Παρά τις προβλέψεις των εταιρειών στοιχημάτων και τις εκτιμήσεις των «ειδικών» που έδειχναν ξεκάθαρη νίκη των Σουηδών KAJ, το τρόπαιο της φετινής Eurovision κατέληξε στον εκπρόσωπο της Αυστρίας, JJ.
Με 258 βαθμούς από τις κριτικές επιτροπές και άλλους 178 από την τηλεψηφοφορία, ο νεαρός ερμηνευτής ανέτρεψε όλα τα δεδομένα.
Το «Wasted Love», ένα τραγούδι που γεννήθηκε σε συνθετικό camp υπό την αιγίδα της αυστριακής δημόσιας τηλεόρασης, χάρισε στη χώρα την τέταρτη νίκη της, έντεκα χρόνια μετά τον θρίαμβο της Κοντσίτα Βουρστ. Η Αυστρία αναλαμβάνει πλέον τη διοργάνωση της επετειακής, 70ής Eurovision του 2026.
Ποιος είναι ο JJ
Ο JJ, κατά κόσμον Johannes Pietsch, είναι ένας 24χρονος τραγουδιστής αυστριακο-φιλιππινέζικης καταγωγής, μεγαλωμένος στο Ντουμπάι, που ξεκίνησε την πορεία του μέσα από talent shows και κατέληξε στην Όπερα της Βιέννης. Η ερμηνεία του, λιτή και ασπρόμαυρη, κατέκτησε τις επιτροπές και το κοινό, εξασφαλίζοντας του μια θέση στην ιστορία του διαγωνισμού.
Η μάχη επιτροπών – κοινού
Όπως κάθε χρόνο, το αποτέλεσμα κρίθηκε σε δύο γύρους: τις ψήφους των εθνικών επιτροπών και την τηλεψηφοφορία του κοινού. Οι επιτροπές χάρισαν την πρώτη θέση στην Αυστρία, τη δεύτερη στη διακριτική αλλά αποτελεσματική Ελβετία (214 βαθμοί), και την τρίτη στη Γαλλία (180 βαθμοί). Η Σουηδία περιορίστηκε στην έκτη θέση, ενώ η Ελλάδα κατέλαβε την όγδοη.
Αντίθετα, το κοινό εξέπληξε με τις επιλογές του: το Ισραήλ βρέθηκε πρώτο με 357 βαθμούς, ακολουθούμενο από την Εσθονία (356) και τη Σουηδία (321). Η Αυστρία ήταν τέταρτη, ενώ η Ελλάδα κατέλαβε και εδώ αξιοσημείωτη θέση — μέσα στη δεκάδα.
Η «Αστερομάτα» της Klavdia απογειώνει την Ελλάδα
Η Klavdia και η «Αστερομάτα», παρά το ότι λογίζονταν αρχικά ως outsider, πέτυχαν τη μεγαλύτερη ελληνική επιτυχία από το 2013, καταλαμβάνοντας την έκτη θέση στον τελικό. Στον ημιτελικό της Πέμπτης η Ελλάδα είχε τερματίσει τέταρτη, αποκτώντας δυναμική που διατηρήθηκε και στην τελική βραδιά.
Οι ψήφοι των επιτροπών επιβεβαίωσαν την ποιότητα της συμμετοχής: 12άρια από Κύπρο, Ισραήλ, Αυστραλία και Μαυροβούνιο, 10 από Μάλτα και 8 από Γαλλία. Το κοινό στήριξε επίσης θερμά τη συμμετοχή, με υψηλές βαθμολογίες από χώρες όπως η Κύπρος, το Μαυροβούνιο και ο Άγιος Μαρίνος.
Πώς ψήφισε η Ελλάδα
Η ελληνική κριτική επιτροπή – απαρτιζόμενη από τους Γιώργο Πολυχρονίου, Γιάννη Βασιλόπουλο, Βαγγέλη Κωνσταντινίδη, Μαργαρίτα Μυτιληναίου και Μιρέλα Πάχου – έδωσε τους 12 βαθμούς της στη Γαλλία και 10 στην Αυστρία. Ακολούθησαν η Ολλανδία, η Σουηδία, η Ελβετία και η Ιταλία.
Το κοινό, ωστόσο, είχε διαφορετικές προτιμήσεις: έδωσε 12 βαθμούς στην Αλβανία, 10 στην Αυστρία, 8 στην Εσθονία, και 7 στο Ισραήλ, με τη Σουηδία να λαμβάνει μόλις έναν βαθμό.
Μετά τις υψηλές «πτήσεις» της ΕΡΤ στον Α’ και τον Β’ Ημιτελικού της Eurovision 2025, η ΕΡΤ συνέντριψε τον ανταγωνισμό στους πίνακες τηλεθέασης.
Ο μεγάλος τελικός της Eurovision, στον οποία η Κλαυδία με την «Αστερομάτα» κατέκτησε την 6η θέση, έδωσε 73,3% στην ΕΡΤ στο δυναμικό κοινό και 70,9% στο γενικό σύνολο.Unmute
Μάλιστα την ώρα που η εκπρόσωπος της χώρας ανέβηκε στη σκηνή η τηλεθέαση «χτύπησε» κόκκινο με ποσοστό 75% στο δυναμικό κοινό και γενικό σύνολο.
Τα μεγαλύτερα ποσοστά τηλεθέασης καταγράφηκαν στο τελευταίο μέρος της βραδιάς, όταν άρχισαν να ανακοινώνονται τα αποτελέσματα των επιτροπών και του κοινού. Εκεί, η ΕΡΤ «είδε» 84,8% στο δυναμικό κοινό και 83,3% στο γενικό σύνολο.
Η έκπληξη του Ισραήλ και η πτώση της Γαλλίας
Η μεγαλύτερη ανατροπή του φετινού τελικού δεν ήταν τόσο η νίκη της Αυστρίας, όσο η εκτόξευση του Ισραήλ στη δεύτερη θέση συνολικά — με μεγάλη ώθηση από το televoting. Η ισραηλινή συμμετοχή, αν και αμφιλεγόμενη, κατάφερε να συγκεντρώσει την υποστήριξη μεγάλου μέρους του ευρωπαϊκού κοινού.
Αντίθετα, η Γαλλία, που επί εβδομάδες ήταν το μεγάλο φαβορί, έλαβε μόλις 50 βαθμούς από το κοινό, προκαλώντας απογοήτευση. Ωστόσο, η Louane βραβεύτηκε με δύο βραβεία Marcel Bezençon από δημοσιογράφους και σχολιαστές, αναγνωρίζοντας την ποιότητα της ερμηνείας της.
Τι ακολουθεί
Με την τέταρτη νίκη της, η Αυστρία έχει πλέον τη σκυτάλη για τη διοργάνωση της επόμενης Eurovision – μίας ιστορικής, καθώς θα είναι η 70ή. Η δυναμική επιστροφή της χώρας στον θεσμό και η είσοδος νέων, φρέσκων φωνών όπως του JJ φαίνεται πως σηματοδοτούν μια νέα εποχή για τον διαγωνισμό.
Όσο για την Ελλάδα, η επιτυχία της Klavdia φέρνει αισιοδοξία για τις μελλοντικές συμμετοχές, επιβεβαιώνοντας ότι όταν υπάρχει μουσική πρόταση και καλλιτεχνικό όραμα, ακόμα και τα outsider μπορούν να λάμψουν.
- Ξεκινούν τη Δευτέρα οι εξετάσεις σε λύκεια και γυμνάσια
- Ο Αυστριακός JJ κατέκτησε τη Eurovision 2025: Ανατροπές και έντονες συγκινήσεις στο Τελικό
- Μητσοτάκης: Κυριακάτικο μήνυμα με όρους eurovision
- «Welcome Home»: Η Βασιλεία στο κέντρο της Ευρώπης και της Eurovision 2025
- Πέθανε ο ράπερ Werenoi σε ηλικία 31 ετών