Η Ελλάδα θρηνεί δεκάδες ζωές κάθε μήνα στην άσφαλτο — Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας στοχεύει να αλλάξει ριζικά τη νοοτροπία των οδηγών
Όταν ένας στους τρεις νεκρούς στην άσφαλτο είναι αναβάτης δικύκλου, όταν η χρήση ζώνης και κράνους παραμένει “προαιρετική” και όταν το κινητό γίνεται προέκταση του τιμονιού, τότε το οδικό πρόβλημα δεν είναι απλώς υπαρκτό — είναι χρόνιο και αιματηρό.
Η Ελλάδα εξακολουθεί να βρίσκεται στην κορυφή της Ε.Ε. σε θανάτους από τροχαία. Το 2024, 665 άνθρωποι σκοτώθηκαν στους δρόμους της χώρας. Σε αυτό το βαρύ φόντο, ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, που κατέθεσε στη Βουλή ο αναπληρωτής Υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, φιλοδοξεί να φέρει καίριες αλλαγές: αυστηροποίηση ποινών, θεσμοθέτηση της έννοιας της υποτροπής, και στροφή από την ατιμωρησία στην πρόληψη.
Η έννοια της υποτροπής: Ποινές που δεν σβήνουν, ευθύνες που δεν ξεχνιούνται
Η σημαντικότερη τομή είναι η καθιέρωση του όρου «υποτροπή». Πλέον, οι παραβάτες δεν ξεκινούν από το μηδέν κάθε φορά. Οι επαναλαμβανόμενες παραβάσεις τιμωρούνται σωρευτικά και με αυξανόμενη αυστηρότητα, προσαρμόζοντας το ύψος του προστίμου και τις διοικητικές κυρώσεις — από αφαίρεση διπλώματος έως και ποινικές διώξεις, ανάλογα με τη σοβαρότητα.
Το νέο πλαίσιο δεν τιμωρεί για να εκδικηθεί. Τιμωρεί για να προλάβει. Και διαχωρίζει ευκρινώς τον απρόσεκτο από τον συστηματικά επικίνδυνο οδηγό.
Κινητό στο τιμόνι: Από «παράβαση» σε εν δυνάμει έγκλημα
Η χρήση κινητού κατά την οδήγηση είναι η πιο διαδεδομένη, ύπουλη και θανατηφόρα συνήθεια. Στην Ελλάδα, σχεδόν 1 στους 10 οδηγούς χρησιμοποιεί κινητό ενώ οδηγεί — τριπλάσιο ποσοστό από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Με τον νέο ΚΟΚ, το «κοίταγμα στην οθόνη» αντιμετωπίζεται πλέον με την αυστηρότητα που του αξίζει:
- Πρόστιμα έως 4.000 ευρώ στη δεύτερη υποτροπή
- Αφαίρεση διπλώματος για έως και 8 χρόνια
- Ποινικοποίηση της συμπεριφοράς σε περίπτωση πρόκλησης ατυχήματος
Η αποστολή μηνύματος ή ένα scroll στο τιμόνι, δεν είναι «λάθος» — είναι πρόθεση κινδύνου.
Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ: Τέλος στην “ανεκτική” προσέγγιση
Η μέθη παραμένει κύρια αιτία θανατηφόρων τροχαίων. Στην Ελλάδα, τα ξημερώματα του Σαββατοκύριακου είναι ωρολογιακές βόμβες. Ο νέος ΚΟΚ προβλέπει:
- Πρόστιμα από 1.000 έως 4.000 ευρώ
- Αφαίρεση διπλώματος έως 10 έτη
- Ποινικές διώξεις για βαριά μέθη
- Υποχρεωτική φύλαξη του οχήματος
Η ελαφρότητα της “παραδοσιακής ρακής” δεν χωρά πια στο τιμόνι. Η ανοχή μηδενίζεται.
Ζώνη και κράνος: Από προτροπή σε όρο επιβίωσης
Η χώρα μας παραμένει ουραγός στην Ε.Ε. ως προς τη χρήση ζώνης και κράνους. Ο νέος ΚΟΚ φέρνει την ευθύνη και στους συνεπιβάτες: αν δεν συμμορφωθούν, πληρώνουν. Σε περίπτωση επανάληψης, ο οδηγός χάνει το δίπλωμα για έναν χρόνο.
Η οδική ασφάλεια δεν είναι ατομική επιλογή. Είναι συλλογική ευθύνη.
Υπερβολική ταχύτητα: Το σιωπηλό έγκλημα
Πάνω από 338.000 παραβάσεις για υπερβολική ταχύτητα καταγράφηκαν το 2024. Από αυτές, λίγες έφτασαν να αντιμετωπιστούν ουσιαστικά.
Ο νέος ΚΟΚ προβλέπει:
- Όριο ταχύτητας 30 χλμ./ώρα στα αστικά κέντρα
- Αφαίρεση διπλώματος για υποτροπές ή επικίνδυνες “κόντρες”
- Πρόστιμα έως 8.000 ευρώ για ταχύτητες άνω των 200 χλμ./ώρα
Δεν πρόκειται για αυστηρότητα, αλλά για επιβίωση.
Παράνομη στάθμευση σε ράμπες ΑμεΑ: Από ντροπή σε αδίκημα
Η αντικοινωνική στάθμευση γίνεται πλέον και νομικά επικίνδυνη. Το 30% των κλήσεων αφορά εμπόδια σε ράμπες και διαβάσεις. Ο νέος ΚΟΚ προβλέπει:
- Πρόστιμο έως 2.000 ευρώ
- Αφαίρεση άδειας οδήγησης για έναν χρόνο σε περίπτωση υποτροπής
Δεν είναι «λάθος». Είναι προσβολή δικαιώματος — και αντιμετωπίζεται αναλόγως.
Προτεραιότητα στα δημόσια μέσα: Η πόλη πρέπει να κινείται
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται και στην απρόσκοπτη κυκλοφορία των ΜΜΜ. Παραβιάσεις λεωφορειολωρίδων τιμωρούνται αυστηρά, ενώ θεσπίζεται απαγόρευση κυκλοφορίας ακόμα και για κενά ταξί, με εξαίρεση τη νυχτερινή λειτουργία ή έκτακτες ανάγκες.
Ο σεβασμός στο δημόσιο μέσο είναι σεβασμός στον χρόνο και την ασφάλεια του συνόλου.
Ένα στοίχημα που δεν αντέχει άλλη ήττα
Ο νέος ΚΟΚ δεν φτιάχτηκε για να γεμίζει ταμεία ή να επιβάλει εξουσία. Φτιάχτηκε για να σώζει ζωές. Και κυρίως, για να διαμορφώσει μια νέα κουλτούρα: αυτήν της ατομικής ευθύνης απέναντι στο δημόσιο αγαθό της ασφάλειας στους δρόμους.
Γιατί όταν κάθε εβδομάδα χάνονται ζωές στην άσφαλτο, η αδράνεια είναι συνενοχή.
- Μήνυμα Μητσοτάκη για τη μάχη κατά της ακρίβειας, τον ΟΠΕΚΕΠΕ και τον προσωπικό αριθμό
- Νέος ΚΟΚ με σκληρά μέτρα: Αυστηρές ποινές για υποτροπές, χρήση κινητού, μέθη και επικίνδυνη στάθμευση
- Στο Νοσοκομείο 65χρονη από το Αγρίνιο μετά από τσίμπημα «Μαύρης Χήρας» – Τι πρέπει να γνωρίζουμε για την επικίνδυνη αράχνη
- Shawnee Pourier: Μια νέα, αυθεντική φωνή στον αμερικανικό κινηματογράφο
- Γαλλικός τυφώνας ισοπέδωσε την Ίντερ (5-0) και η Παρί Σεν Ζερμέν σήκωσε το πρώτο Champions League της ιστορίας της