Σε σοβαρό ναυτικό ατύχημα ανοιχτά της ακτής του Κεράλα στην Ινδία, το πλοίο MSC Elsa 3, υπό λιβεριανή σημαία, βυθίστηκε στις 25 Μαΐου 2025, περίπου στις 07:50 τοπική ώρα. Το περιστατικό έχει προκαλέσει έντονη ανησυχία για πιθανή διαρροή πετρελαίου και μεγάλη περιβαλλοντική καταστροφή.
Το MSC Elsa 3, μήκους 184 μέτρων και κατασκευής 1997, ανήκει και διαχειρίζεται η Mediterranean Shipping Company (MSC), η μεγαλύτερη εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων παγκοσμίως. Το πλοίο είχε αποπλεύσει από το λιμάνι Vizhinjam με προορισμό το Kochi, όταν στις 24 Μαΐου παρουσίασε επικίνδυνη κλίση 26 μοιρών προς τα δεξιά, περίπου 38 ναυτικά μίλια από την ακτή.

Επιχείρηση διάσωσης υπό αντίξοες συνθήκες
Αμέσως κινητοποιήθηκε η Ινδική Ακτοφυλακή, η οποία διέσωσε τα 21 από τα 24 μέλη του πληρώματος στις 24 Μαΐου. Οι τρεις ανώτεροι αξιωματικοί —ο πλοίαρχος, ο αρχιμηχανικός και ο δεύτερος μηχανικός— παρέμειναν αρχικά στο πλοίο για να συμβάλουν στην αντιμετώπιση της κρίσης. Ωστόσο, με την κατάσταση να επιδεινώνεται και την είσοδο νερού σε ένα από τα διαμερίσματα, το πλοίο άρχισε να βυθίζεται. Οι τρεις αξιωματικοί διασώθηκαν τελικά την Κυριακή το πρωί από το πολεμικό πλοίο INS Sujata της Ινδικής Ναυτικής Ακτοφυλακής.
Συνολικά διασώθηκαν όλοι οι 24 ναυτικοί, προερχόμενοι από διάφορες χώρες, μεταξύ των οποίων η Ρωσία, η Ουκρανία, η Γεωργία και οι Φιλιππίνες.
Επικίνδυνο φορτίο και φόβοι για ρύπανση
Το πλοίο μετέφερε 640 εμπορευματοκιβώτια, εκ των οποίων 13 περιείχαν επικίνδυνα υλικά. Ανάμεσά τους, 12 εμπορευματοκιβώτια με ασβέστιο καρβίδιο – μια ιδιαίτερα επικίνδυνη χημική ουσία που αντιδρά με το θαλασσινό νερό και παράγει εύφλεκτο αέριο. Επιπλέον, το πλοίο μετέφερε στις δεξαμενές του 84,44 τόνους ντίζελ και 367,1 τόνους μαζούτ, γεγονός που εντείνει τους φόβους για ενδεχόμενη ρύπανση.
Μέχρι το πρωί της Κυριακής, δεν είχε αναφερθεί επίσημα διαρροή πετρελαίου ή πετρελαιοκηλίδα, ωστόσο οι αρχές παραμένουν σε αυξημένη επιφυλακή.
Πλήρης κινητοποίηση των ινδικών αρχών
Η Ινδική Ακτοφυλακή ενεργοποίησε σχέδιο πλήρους επιχειρησιακής ετοιμότητας για την αντιμετώπιση πιθανής ρύπανσης. Στην περιοχή στάλθηκε ειδικά εξοπλισμένο πλοίο με μέσα για τον έλεγχο της ρύπανσης, ενώ πραγματοποιούνται αεροφωτογραφήσεις από αεροσκάφη με προηγμένα συστήματα εντοπισμού πετρελαιοκηλίδων.
Η περιοχή ανοιχτά της Κεράλα θεωρείται οικολογικά ευαίσθητη, ενώ αποτελεί και δημοφιλή τουριστικό προορισμό. Η ανάγκη άμεσης και αποτελεσματικής διαχείρισης της κατάστασης κρίνεται επιτακτική για την αποτροπή μακροχρόνιων επιπτώσεων στο περιβάλλον και την τοπική οικονομία.
Ερωτήματα για την καταλληλότητα του πλοίου
Το ατύχημα επαναφέρει στο προσκήνιο τις προκλήσεις που δημιουργεί η κυκλοφορία γηρασμένων πλοίων. Το MSC Elsa 3 ήταν 28 ετών και είχε περάσει την τελευταία του επιθεώρηση λιμενικού ελέγχου στο Mangalore τον Νοέμβριο του 2024, κατά την οποία είχαν εντοπιστεί πέντε ελλείψεις.
Η έρευνα για τα αίτια της επικίνδυνης κλίσης και του βυθίσματος βρίσκεται σε εξέλιξη, με τις αρχές να επικεντρώνονται στην προστασία της δημόσιας υγείας, του θαλάσσιου περιβάλλοντος και της τοπικής κοινότητας.
- Δήμος Αθηναίων: Καταδίκη πρώην διαχειριστή Σχολικής Επιτροπής για υπεξαίρεση και στοιχηματισμό – Μήνυμα μηδενικής ανοχής από τον δήμαρχο
- Ινδία: Ναυτικό ατύχημα ανοιχτά του Κεράλα: Βυθίστηκε το MSC Elsa 3 – Συναγερμός για περιβαλλοντική καταστροφή
- Δολοφονία Γρηγόρη Λαμπράκη: Όταν το παρακράτος της Δεξιάς δεν μπορεί να κρυφτεί
- Φρίντα Κάλο: Η ιερή εικόνα της Τέχνης και της Αντίστασης
- Φούσκωμα στην Κοιλιά: Αίτια, αντιμετώπιση και ο ρόλος των προβιοτικών