισμός αυτός παρέχει τα εξής δικαιώματα στους πολίτες της ΕΕ:
- Πρόσβαση και ενημέρωση για την επεξεργασία των προσωπικών δεδομένων.
- Διόρθωση εσφαλμένων ή ελλιπών δεδομένων.
- Διαγραφή δεδομένων όταν δεν είναι πλέον απαραίτητα ή η επεξεργασία είναι παράνομη.
- Περιορισμός της επεξεργασίας σε ορισμένες περιπτώσεις.
- Διαβίβαση των δεδομένων σε άλλον υπεύθυνο επεξεργασίας.
- Αντίρρηση στην επεξεργασία για σκοπούς μάρκετινγκ ή για προσωπικούς λόγους.
- Απαίτηση οι σημαντικές αποφάσεις να λαμβάνονται από φυσικά πρόσωπα και όχι μόνο από αυτοματοποιημένα συστήματα.
Πώς να ζητήσετε τα δεδομένα σας από τις μεγάλες πλατφόρμες
Ακολουθούν οι διαδικασίες για την εξαγωγή προσωπικών δεδομένων από τις πιο δημοφιλείς πλατφόρμες:
Google
Συνδεθείτε στο λογαριασμό σας Google. Μεταβείτε στη σελίδα Εξαγωγή δεδομένων Google. Τα προϊόντα Google που χρησιμοποιείτε και αποθηκεύουν τα δεδομένα σας επιλέγονται αυτόματα. Εάν δεν θέλετε να κατεβάσετε δεδομένα από ένα προϊόν, καταργήστε την επιλογή. Επιλέξτε την επιλογή “Επόμενο βήμα” στο κάτω μέρος της σελίδας και, στη συνέχεια, κάντε κλικ στο κουμπί “Δημιουργία εξαγωγής”. Συνήθως, μετά από μερικές δεκάδες λεπτά αναμονής, το αρχείο είναι έτοιμο.
TikTok
Για να λάβετε τα δεδομένα σας στο TikTok, μπείτε στην εφαρμογή. Επιλέξτε το προφίλ σας και κάντε κλικ στο εικονίδιο στην επάνω δεξιά γωνία. Στο μενού, επιλέξτε “Λογαριασμός” και κάντε κλικ στο “Λήψη δεδομένων”. Έχετε την επιλογή να λάβετε όλες τις διαθέσιμες πληροφορίες ή συγκεκριμένους τύπους πληροφοριών. Συνήθως μετά από μερικές δεκάδες λεπτά αναμονής, το αρχείο είναι έτοιμο.
X
Κάντε κλικ στο εικονίδιο με τις τρεις τελείες πάνω από το κουμπί “Δημοσίευση”. Επιλέξτε “Ρυθμίσεις και απόρρητο”. Επιλέξτε “Ο λογαριασμός σας” στο νέο μενού και κάντε κλικ στο “Λήψη αρχείου με τα δεδομένα σας”.
Meta
Κάντε κλικ στη φωτογραφία του προφίλ σας στην επάνω δεξιά γωνία του ιστότοπου του Facebook. Από το μενού, επιλέξτε “Ρυθμίσεις και απόρρητο” και στη συνέχεια επιλέξτε “Ρυθμίσεις”. Στην επάνω αριστερή γωνία, θα βρείτε το μενού Meta – “Κέντρο λογαριασμού”, σε αυτό κάντε κλικ στην επιλογή “Προσωπικές πληροφορίες”. Στο νέο παράθυρο στην αριστερή στήλη, κάντε κλικ στην επιλογή “Οι πληροφορίες και τα δικαιώματά σας” και στη συνέχεια στο πλαίσιο “Λήψη των πληροφοριών σας”. Έχετε τη δυνατότητα να λάβετε δεδομένα τόσο από το Facebook όσο και από το Instagram και μπορείτε να επιλέξετε να λάβετε όλες τις διαθέσιμες πληροφορίες ή συγκεκριμένους τύπους πληροφοριών. Συνήθως μετά από μερικές δεκάδες λεπτά αναμονής, το αρχείο είναι έτοιμο.
Η επιχειρηματική προσέγγιση της Meta στη συλλογή δεδομένων
Το επιχειρηματικό μοντέλο της Meta είναι να συλλέγει όσο το δυνατόν περισσότερες πληροφορίες για τους ανθρώπους προκειμένου να πουλάει εξαιρετικά στοχευμένη διαφήμιση. Τα εργαλεία παρακολούθησης της Meta είναι ενσωματωμένα σε εκατομμύρια ιστότοπους και εφαρμογές, οπότε δεν μπορείτε να ξεφύγετε από την παρακολούθηση της εταιρείας απλώς αποφεύγοντας ή διαγράφοντας το Facebook και το Instagram. Το εικονοστοιχείο παρακολούθησης της Meta βρίσκεται στο 30% των πιο δημοφιλών ιστότοπων στον κόσμο και χαρτογραφεί τη διαδικτυακή συμπεριφορά των ανθρώπων, αποκαλύπτοντας ακόμη και ευαίσθητες πληροφορίες, όπως οικονομικά δεδομένα και δεδομένα ψυχικής υγείας.
Το 2018, η Meta παραδέχτηκε ότι συλλέγει πληροφορίες για μη χρήστες, συμπεριλαμβανομένων των στοιχείων επικοινωνίας και του ιστορικού περιήγησης. Η Meta ενθαρρύνει επίσης τις επιχειρήσεις να της στέλνουν δεδομένα σχετικά με τις αγορές και τις αλληλεπιδράσεις τους εκτός σύνδεσης.
Τρόποι περιορισμού της χρήσης των δεδομένων σας για διαφημιστικούς σκοπούς
Υπάρχουν τρεις βασικοί τρόποι να περιορίσετε τα δεδομένα που μοιράζεται η Meta με διαφημιστές και τρίτους:
- Απενεργοποίηση της λειτουργίας “Μη-Μεταδραστηριότητες”: Η λειτουργία αυτή επιτρέπει σε τρίτους να μοιράζονται πληροφορίες με το Facebook σχετικά με τις αλληλεπιδράσεις σας. Η απενεργοποίησή της περιορίζει τον όγκο των πληροφοριών που συλλέγει η Meta για εσάς.
- Περιορισμός των προσωπικών στοιχείων στο προφίλ: Όσα περισσότερα στοιχεία μοιράζεστε (όπως κατάσταση σχέσης, εργοδότης, εκπαίδευση), τόσο πιο εξατομικευμένες διαφημίσεις θα λαμβάνετε, αλλά και τόσο περισσότερα δεδομένα διατίθενται σε διαφημιστές.
- Έλεγχος σύνδεσης μέσω Facebook σε τρίτες εφαρμογές: Η σύνδεση με το Facebook σε εφαρμογές και ιστότοπους τρίτων μπορεί να διευκολύνει τη χρήση, αλλά επιτρέπει την πρόσβαση σε περισσότερα δεδομένα σας. Μπορείτε να αφαιρέσετε τέτοιες εφαρμογές από τις ρυθμίσεις.
Προκλήσεις και περιορισμοί στη διαχείριση των ρυθμίσεων
Οι ειδικοί προειδοποιούν ότι οι ρυθμίσεις απορρήτου μπορεί να επανέλθουν αυτόματα με την πάροδο του χρόνου, ειδικά αν ο λογαριασμός σας είναι παλαιός. Η καλύτερη συμβουλή είναι να σκέφτεστε τι μοιράζεστε, καθώς πολλές πληροφορίες μπορεί να γίνουν προσβάσιμες σε περισσότερους από όσους φαντάζεστε.
«Μοιραστείτε μόνο αν δεν σας πειράζει να το μάθει όλος ο κόσμος», τονίζουν οι ειδικοί σε θέματα ασφάλειας.
- Ένας χρόνος μετά: Οι Ευρωεκλογές του 2024 και η άνοδος της ακροδεξιάς στην Ευρώπη
- Πώς να ελέγξετε και να περιορίσετε τη χρήση των προσωπικών σας δεδομένων στα κοινωνικά δίκτυα
- Απεβίωσε ο δημοσιογράφος Κώστας Γιανναράκος μετά από μάχη με τον καρκίνο
- Η AI ξαναγράφει την Ιστορία: Τα χειρόγραφα της Νεκράς Θάλασσας είναι παλαιότερα απ’ όσο νομίζαμε
- Η Τεχνητή Νοημοσύνη και ο Νέος Ψηφιακός Λεβιάθαν: Η εξουσία στη μετά-ανθρώπινη εποχή