Με ισχυρό μήνυμα για την ανάγκη δράσης και λογοδοσίας από πλευράς κράτους και Αυτοδιοίκησης, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης παρουσίασε σήμερα, σε ειδική εκδήλωση στο Μέγαρο Μαξίμου, τα αποτελέσματα της πρώτης πανελλαδικής αξιολόγησης δημοσίων υπηρεσιών από τους ίδιους τους πολίτες.
«Η ευθύνη περνά τώρα σε εμάς»
«Τώρα είναι στο δικό μας χέρι τα αποτελέσματα αυτής της μεγάλης έρευνας να μετουσιωθούν σε ουσιαστικές δράσεις, που θα αναβαθμίζουν τις κρατικές υπηρεσίες», τόνισε ο πρωθυπουργός, ζητώντας από τους δημάρχους να πάρουν στα σοβαρά το μήνυμα των πολιτών. «Μόνο έτσι θα οικοδομήσουμε σχέσεις εμπιστοσύνης ανάμεσα στην πολιτεία και την κοινωνία», πρόσθεσε χαρακτηριστικά.
65.000 πολίτες συμμετείχαν – Το μεγαλύτερο «βαρόμετρο» δημόσιας εμπειρίας
Ο κ. Μητσοτάκης υπενθύμισε ότι πριν από έναν μήνα, η κυβέρνηση έδωσε για πρώτη φορά στους πολίτες τη δυνατότητα να αξιολογήσουν τις υπηρεσίες του Δημοσίου και της Αυτοδιοίκησης: από τις συγκοινωνίες και τα σχολεία, μέχρι τον ΕΦΚΑ, την ΑΑΔΕ και το Κτηματολόγιο.
«Μέσα σε λίγες εβδομάδες ανταποκρίθηκαν 65.000 πολίτες. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη δημοσκόπηση που έχει γίνει ποτέ σε αυτό το πεδίο. Ένας καθρέφτης της καθημερινότητας, όπως ακριβώς τη ζει ο πολίτης – και όχι όπως εμείς φανταζόμαστε ότι είναι», σημείωσε.
Αξιολόγηση χωρίς λογοδοσία δεν υφίσταται
Ασκώντας αιχμηρή κριτική, ο πρωθυπουργός ανέφερε: «Όσοι αρνούνται τη μέτρηση και την αξιολόγηση, αρνούνται και τη λογοδοσία. Το κράτος δεν υπάρχει για να υπηρετεί τους υπαλλήλους του αλλά τον πολίτη».
Καμπανάκι για τις υπηρεσίες δόμησης
Έμφαση δόθηκε στη χαμηλή βαθμολογία που συγκέντρωσαν οι πολεοδομίες. Ο κ. Μητσοτάκης έκανε λόγο για «ξεκάθαρες ενδείξεις – και σε κάποιες περιπτώσεις αποδείξεις – ύπαρξης τοπικών κυκλωμάτων παράνομων αδειοδοτήσεων» και προανήγγειλε δραστική κυβερνητική παρέμβαση στο σύστημα έκδοσης οικοδομικών αδειών.
«Το υπάρχον μοντέλο έχει εξαντλήσει τα όριά του», είπε, προαναγγέλλοντας αλλαγές που θα εξασφαλίζουν μεγαλύτερη διαφάνεια και ταχύτερη εξυπηρέτηση.
Ψηφιακές υπηρεσίες: Ο «πρωταθλητής» gov.gr
Στον αντίποδα, οι ψηφιακές υπηρεσίες του κράτους αποσπούν υψηλές βαθμολογίες, ανεξαρτήτως ηλικίας των πολιτών. Το gov.gr ξεχώρισε ως «πρωταθλητής», με τον πρωθυπουργό να το χαρακτηρίζει «ψήφο εμπιστοσύνης» στις ψηφιακές μεταρρυθμίσεις της κυβέρνησης. Προανήγγειλε μάλιστα την προσθήκη νέων υπηρεσιών στην πλατφόρμα το επόμενο διάστημα.
Αξιολόγηση ανά γεωγραφική περιοχή: Οι χαμηλές επιδόσεις και οι αιτίες τους
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο υπουργός Εσωτερικών, Θοδωρής Λιβάνιος, τα χαμηλότερα ποσοστά ικανοποίησης εμφανίζονται:
- Σ το Κτηματολόγιο περιοχών όπως η Κέρκυρα, η Ανατολική Αττική και η Ρόδος, λόγω εκκρεμοτήτων και καθυστερήσεων.
- Στις Διευθύνσεις Αλλοδαπών σε περιοχές με υψηλή εποχική ζήτηση, όπως τα Δωδεκάνησα, η Κρήτη και η Ηλεία, όπου εντοπίζεται μεγάλη έλλειψη προσωπικού.
- Στις τοπικές υπηρεσίες των δήμων, με τις μεγαλύτερες αρνητικές βαθμολογίες να καταγράφονται σε ζητήματα όπως οι χώροι πρασίνου, η προσβασιμότητα για ΑμεΑ και οι θέσεις στάθμευσης.
Το μετρό ανεβάζει την ικανοποίηση
Ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα αποτελέσματα και για τις αστικές συγκοινωνίες. Σύμφωνα με τον κ. Λιβάνιο, η ικανοποίηση αυξάνεται σε περιοχές που διαθέτουν σταθμούς μετρό – χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι η Αγία Βαρβάρα, ο Κορυδαλλός και το Ελληνικό.
Το Δημόσιο μπροστά στον καθρέφτη
Ο υπουργός Εσωτερικών χαρακτήρισε την αξιολόγηση ως «την πρώτη φορά που το Δημόσιο κοίταξε στον καθρέφτη και ζήτησε τη γνώμη των πολιτών». Όπως ανέφερε, «σε 26 ημέρες συμμετείχαν σχεδόν 65.000 άτομα, ένας αριθμός εξαιρετικά ικανοποιητικός για μια πρώτη εφαρμογή».
Επόμενα βήματα
Η κυβέρνηση, σύμφωνα με τις δηλώσεις του πρωθυπουργού, σκοπεύει να ενσωματώσει τα συμπεράσματα της αξιολόγησης σε δράσεις πολιτικής. «Είδαμε πράγματα που μας άρεσαν – και ακόμα περισσότερα που δεν μας άρεσαν. Το χρέος μας είναι να διορθώσουμε τα δεύτερα», κατέληξε ο κ. Μητσοτάκης.