Η Tesla, άλλοτε κυρίαρχος της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη, κατέγραψε δραματική πτώση 52,6% στις ταξινομήσεις της στην ΕΕ για τον μήνα Απρίλιο, σύμφωνα με την Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA).
Από την αρχή του 2025, οι πωλήσεις της υποχώρησαν συνολικά κατά 46,1%. Το μερίδιο αγοράς της περιορίστηκε μόλις στο 1,1% (41.677 οχήματα), από 77.314 την ίδια περίοδο πέρσι.
Ο άλλοτε «βασιλιάς» της αγοράς, το Model Y, υποχώρησε στην ένατη θέση στις πωλήσεις, καθώς το νέο SUV Elroq της Skoda πήρε την πρωτιά. Η παλαιωμένη γκάμα της Tesla, σε συνδυασμό με τη δημόσια εικόνα του Ίλον Μασκ, φαίνεται να απομακρύνουν τους Ευρωπαίους καταναλωτές.
Η BYD και οι Κινέζοι κατασκευαστές στην αντεπίθεση – Ραγδαία άνοδος 59% στις πωλήσεις
Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες –με πρωτοπόρες τις BYD, MG, Xpeng και Leapmotor– ενίσχυσαν θεαματικά την παρουσία τους στην ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων. Σύμφωνα με την εταιρεία Jato Dynamics, σημείωσαν αύξηση πωλήσεων 59% σε ετήσια βάση, υπερδιπλάσια από το μέσο ποσοστό του κλάδου (26%).
Η BYD συγκεκριμένα κατάφερε να ξεπεράσει την Tesla σε πωλήσεις στην ΕΕ για τον Απρίλιο, ενώ το ευρύτερο προβάδισμα των κινεζικών μαρκών βασίζεται στις χαμηλότερες τιμές και τη γρήγορη προσαρμογή τους στις ευρωπαϊκές προτιμήσεις.
Ηλεκτρική ώθηση για την ΕΕ – Ανάμεικτη εικόνα στις χώρες-μέλη
Παρά την πτώση της Tesla, τα ηλεκτρικά οχήματα συνεχίζουν την ανοδική τους πορεία στην Ευρώπη, με αύξηση πωλήσεων 26,4% σε ετήσια βάση. Τον Απρίλιο του 2025, κατέλαβαν το 15,3% των συνολικών ταξινομήσεων στην ΕΕ. Η δυναμική αυτή ωστόσο παρουσιάζει μεγάλες αποκλίσεις μεταξύ των χωρών, καθώς εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τα κυβερνητικά κίνητρα, τις φοροαπαλλαγές και τις υποδομές φόρτισης.
Χώρες όπως η Γερμανία, το Βέλγιο, η Ιταλία και η Ισπανία κατέγραψαν εντυπωσιακές αυξήσεις στις πωλήσεις ηλεκτρικών, σύμφωνα με την ACEA.
Άνθιση στα υβριδικά – Υποχωρούν τα βενζινοκίνητα
Τα υβριδικά οχήματα συνεχίζουν να κυριαρχούν στην ευρωπαϊκή αγορά, με άνοδο 20,8% από την αρχή του έτους. Η προσιτή τιμή και η ευελιξία τους τα καθιστούν ελκυστικά σε αγοραστές που παραμένουν επιφυλακτικοί απέναντι στην πλήρη ηλεκτροκίνηση. Αντίθετα, τα παραδοσιακά βενζινοκίνητα καταγράφουν πτώση 20,6%.
Τα plug-in υβριδικά (PHEV) σημείωσαν αύξηση 7,8%, κυρίως στη Γερμανία και την Ισπανία, φτάνοντας το 7,9% της αγοράς.
Ο Μασκ καθησυχάζει: «Όλα καλά» – Οι επενδυτές όμως κρατούν αποστάσεις
Παρά τα αρνητικά στοιχεία, ο Ίλον Μασκ εμφανίστηκε καθησυχαστικός μιλώντας στο Οικονομικό Φόρουμ του Κατάρ. Υποστήριξε πως η ζήτηση για τα μοντέλα της Tesla παραμένει ισχυρή και έκανε λόγο για «σημαντική ανάκαμψη του ενδιαφέροντος». Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά: «Η μετοχή δεν θα διαπραγματευόταν κοντά σε υψηλά όλων των εποχών αν τα πράγματα δεν ήταν σε καλή κατάσταση».
Ωστόσο, οι επενδυτές δεν φαίνεται να συμμερίζονται πλήρως την αισιοδοξία του. Η τιμή της μετοχής της Tesla παρουσιάζει διακυμάνσεις και παραμένει ευάλωτη στις δημόσιες παρεμβάσεις του Μασκ, ο οποίος έχει επανειλημμένα δηλώσει ότι ο απώτερος στόχος του είναι η επιτάχυνση της μετάβασης στην καθαρή ενέργεια.
Η ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρικών μετασχηματίζεται, με τις κινεζικές εταιρείες να ανεβαίνουν ταχύτατα και την Tesla να δέχεται σημαντικές πιέσεις. Η μετάβαση σε ηλεκτροκίνηση δεν είναι πλέον στο μακρινό μέλλον – συμβαίνει τώρα, και ο ανταγωνισμός γίνεται όλο και πιο σκληρός.
- Πτώση 52,6% στις πωλήσεις της Tesla – Η Ευρώπη γυρίζει την πλάτη στο Model Y
- «Κλιματική ουδετερότητα τώρα»: 150 επιχειρηματικοί κολοσσοί ζητούν από την ΕΕ μείωση 90% των εκπομπών έως το 2040
- Ουκρανία: Συνεχείς αεροπορικές επιδρομές και ρωσική προέλαση στη Σούμι
- Σκάνδαλο διαφθοράς ΟΠΕΚΕΠΕ – Καταγγελίες για σωματική βία κατά Ευρωπαίων εισαγγελέων
- Σεισμική δόνηση 4,8 Ρίχτερ στον Κορινθιακό Κόλπο: Τι γνωρίζουμε μέχρι στιγμής