Με ένα θέμα που συνδέεται άμεσα με το μέλλον της εκπαίδευσης και των ίδιων των μαθητών ξεκίνησαν σήμερα οι Πανελλαδικές Εξετάσεις για τους υποψηφίους των Γενικών Λυκείων.
Το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας έφερε στο προσκήνιο την έννοια της δημιουργικότητας και τη σημασία της τόσο στην εκπαίδευση όσο και στην καθημερινή ζωή των νέων.
Με την εξέταση του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας άρχισαν σήμερα, Παρασκευή 30 Μαΐου, οι Πανελλαδικές Εξετάσεις για τους υποψηφίους των Γενικών Λυκείων. Oι μαθητές κλήθηκαν να αναλύσουν το θέμα της δημιουργικότητας και της σημασίας της.
Η ΟΕΦΕ σχολιάζοντας τα θέματα αναφέρει μεταξύ άλλων ότι «συνολικά, τα θέματα είναι ελαφρώς πιο απαιτητικά από τα περσινά χωρίς να δημιουργείται πρόβλημα σε μαθητές που έχουν εξασκηθεί στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας στη διάρκεια των τριών τάξεων του Λυκείου».
Ακόμα αναφέρει ότι «Το θέμα το οποίο κλήθηκαν να διαχειριστούν στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας οι υποψήφιοι των Γενικών Λυκείων αφορά στη δημιουργικότητα των μαθητών, εστιάζοντας στους λόγους καλλιέργειάς της
από το σχολείο και στους τρόπους με τους οποίους καθένας την εκφράζει σε προσωπικό επίπεδο (Θέμα Δ).
Αναλυτικότερα, δόθηκαν δύο μη λογοτεχνικά κείμενα:
Το 1ο δείγμα επιστημονικού λόγου, από το οποίο ζητήθηκαν οι γλωσσικές επιλογές που επιβεβαιώνουν το συγκεκριμένο είδος.
Το 2ο κείμενο, από το οποίο ζητήθηκε περίληψη (Θέμα Α), είναι άρθρο δημοσιευμένο στο διαδίκτυο.
Στο Θέμα Β τα ερωτήματα ήταν κλασικά κι αναμενόμενα (Σωστό- Λάθος, επικοινωνιακό αποτέλεσμα του τίτλου, ενεργητική και παθητική σύνταξη), διατυπωμένα με σαφήνεια. Από αυτά περισσότερο απαιτητική είναι η μετατροπή της ενεργητικής σε παθητική σύνταξη στο Θέμα Β3β.
Το κείμενο 3 (λογοτεχνικό) είναι απόσπασμα από το έργο του Γιώργου Ιωάννου «Για ένα φιλότιμο». Οι μαθητές στο Θέμα Γ κλήθηκαν να ερμηνεύσουν τον προβληματισμό του αφηγητή και να καταγράψουν τη δική τους στάση».
Θεματική με επίκεντρο τον μαθητή
Στο πλαίσιο της εξέτασης, οι μαθητές κλήθηκαν να αναλύσουν, πέρα από τις κλασικές γλωσσικές και ερμηνευτικές ασκήσεις, ένα ζήτημα καίριο και διαχρονικό: γιατί και πώς το σύγχρονο σχολείο οφείλει να καλλιεργεί τη δημιουργικότητα των μαθητών. Μέσα από ένα άρθρο για το προσωπικό τους ιστολόγιο (350-400 λέξεις), οι υποψήφιοι μοιράστηκαν τρόπους έκφρασης και προσωπικές εμπειρίες, αποκαλύπτοντας τη δυναμική που μπορεί να έχει η δημιουργικότητα όταν της δοθεί χώρος.
Από την παπαγαλία στη φαντασία
Η επιλογή του θέματος αντανακλά την αλλαγή παραδείγματος στην εκπαίδευση: το σχολείο δεν καλείται πλέον μόνο να μεταδίδει πληροφορίες, αλλά να ενισχύει την κριτική, αυτόνομη και δημιουργική σκέψη. Σε έναν κόσμο ραγδαίων αλλαγών, η δημιουργικότητα δεν είναι προνόμιο, αλλά εργαλείο επιβίωσης – ένα μέσο προσωπικής ανάπτυξης και κοινωνικής προσαρμογής.
Η εκπαιδευτική διαδικασία καλείται να προσφέρει «φτερά», όχι μόνο «ρίζες». Να καλλιεργεί δηλαδή την ικανότητα παραγωγής νέων ιδεών και λύσεων, πέρα από τα στενά όρια της αποστήθισης. Η δημιουργικότητα ενισχύει την αυτοπεποίθηση, δίνει νόημα στη μάθηση και ανοίγει δρόμους που ξεπερνούν τις εξετάσεις.
Διδασκαλία με εργαλείο τη φαντασία
Η ανάπτυξη της δημιουργικότητας απαιτεί αλλαγές στη μεθοδολογία και στη φιλοσοφία της διδασκαλίας. Σύγχρονες πρακτικές όπως η ομαδική εργασία, τα σενάρια ρόλων, ο καταιγισμός ιδεών και η μικροδιδασκαλία προσφέρουν στους μαθητές ασφαλή περιβάλλοντα όπου μπορούν να πειραματιστούν και να εκφραστούν χωρίς φόβο αποδοκιμασίας.
Παρά τη δυσκαμψία που συχνά χαρακτηρίζει το αναλυτικό πρόγραμμα, η στοχευμένη αξιοποίηση του διδακτικού χρόνου μπορεί να ανοίξει δημιουργικά παράθυρα – εφόσον υπάρχει διάθεση από τους εκπαιδευτικούς και υποστήριξη από την εκπαιδευτική πολιτική.
Η δημιουργικότητα ως τρόπος ζωής
Η εξέταση αποτέλεσε και έναν καθρέφτη της προσωπικής δημιουργικότητας των μαθητών. Μουσική, ζωγραφική, συγγραφή, αθλητισμός, ψηφιακές εφαρμογές ή ακόμα και πρωτοβουλίες στην καθημερινή ζωή αποτελούν μερικούς από τους τρόπους με τους οποίους οι νέοι εκφράζονται, πειραματίζονται και εξελίσσονται. Η δημιουργικότητα, τελικά, δεν είναι μόνο καλλιτεχνική – είναι ο τρόπος με τον οποίο ένας άνθρωπος ανασυνθέτει τον κόσμο γύρω του, βρίσκοντας νέες απαντήσεις στα ίδια παλιά ερωτήματα.
Ένα μήνυμα για το μέλλον
Η φετινή θεματική των Πανελλαδικών δεν αποτελεί απλώς μια διδακτική επιλογή. Είναι ένα μήνυμα αλλαγής: το σχολείο του 21ου αιώνα δεν μπορεί να παραμένει παθητικός πομπός γνώσης, αλλά πρέπει να γίνει χώρος έμπνευσης, διάδρασης και δημιουργίας. Οι μαθητές του σήμερα χρειάζονται εφόδια για έναν κόσμο που αλλάζει – και η δημιουργικότητα είναι ένα από τα πιο ισχυρά.
Μητσοτάκης: Η σκέψη μας είναι από σήμερα στις μαθήτριες και στους μαθητές που ρίχνονται στη μάχη των Πανελλαδικών
«Η σκέψη μας είναι από σήμερα στις μαθήτριες και στους μαθητές, που ρίχνονται στη μάχη των Πανελλαδικών. Μία ευκαιρία για ένα σημαντικό βήμα στην εκπαιδευτική τους διαδρομή. Σε ένα ταξίδι προς την επιτυχία, ωστόσο, που δεν σταματά εδώ. Αλλά, αντίθετα, θα έχει ακόμη πολλούς και διαφορετικούς σταθμούς στη ζωή τους. Στα παιδιά μας αξίζουν συγχαρητήρια για τη σκληρή δουλειά και την αφοσίωση, που έδειξαν έως τώρα. Όπως επίσης στις οικογένειες και στους καθηγητές που στάθηκαν στο πλευρό τους με αγάπη, κατανόηση και αληθινό ενδιαφέρον. Καλή αρχή, λοιπόν. Με δύναμη και αισιοδοξία!» επισημαίνει ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης στην ανάρτησή του στο Facebook για τη φετινή έναρξη των Πανελλαδικών εξετάσεων.
- Μαρινάκης: Προτεραιότητα η διατήρηση του ελληνορθόδοξου και προσκυνηματικού χαρακτήρα της Ιεράς Μονής Αγίας Αικατερίνης Σινά
- Η Αγία Αικατερίνη του Σινά ως …ατραξιόν;
- Προανακριτική: Μια πρόταση-κρας τεστ για τον ΣΥΡΙΖΑ
- Παγκόσμια Ημέρα κατά του Καπνίσματος 2025: Ελκυστικά προϊόντα – Σκοτεινές προθέσεις
- Γυναικοκτονία μέσα σε νοσοκομείο: 87χρονος σκότωσε τη σύζυγό του στο Ρέθυμνο