Σε μία ιδιαίτερα φορτισμένη πολιτική συγκυρία, ο ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία έδωσε το απόγευμα του Σαββάτου στη δημοσιότητα την πρότασή του για τη σύσταση Προκαταρκτικής Επιτροπής της Βουλής, με σκοπό τη διερεύνηση πιθανών ποινικών ευθυνών για το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη.
Στο επίκεντρο της πρότασης βρίσκεται ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ενώ περιλαμβάνονται και πρώην υπουργοί και υφυπουργοί Υποδομών και Μεταφορών, μεταξύ αυτών οι Κώστας Αχ. Καραμανλής, Ιωάννης Κεφαλογιάννης, Γιώργος Καραγιάννης, Μιχάλης Παπαδόπουλος, καθώς και ο Χρήστος Σπίρτζης, ο οποίος προέρχεται από τις τάξεις του ίδιου του ΣΥΡΙΖΑ.
Η πρόταση βασίζεται σε εκτενές υπόμνημα 22.900 λέξεων, υπογεγραμμένο από τους 26 βουλευτές του κόμματος, και στηρίζεται σε στοιχεία της δικογραφίας που, σύμφωνα με την αξιωματική αντιπολίτευση, τεκμηριώνουν την ανάγκη διερεύνησης τεσσάρων σοβαρών αδικημάτων:
- Κακουργηματική διατάραξη της ασφάλειας συγκοινωνιών,
- Κακουργηματική απιστία,
- Παράβαση καθήκοντος,
- Υπόθαλψη εγκληματία.
Όπως επισημαίνει το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης, «η διερεύνηση για το έγκλημα της σύγκρουσης, αλλά και της συγκάλυψης στα Τέμπη πρέπει να γίνει για να αποδοθούν ευθύνες και να αποκαλυφθούν οι υπαίτιοι, όσο ψηλά κι αν βρίσκονται». Η πρόταση είναι ανοικτή προς υπογραφή από ανεξάρτητους βουλευτές αλλά και από Κοινοβουλευτικές Ομάδες που έχουν συνυπογράψει πρωτοβουλίες με τον ΣΥΡΙΖΑ στο πρόσφατο παρελθόν — όπως η πρόταση δυσπιστίας για το ίδιο θέμα, ή το κοινό ψήφισμα για τη Γάζα.
Μέχρι στιγμής, επιβεβαιώνεται η υποστήριξη της πρότασης από τους έξι βουλευτές του «Κινήματος Δημοκρατίας» του Στέφανου Κασσελάκη, ενώ η στάση της Πλεύσης Ελευθερίας και της Ζωής Κωνσταντοπούλου παραμένει ασαφής.
Στο στόχαστρο της έρευνας, όπως περιγράφεται στην πρόταση:
- Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ελέγχεται για το σύνολο των προαναφερθέντων αδικημάτων.
- Ο Κώστας Αχ. Καραμανλής για διατάραξη συγκοινωνιών και απιστία.
- Οι υφυπουργοί Κεφαλογιάννης, Καραγιάννης και Παπαδόπουλος, για τη διατάραξη ασφάλειας συγκοινωνίας.
- Ο Χρήστος Σπίρτζης, για διατάραξη ασφάλειας συγκοινωνίας με ενδεχόμενο κίνδυνο για ανθρώπινες ζωές – αδίκημα για το οποίο ο ίδιος έχει ήδη ζητήσει να εξεταστεί ανεξαρτήτως παραγραφής.
Η πρόταση συνιστά μία από τις πιο ρηξικέλευθες κινήσεις κοινοβουλευτικού ελέγχου των τελευταίων ετών, με φόντο ένα τραύμα που ακόμη αιμορραγεί στην κοινωνική και πολιτική συνείδηση. Παρά τις ισχυρές νομικές παραμέτρους, η πρωτοβουλία έχει προφανώς και βαρύτατο πολιτικό φορτίο – στο μέτρο που φέρνει το ζήτημα των Τεμπών ξανά στο προσκήνιο, όχι μόνο ως τραγωδία αλλά και ως ενδεχόμενη ευθύνη κορυφής.
Παραθέτουμε το τελευταίο κεφάλαιο:
XII. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Επειδή, η σιδηροδρομική σύγκρουση την 28η Φεβρουαρίου 2023, θα είχε αποφευχθεί εάν ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ήτοι ο Κωνσταντίνος Καραμανλής, ο Ιωάννης Κεφαλογιάννης, ο Γιώργος Καραγιάννης, και ο Μιχάλης Παπαδόπουλος, μετά την δραματική απομείωση του προσωπικού και μετά την καταστροφή του παλαιού συστήματος τηλεδιοίκησης στην Ζάχαρη Λάρισας και την απόφαση μη άμεσης αποκατάστασης του, είχαν προβεί σε άμεσες διορθωτικές αποφάσεις, ώστε να υπάρχει ασφαλής λειτουργία του σιδηροδρόμου,όπως, το κλείσιμο σταθμών, για ενίσχυση κεντρικών σταθμών με πεπειραμένο προσωπικό, την μείωση της επιτρεπόμενης ταχύτητας των συρμών, την μείωση των επιβατικών και εμπορευματικών δρομολογίων.
Επειδή, ο τ. Υπουργός Υποδομών & Μεταφορών, κ. Κωνσταντίνος Καραμανλής, εκμεταλλευόταν την ιδιότητά του για να προβαίνει σε προσλήψεις εκτός νομιμότητας, σε βάρος της ομαλής και απρόσκοπτης λειτουργίας του σιδηροδρομικού δικτύου, καταργώντας το όριο ηλικίας, ως προϋπόθεση άμεση συνδεόμενη με την ασφάλεια της σιδηροδρομικής λειτουργίας και του επιβατικού κοινού, και γνωρίζοντας, ότι τοποθετώντας μη σύννομα τον εν λόγω σταθμάρχη στην θέση αυτή, έθεσε σε άμεση διακινδύνευση τα έννομα αγαθά ασφαλούς συγκοινωνίας αλλά και της ζωής και της σωματικής ακεραιότητας αορίστου και απροσδιορίστου αριθμού ανθρώπων.
Επειδή, η σύγκρουση θα είχε αποφευχθεί εάν ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ήτοι ο Κωνσταντίνος Καραμανλής, ο Ιωάννης Κεφαλογιάννης, ο Γιώργος Καραγιάννης, και ο Μιχάλης Παπαδόπουλος, είχαν καθορίσει και εφαρμόσει τα ελάχιστα επίπεδα ασφάλειας, σύμφωνα με τους επιβεβλημένους Εθνικούς Κανόνες Ασφάλειας, όπως επιβάλλεται από τις διατάξεις των άρ.13, 14 και 59 επ. του ν. 4632/2019 που θεσπίστηκε για την ενσωμάτωση στην ελληνική έννομη τάξη των Ευρωπαϊκών Οδηγιών 2016/797 και 2016/ 798.
Επειδή ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ήτοι ο Κωνσταντίνος Καραμανλής, ο Ιωάννης Κεφαλογιάννης, ο Γιώργος Καραγιάννης, και ο Μιχάλης Παπαδόπουλος, όφειλαν να αξιοποιήσουν προς ασφάλεια της κοινωνίας και της ασφάλειας των σιδηροδρόμων, τα εργαλεία, θεσμικά και οικονομικά της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που θα εξασφάλιζαν ένα ολοκληρωμένο άρτιο και ασφαλές σύστημα τηλεδιοίκησης, που ενδεχομένως θα απέτρεπε την τραγωδία των Τεμπών.
Επειδή, η αυξημένη πιθανότητα πρόκλησης θανατηφόρου σιδηροδρομικού δυστυχήματος τελούσε σε γνώση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ήτοι του Κωνσταντίνου Καραμανλή, του Ιωάννη Κεφαλογιάννη, του Γιώργου Καραγιάννη, και του Μιχάλη Παπαδόπουλου, όπως προκύπτει από το πλήθος των εγγράφων, είχαν απόλυτη γνώση τόσο για την μη εφαρμογή κανενός συστήματος ασφαλείας στον σιδηρόδρομο, άρα και για την έλλειψη ασφάλειας για το επιβατικό κοινό και θέσης αυτού σε καθεστώς απόλυτης διακινδύνευσης.
Επειδή, ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ήτοι ο Κωνσταντίνος Καραμανλής, ο Ιωάννης Κεφαλογιάννης, ο Γιώργος Καραγιάννης, και ο Μιχάλης Παπαδόπουλος, γνώριζαν την έλλειψη ασφάλειας και παρέλειψαν να ενεργήσουν τις προβλεπόμενες ενέργειες για την πρόσληψη ανθρώπινου δυναμικού απολύτως εξειδικευμένου, που θα παρείχε στοιχειώδη εχέγγυα ασφάλειας στον σιδηρόδρομο.
Επειδή, πέραν των ανωτέρω πρέπει να διερευνηθεί αν , ο Πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης και ο πρώην Υπουργός Κωνσταντίνος Καραμανλής έχουν τελέσει το έγκλημα της κακουργηματικής απιστίας, σε βάρος των οικονομικών συμφερόντων του Ελληνικού Δημοσίου.
Επειδή, οι εγκληματικές παραλείψεις του τ. Υπουργού Μεταφορών, οι οποίες διερευνώνται, επεκτείνονται αναγκαστικά και αιτιωδώς στον ιεραρχικό του προϊστάμενο, τον ίδιο τον Πρωθυπουργό, ο οποίος διόρισε τον Υπουργό, και υπέγραψε το ΦΕΚ αρμοδιοτήτων του Υπουργού, ενώ συγχρόνως ο Πρωθυπουργός έχει την εγγυητική ευθύνη για την ορθή άσκηση των καθηκόντων του εκάστοτε Υπουργού.
Επειδή από τα στοιχεία που αναλύθηκαν ανωτέρω, υπάρχουν επαρκείς ενδείξεις για σύνδεση των ενεργειών του κ. Τριαντόπουλου για αλλοίωση του χώρου με εντολή του κυρίου Μητσοτάκη, που θα πρέπει να διερευνηθούν στο πλαίσια της συλλογής των αναγκαίων αποδεικτικών στοιχείων για να αποφασιστεί αν πρέπει να κινηθεί η ποινική δίωξη.
Επειδή, ο Χρ. Σπίρτζης έχει ζητήσει από την πρώτη στιγμή να γίνει έρευνα σε όλες τις κατευθύνσεις, για όλα τα θέματα και τις μηνύσεις και για όλους τους εμπλεκόμενους, και να επεκταθεί ακόμα και στην περίοδο διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, έχοντας δηλώσει ανοιχτά ότι δεν θέλει να υπάρξει συγκάλυψη στο τραγικό έγκλημα των Τεμπών,
Επειδή, ο Χρ. Σπίρτζης έχει αποστείλει δύο φορές επιστολές προς τον Πρόεδρο της Βουλής ζητώντας την ενεργοποίηση για το πρόσωπό του και για αυτή την υπόθεση της παραγράφου 5 του άρθρου 86 Σ., που δίνει την δυνατότητα στο ίδιο το μέλος της κυβέρνησης ή τους κληρονόμους του, με αίτησή του να ζητήσει, σε περίπτωση που η Βουλή δεν μπορεί για νομικούς λόγους να προχωρήσει στην διερεύνηση της υπόθεσης, τον έλεγχο της κατηγορίας από ειδική επιτροπή που μπορεί να συστήσει η Βουλή.
Επειδή, το υπ’ αριθμ. 193/24.4.2025 διαβιβαστικό έγγραφο του Εφέτη-Ανακριτή περιλαμβάνει την περίοδο που υπηρέτησε ως Υπουργός Μεταφορών και Υποδομών ο κ. Χρήστος Σπίρτζης κρίνεται αναγκαία η σύσταση Ειδικής Κοινοβουλευτικής Επιτροπής προκειμένου να διερευνηθεί για τις ενέργειες που ανέλαβε.
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ ΠΡOΤΕΙΝΟΥΜΕ
Όπως, σύμφωνα με το άρθρο 86 παρ. 3 του Συντάγματος, τα άρθρα 153 επ. του Κανονισμού της Βουλής και το άρθρο 5 του Ν. 3126/2003 περί «Ποινικής Ευθύνης Υπουργών», ως ισχύουν, συσταθεί Ειδική Κοινοβουλευτική Επιτροπή για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης
1) του Πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη, για τη διερεύνηση πιθανής εκ μέρους του τέλεσης του εγκλήματος α)της κακουργηματικής διατάραξης της ασφάλειας της συγκοινωνίας μέσων σταθερής τροχιάς με αποτέλεσμα τη σωματική βλάβη ανθρώπων, τη σημαντική βλάβη σε εγκαταστάσεις κοινής ωφέλειας ή το θάνατο μεγάλου αριθμού προσώπων (άρθρου 291 παρ. 1 περ. γγ ́ και δδ ́ Π.Κ.), β) της κακουργηματικής απιστίας (άρ. 390 ΠΚ), γ)της υπόθαλψης (άρ. 231 ΠΚ) και άλλως και όλως επικουρικά της Παράβασης καθήκοντος (αρ. 259 ΠΚ)τ.
2) του πρώην Υπουργού Υποδομών & Μεταφορών, κ. Καραμανλή Κωνσταντίνου, για τη διερεύνηση πιθανής εκ μέρους του τέλεσης του εγκλήματος α)της κακουργηματικής διατάραξης της ασφάλειας της συγκοινωνίας μέσων σταθερής τροχιάς με αποτέλεσμα τη σωματική βλάβη ανθρώπων, τη σημαντική βλάβη σε εγκαταστάσεις κοινής ωφέλειας ή το θάνατο μεγάλου αριθμού προσώπων (άρθρου 291 παρ. 1 περ. γγ ́ και δδ ́ Π.Κ.), β) της κακουργηματικής απιστίας (άρ. 390 ΠΚ).
3) των πρώην Υφυπουργών Υποδομών & Μεταφορών, κ.κ. Κεφαλογιάννη Ιωάννη, Καραγιάννη Γεωργίου, Παπαδόπουλου Μιχάλη, για τη διερεύνηση πιθανής εκ μέρους τους τέλεσης του εγκλήματος α)της κακουργηματικής διατάραξης της ασφάλειας της συγκοινωνίας μέσων σταθερής τροχιάς με αποτέλεσμα τη σωματική βλάβη ανθρώπων, τη σημαντική βλάβη σε εγκαταστάσεις κοινής ωφέλειας ή το θάνατο μεγάλου αριθμού προσώπων (άρθρου291παρ.1περ.γγ ́καιδδ ́Π.Κ.).
4) του πρώην Υπουργού Υποδομών & Μεταφορών, Σπίρτζη Χρήστου για τη διερεύνηση ενδεχόμενης εκ μέρους του τέλεσης του αδικήματος της κακουργηματικής διατάραξης της ασφάλειας της συγκοινωνίας μέσων σταθερής τροχιάς με αποτέλεσμα τη δυνατότητα πρόκλησης κινδύνου για άνθρωπο (άρθρο 291 § 1 περ. ββ ́ Π.Κ.)
Οι προτείνοντες βουλευτές
Φάμελλος Σωκράτης
Καλαματιανός Διονύσης
Ακρίτα Έλενα
Βέττα Καλλιόπη
Γαβρήλος Γιώργος
Γεροβασίλη Όλγα
Γιαννούλης Χρήστος
Δούρου Ειρήνη
Ζαμπάρας Μιλτιάδης
Καραμέρος Γιώργος
Κασιμάτη Νίνα
Κεδίκογλου Συμεών
Κόκκαλης Βασίλης
Κοντοτόλη Μαρίνα
Μαμουλάκης Χάρης
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Νοτοπούλου Κατερίνα
Ξανθόπουλος Θεόφιλος
Παναγιωτόπουλος Ανδρέας
Παπαηλιού Γιώργος
Παππάς Νίκος
Πολάκης Παύλος
Τσίπρας Αλέξης
Τσαπανίδου Πόπη
Ψυχογιός Γιώργος
- Προειδοποίηση Ντάιμον για «ρωγμή» στην αγορά ομολόγων των ΗΠΑ λόγω χρέους
- Τέμπη: Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για Προανακριτική – Στο επίκεντρο ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης
- Αποφασισμένη να ολοκληρώσει τη θητεία της στην ΕΚΤ η Κριστίν Λαγκάρντ – Συζητήσεις με τον Σβαμπ για την ηγεσία του WEF
- Μαρινάκης: Προτεραιότητα η διατήρηση του ελληνορθόδοξου και προσκυνηματικού χαρακτήρα της Ιεράς Μονής Αγίας Αικατερίνης Σινά
- Η Αγία Αικατερίνη του Σινά ως …ατραξιόν;