Σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα κινούνται οι τζίροι στις λαϊκές αγορές της Αττικής, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Metron Analysis για λογαριασμό του Φορέα Λειτουργίας Λαϊκών Αγορών της Περιφέρειας Αττικής. Το 80% των πωλητών δηλώνει πως οι σημερινές εποχές είναι οι χειρότερες των τελευταίων δεκαετιών, ενώ 6 στους 10 εκτιμούν ότι η κατάσταση θα επιδεινωθεί περαιτέρω.
Η ακρίβεια, η συμπίεση της αγοραστικής δύναμης και η πίεση στα μεσαία και ασθενέστερα στρώματα επηρεάζουν πλέον και τον πιο προσιτό θεσμό διάθεσης φρέσκων προϊόντων: τη λαϊκή αγορά.
Η ακρίβεια “χτυπά” και τη λαϊκή
Οι πωλητές που βρίσκονται σε καθημερινή επαφή με τους καταναλωτές εντοπίζουν ως κύρια αιτία της κάμψης τη μειωμένη οικονομική δυνατότητα του κόσμου (75%), ενώ το 50% υποδεικνύει την ακρίβεια ως καταλυτικό παράγοντα. Η επιδείνωση του κόστους λειτουργίας, από τα μεταφορικά έως τους φόρους, επιβαρύνει περαιτέρω τους επαγγελματίες.
Κι όμως, οι λαϊκές αγορές παραμένουν αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας: περίπου 2 εκατομμύρια Αθηναίοι καταναλωτές τις επισκέπτονται κάθε εβδομάδα.
Αναγκαίος θεσμός με κοινωνική διάσταση
Παρά τις δυσκολίες, τα ευρήματα της έρευνας αναδεικνύουν τη σταθερή αξία των λαϊκών αγορών. Το 68% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι το νοικοκυριό τους προμηθεύεται προϊόντα από τη λαϊκή – και μάλιστα οι 3 στους 4 σε εβδομαδιαία βάση.
Το 82% των καταναλωτών εμφανίζεται απόλυτα ή αρκετά ικανοποιημένο από την εμπειρία τους, υπογραμμίζοντας τη σημασία της λαϊκής όχι μόνο ως χώρου οικονομικής διευκόλυνσης αλλά και κοινωνικής συναναστροφής.
Γιατί επιλέγουν τη λαϊκή;
Οι κύριοι λόγοι που οι πολίτες στρέφονται στη λαϊκή αγορά είναι:
- Η ποιότητα και φρεσκάδα των προϊόντων
- Οι προσιτές τιμές
- Η μεγάλη ποικιλία
- Η άμεση και ανθρώπινη εξυπηρέτηση, όπως δηλώνουν πάνω από 8 στους 10.
Αντίθετα, όσοι δεν επιλέγουν τη λαϊκή επισημαίνουν ως βασικά εμπόδια το μη βολικό ωράριο ή την ημέρα λειτουργίας και τη γεωγραφική απόσταση.
Οι προκλήσεις και η ανάγκη στήριξης
Το 1ο Συνέδριο του Φορέα με τίτλο «Το Παρόν και το Μέλλον των Λαϊκών Αγορών», που πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 1 Ιουνίου, φιλοξένησε την παρουσίαση της έρευνας από τον διευθύνοντα σύμβουλο της Metron Analysis, Στράτο Φαναρά. Εκεί τέθηκαν επί τάπητος οι πολυδιάστατες προκλήσεις του θεσμού, από την οικονομική ασφυξία έως την ανανέωση του πλαισίου λειτουργίας του.
Η γενική εικόνα είναι σαφής: οι λαϊκές αγορές εξακολουθούν να αποτελούν έναν κομβικό θεσμό στην καθημερινότητα των πόλεων, με κρίσιμο οικονομικό και κοινωνικό ρόλο. Ωστόσο, για να επιβιώσουν και να εξελιχθούν, χρειάζονται ουσιαστική στήριξη και συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων: επαγγελματιών, καταναλωτών και Πολιτείας.
Η σφαιρική αξιολόγηση των λαϊκών αγορών, όπως σημειώθηκε, υποδεικνύει ότι πρόκειται για έναν σημαντικό θεσμό για τη ζωή της πόλης, ο οποίος χρειάζεται να υποστηριχθεί ουσιαστικά. Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει είναι πολυδιάστατες, επομένως απαιτείται η συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων μερών: των καταναλωτών, των επαγγελματιών, της τοπικής κοινωνίας.
Πιο συγκεκριμένα:
– Καταναλωτές
Το 49% των κατοίκων της Αττικής, περίπου 2 εκατ., ψωνίζουν κατά βάση από τις 271 λαϊκές αγορές της, ενώ το 68% και από τις λαϊκές αγορές και από τα σούπερ μάρκετ.
Το 70% αγοράζει φρούτα και λαχανικά και το υπόλοιπο αγοράζει ψάρια, αυγά, μέλι, ξηρούς καρπούς, είδη ένδυσης και υπόδησης, είδη σπιτιού κλπ.
Το 71% προτιμούν τις λαϊκές αγορές λόγω ποιότητας και ποικιλίας.
Tο 67% λόγω των τιμών.
Mέχρι 20 ευρώ δαπανά το 27%
Από 20-40 ευρώ το 48%
Από 40-60 ευρώ το 19% των καταναλωτών
Το 83% δηλώνει αρκετά ικανοποιημένο από τα προϊόντα και τις τιμές των λαϊκών αγορών.
Το 16% μερικά ικανοποιημένοι.
Το 1% καθόλου ικανοποιημένοι.
Ως μειονεκτήματα των αγορών οι καταναλωτές θεωρούν την έλλειψη πάρκινγκ, την ασφάλεια του περιβάλλοντος και την καθαριότητα.
Όσοι δεν ψωνίζουν ποτέ από τις λαϊκές αγορές, θεωρούν σε ποσοστό 75% ότι θα το έκαναν αν υπήρχαν απογευματινές αγορές που θα τους εξυπηρετούσαν.
– Πωλητές
Όσον αφορά τους πωλητές των αγορών:
Το 79% θεωρούν ότι οι σημερινές εποχές είναι οι χειρότεροι των τελευταίων δεκαετιών από πλευρά τζίρου.
Το 61% θεωρεί ότι τα πράγματα θα πάνε προς το χειρότερο και μόνο το 5% ότι θα πάνε προς το καλύτερο.
Το 75% πιστεύει ότι η κακή αυτή κατάσταση οφείλεται στη μείωση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών.
Ενώ, το 56% ότι οφείλεται στην ακρίβεια των τιμών
Το 40% των πωλητών προσδοκά καλύτερες μέρες για το τζίρο τους.
Το 30% των πωλητών προσδοκά την αναγνώριση του επαγγέλματος τους.
Το 10% δεν έχει καμία προσδοκία.
Οι 2 στους 3 πωλητές δεν είναι ευχαριστημένοι με το επάγγελμά τους.
Το 60% των πωλητών προτιμά το ωράριο που λειτουργούν σήμερα οι αγορές: 8:00 – 15:30
Το 40% με ωράριο 9:00 – 17:00
– Δήμαρχοι
Οι δήμαρχοι της Αττικής, αναγνωρίζουν την προσφορά των λαϊκών αγορών σε ποιοτικά προϊόντα και τιμές προς τους δημότες-καταναλωτές και αναγνωρίζουν ότι η λαϊκή αγορά είναι ένας χώρος συνάντησης και ανθρώπινης επαφής.
Επισημαίνουν ως προς τα προβλήματα που δημιουργούν οι λαϊκές αγορές, τις διαμαρτυρίες των κατοίκων των οδών όπου λειτουργούν.
Επίσης, 6 στους 10 δημάρχους αποδέχονται την κατάργηση των δημοτικών τελών για τους κατοίκους των δρόμων που λειτουργούν οι αγορές, ζητούν όμως νομοθετική ρύθμιση για να μπορέσουν να το κάνουν. Τονίζουν ταυτόχρονα τη μη τήρηση του κανονισμού λειτουργίας των αγορών από τους πωλητές, σε ό,τι αφορά το ωράριο προσέλευσης-αποχώρησης και την καθαριότητα. Τα μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα που δημιουργεί η λειτουργία των αγορών.
Όμως, παρά τα προβλήματα που επισημαίνουν οι δήμαρχοι, στο σύνολό τους επιθυμούν τη συνέχιση της λειτουργίας των λαϊκών αγορών.
- ΚΚΕ και Νέα Αριστερά απορρίπτουν την πρόταση ΣΥΡΙΖΑ για Προανακριτική – Ανοιχτό το ρήγμα στην αντιπολίτευση για τα Τέμπη
- Λαϊκές αγορές σε κρίση: Μειώνεται ο τζίρος, αυξάνεται η ανησυχία
- Ολυμπιακός-Παναθηναϊκός: Η δεύτερη πράξη των τελικών της Basket League στο ΣΕΦ – Που θα δούμε τον αγώνα
- Δημήτρης Λιαντίνης: 27 χρόνια από τη «σιωπηλή του έξοδο»
- Νέος Προσωπικός Αριθμός (Π.Α.): Το «ψηφιακό κλειδί» για τις συναλλαγές με το Δημόσιο