Έντονες αντιδράσεις και εισαγγελική παρέμβαση προκάλεσε το drone show που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα με φόντο την Ακρόπολη, στο πλαίσιο διαφημιστικής καμπάνιας γνωστής εταιρείας αθλητικών ειδών.
Ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών διέταξε κατεπείγουσα προκαταρκτική εξέταση μετά από μηνυτήρια αναφορά του υπουργείου Πολιτισμού, προκειμένου να διερευνηθεί αν έχουν παραβιαστεί διατάξεις του νόμου περί αρχαιοτήτων και αν έχουν τελεστεί άλλες αξιόποινες πράξεις. Την έρευνα ανέλαβε το Τμήμα Ασφαλείας Ακροπόλεως.
Η υπουργός Πολιτισμού τόνισε ότι η διαδικασία δεν έγινε νόμιμα και χαρακτήρισε την εικόνα «πολύ κακή και δυσάρεστη», καθώς «μοιάζει σαν το παπούτσι της εταιρείας να κλωτσάει την Ακρόπολη», υπογραμμίζοντας το αισθητικό πρόβλημα. Επισήμανε ότι η διοίκηση του Ζαππείου, όπου είχε παραχωρηθεί ο χώρος για το show, όφειλε να ζητήσει έγκριση από το Υπουργείο Πολιτισμού πριν δώσει άδεια, κάτι που δεν συνέβη, συνιστώντας παραβίαση του αρχαιολογικού νόμου. Η μήνυση έχει ήδη κατατεθεί κατά παντός υπευθύνου.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν δημοσιοποιηθεί, η εταιρεία που διοργάνωσε το drone show είχε ζητήσει και έλαβε άδεια από το διοικητικό συμβούλιο της Επιτροπής Ολυμπίων Κληροδοτημάτων για την παραχώρηση 200 τ.μ. εξωτερικού χώρου δίπλα στο Ζάππειο Μέγαρο, έναντι συγκεκριμένου αντιτίμου, για τη διεξαγωγή της εκδήλωσης. Ωστόσο, η άδεια αυτή δεν καλύπτει τη χρήση της εικόνας της Ακρόπολης, μνημείου παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς, γεγονός που έχει προκαλέσει πολλές αντιδράσεις.
Το υπουργείο Πολιτισμού ενημέρωσε επίσης ότι βρίσκεται σε επικοινωνία με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας για να διερευνηθεί αν τηρήθηκαν οι προβλεπόμενες διαδικασίες αδειοδότησης της υπερπτήσης των drones.
Το περιστατικό έχει προκαλέσει αντιδράσεις από πολιτικούς φορείς, οι οποίοι καταγγέλλουν την εμπορευματοποίηση της Ακρόπολης και ζητούν σαφή ενημέρωση για τις άδειες που δόθηκαν, καθώς και θεσμική θωράκιση των αρχαιολογικών χώρων ώστε να αποτραπεί η άναρχη εμπορευματοποίησή τους. Επισημαίνουν επίσης την αντίφαση με την άρνηση άδειας για τα γυρίσματα διεθνούς κινηματογραφικού έργου στον ίδιο χώρο, θέτοντας ερωτήματα για τα κριτήρια που εφαρμόζονται.
Η εικόνα του drone show με το γιγαντιαίο αθλητικό παπούτσι να «πατά» πάνω στην Ακρόπολη έχει χαρακτηριστεί από πολλούς ως προσβλητική εμπορευματοποίηση του πυρήνα της πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας. Το γεγονός αναδεικνύει την ανάγκη για αυστηρότερα θεσμικά πλαίσια και διαφάνεια στη χρήση και προστασία των εμβληματικών μνημείων της χώρας, ώστε να διαφυλαχθεί η πολιτιστική τους αξία και να αποφευχθούν παρόμοια περιστατικά στο μέλλον.
Η εισαγγελική έρευνα αναμένεται να ρίξει φως στα ζητήματα νομιμότητας που εγείρονται από τη συγκεκριμένη διαφημιστική δράση, ενώ η πολιτική αντιπαράθεση συνεχίζει να εντείνεται, με το ζήτημα να παραμένει στο επίκεντρο του δημόσιου διαλόγου για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς και τη σχέση της με τις σύγχρονες εμπορικές πρακτικές.
Ποιος έδωσε την άδεια
Η διοίκηση του Ζαππείου είναι αυτή που χορήγησε την άδεια στη γνωστή εταιρεία αθλητικών ειδών, Adidas, για τη διεξαγωγή του show με τα drones πάνω από την Ακρόπολη, το βράδυ της Πέμπτης. Ωστόσο, στο διοικητικό συμβούλιο της αρμόδιας Επιτροπής Ολυμπίων Κληροδοτημάτων, η οποία εποπτεύεται από το υπουργείο Εθνική Οικονομίας και Οικονομικών, παρέστη και η κυβερνητική επίτροπος της Ε.Ο.& Κ., Βασιλική Σκλήρη.
Στη σχετική απόφαση που δημοσιεύθηκε στη «Διαύγεια», αναφέρεται πως το αίτημα για το show της Adidas στην Ακρόπολη κατατέθηκε στις 30 Απριλίου και το διοικητικό συμβούλιο της αρμόδιας Επιτροπής Ολυμπίων Κληροδοτημάτων αποφάσισε ομόφωνα να εγκρίνει την παραχώρηση 200 τ.μ. εξωτερικού χώρου δίπλα στο Ζάππειο Μέγαρο στις 15/5, για λογαριασμό της εταιρίας Essence mediacom σχετικά με την προώθηση προϊόντος της Adidas Hellas, έναντι μισθώματος ύψους μόλις 380 ευρώ.
Η απόφαση:

Η εικόνα ενός τεράστιου αθλητικού παπουτσιού πάνω από τον Παρθενώνα, η οποία εναλλασσόταν με το λογότυπo της Adidas και το σύνθημα «feel fast», κυκλοφόρησε αργά χθες το βράδυ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης προκαλώντας σάλο, ενώ συνδέθηκε και με το πρόσφατο «μπλόκο» στον Γιώργο Λάνθιμο να πραγματοποιήσει γυρίσματα στον Παρθενώνα για τη νέα του ταινία.
Να σημειώσουμε βέβαια ότι σύμφωνα με πληροφορίες είχε δοθεί άδεια για drown και από την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (Α.Π.Α.), ωστόσο στο έγγραφο δεν αναφέρεται ότι θα σχημάτιζε παπούτσι πάνω από την Ακρόπολη.
Πάντως, είναι περίεργο πως κανείς από τους συμμετέχοντες στην Επιτροπή και την ΥΠΑ δεν σκέφτηκε ότι το drone show για την προώθηση αθλητικού παπουτσιού της Adidas θα χρησιμοποιούσε ως φόντο την Ακρόπολη και τον Παρθενώνα κάνοντας διαφήμιση ενός αθλητικού παπουτσιού.
https://www.tiktok.com/embed/v2/7504750353540320534?lang=en-US&referrer=https%3A%2F%2Fwww.topontiki.gr%2F2025%2F05%2F16%2Fdiafimisi-tis-adidas-stin-akropoli-i-diikisi-tou-zappiou-chorigise-tin-adia-enanti-380-evro%2F
Μενδώνη: «Το show δεν έγινε με νόμιμη διαδικασία»
«Το show δεν έγινε με νόμιμη διαδικασία», τόνισε η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, μιλώντας για την υπόθεση στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ.
Στη συνέχεια, σημείωσε ότι η εταιρεία έλαβε άδεια από το Ζάππειο, εξηγώντας ωστόσο ότι το διοικητικό συμβούλιο έπρεπε να είχε ζητήσει την έγκριση του υπουργείου Πολιτισμού και αυτό είναι που καθιστά μη νόμιμη τη διαδικασία.
Παράλληλα, ενημέρωσε ότι το υπουργείο κατέθεσε μήνυση κατά παντός υπευθύνου για παραβίαση της αρχαιολογικής νομοθεσίας, ενώ καταφέρθηκε εναντίον του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ μετά τις ανακοινώσεις τους. «Η αντιπολίτευση έπρεπε πρώτα να ψάξει την υπόθεση και μετά να κατηγορήσει το υπουργείο», είπε χαρακτηριστικά.
Η ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού:
«Αναφορικά με διαφήμιση εταιρείας αθλητικών ειδών στην οποία φέρεται να απεικονίζεται η Ακρόπολη, ανακοινώνεται ότι:
Οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού καταθέτουν εντός της ημέρας μήνυση κατά παντός υπευθύνου για παραβίαση της αρχαιολογικής νομοθεσίας.
Επιπλέον το Υπουργείο είναι σε επικοινωνία με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, προκειμένου να διερευνηθεί η τήρηση ή μη της διαδικασίας αδειοδότησης της υπερπτήσης drone, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία».
Τι απαντά η Επιτροπή Ολυμπίων και Κληροδοτημάτων και η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας
Με ανακοίνωσή της η Επιτροπή Ολυμπίων και Κληροδοτημάτων, σχετικά με το διαφημιστικό drone show πάνω από την Ακρόπολη, αναφέρει πως «η πτήση έγινε αποκλειστικά και μόνο εντός των χώρων του Ζαππείου», προσθέτοντας ότι το διοικητικό της συμβούλιο «τήρησε την ισχύουσα νομοθεσία και την εγκεκριμένη τιμολογιακή πολιτική για τη συγκεκριμένη μίσθωση».
Η ανακοίνωση της Επιτροπής έχει ως εξής:
«Η Επιτροπή Ολυμπίων και Κληροδοτημάτων, σε συνέχεια δημοσιευμάτων, ενημερώνει ότι:
Τηρώντας τις διατάξεις των Νόμων, αποφάσισε -κατόπιν των εγγράφων που της χορηγήθηκαν από την αιτούσα εταιρεία- τη μίσθωση χώρου 200 τμ στις 15 Μαΐου για τη διεξαγωγή drone show. H πτήση των εν λόγω drones έγινε αποκλειστικά και μόνο εντός των χώρων του Ζαππείου.
Το ΔΣ τήρησε την ισχύουσα νομοθεσία και την εγκεκριμένη τιμολογιακή πολιτική για τη συγκεκριμένη μίσθωση, ενώ σημειώνεται ότι στο πρόσφατο παρελθόν υπήρξαν ανάλογες εκδηλώσεις ιδιωτικών και δημοσίων φορέων.
Οι φωτογραφίες που είδαν το φως τη δημοσιότητας δεν έχουν ληφθεί στο πλαίσιο οποιασδήποτε σύμβασης με την Επιτροπή».
Ανακοίνωση εξέδωσε και η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (Α.Π.Α.). Όπως αναφέρει, «οι αδειοδοτήσεις που έχουν χορηγηθεί στην εταιρεία DRNS Show Experience για τη διοργάνωση drone show στις 15 Μαΐου 2025 στο Ζάππειο Μέγαρο, για λογαριασμό των Essence Mediacom και Adidas Hellas, στο πλαίσιο διαφημιστικής εκδήλωσης, αφορούν τη λειτουργία και χρήση drones και έχουν εκδοθεί σύμφωνα με το ισχύον νομικό και κανονιστικό πλαίσιο, καθώς και μετά από μελέτη αξιολόγησης κινδύνου».
«Επισημαίνουμε ότι η εταιρεία έχει συμμορφωθεί πλήρως με τους όρους ασφαλείας που προβλέπονται από την ευρωπαϊκή νομοθεσία και το πλαίσιο εποπτείας του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA). Η πτήση των drones πραγματοποιήθηκε αποκλειστικά σε ελεγχόμενο χώρο, με απαγόρευση πρόσβασης του κοινού και τηρήθηκαν οι καθορισμένες αποστάσεις ασφαλείας, όπως ορίζονται στο εγκεκριμένο επιχειρησιακό σχέδιο» τονίζεται στην ανακοίνωση.
Παράλληλα, επισημαίνει ότι «σύμφωνα με το διαθέσιμο φωτοληπτικό υλικό, τόσο από σταθερά όσο και από κινητά μέσα καταγραφής, επιβεβαιώνεται ότι η δραστηριότητα των ΣμηΕΑ περιορίστηκε στην προκαθορισμένη περιοχή πτήσης, η οποία είχε σαφώς οριοθετηθεί πάνω από το Ζάππειο Πάρκο, σύμφωνα με την εγκεκριμένη άδεια».
Αναλυτικά η ανακοίνωση:
Η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (Α.Π.Α.) ενημερώνει ότι οι αδειοδοτήσεις που έχουν χορηγηθεί στην εταιρεία DRNS Show Experience για τη διοργάνωση drone show στις 15 Μαΐου 2025 στο Ζάππειο Μέγαρο, για λογαριασμό των Essence Mediacom και Adidas Hellas, στο πλαίσιο διαφημιστικής εκδήλωσης, αφορούν τη λειτουργία και χρήση drones και έχουν εκδοθεί σύμφωνα με το ισχύον νομικό και κανονιστικό πλαίσιο, καθώς και μετά από μελέτη αξιολόγησης κινδύνου.
Επισημαίνουμε ότι η εταιρεία έχει συμμορφωθεί πλήρως με τους όρους ασφαλείας που προβλέπονται από την ευρωπαϊκή νομοθεσία και το πλαίσιο εποπτείας του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA). Η πτήση των drones πραγματοποιήθηκε αποκλειστικά σε ελεγχόμενο χώρο, με απαγόρευση πρόσβασης του κοινού και τηρήθηκαν οι καθορισμένες αποστάσεις ασφαλείας, όπως ορίζονται στο εγκεκριμένο επιχειρησιακό σχέδιο.
Σύμφωνα με το διαθέσιμο φωτοληπτικό υλικό, τόσο από σταθερά όσο και από κινητά μέσα καταγραφής, επιβεβαιώνεται ότι η δραστηριότητα των ΣμηΕΑ περιορίστηκε στην προκαθορισμένη περιοχή πτήσης, η οποία είχε σαφώς οριοθετηθεί πάνω από το Ζάππειο Πάρκο, σύμφωνα με την εγκεκριμένη άδεια.
Η Α.Π.Α. παρακολουθεί την εφαρμογή των κανονισμών και διασφαλίζει τη δημόσια προστασία καθώς και την ομαλή και ασφαλή λειτουργία του εναέριου χώρου.
Τυχόν πληροφορίες που αναφέρονται σε μη νόμιμες ή ακατάλληλες διαδικασίες αδειοδότησης δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.
Τέλος, διευκρινίζεται ότι οι αρμοδιότητες της Α.Π.Α. περιορίζονται αποκλειστικά σε θέματα ασφάλειας πτήσεων και χρήσης του εναέριου χώρου. Η Α.Π.Α. δεν έχει καμία αρμοδιότητα σχετικά με τη λήψη ή τη διαχείριση φωτογραφιών ή βίντεο που τυχόν ελήφθησαν κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης.
Σφοδρές αντιδράσεις
«Ο Δήμος της Αθήνας θα σταθεί απέναντι σε κάθε ανίερη προσπάθεια εμπορευματοποίησης της πολιτιστικής μας κληρονομιάς», τόνισε σε ανάρτησή του στο X ο δήμαρχος Αθηναίων, Χάρης Δούκας.
Αναλυτικά η ανάρτηση:
«Ο πολιτισμός μας είναι θέμα Δημοκρατίας.
Ο ιερός βράχος της Ακρόπολης επιβάλλει τον σεβασμό όλων μας.
Ο Δήμος της Αθήνας θα σταθεί απέναντι σε κάθε ανίερη προσπάθεια εμπορευματοποίησης της πολιτιστικής μας κληρονομιάς».
ΠΑΣΟΚ: «Αθλητικό παπούτσι “πάτησε” την Ακρόπολη»
«Η εικόνα ενός γιγαντιαίου αθλητικού παπουτσιού να “πατά” την Ακρόπολη μέσω προβολής με drones, αποτελεί μια ακόμα θλιβερή υπενθύμιση της ανάγκης για ξεκάθαρα θεσμικά όρια και σεβασμό απέναντι στην πολιτιστική μας κληρονομιά», ανέφερε με ανακοίνωσή του το ΠΑΣΟΚ.
Η ανακοίνωση:
«Η Ακρόπολη, παγκόσμιο σύμβολο του πολιτισμού και της δημοκρατίας, δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται ως ουδέτερο φόντο για εμπορικές χρήσεις ή “έξυπνα” διαφημιστικά ευρήματα. Ειδικά όταν, σύμφωνα με τις πληροφορίες, η εν λόγω δράση είτε πραγματοποιήθηκε χωρίς άδεια είτε εκμεταλλεύτηκε θεσμικά κενά και ελλιπή εποπτεία, εγείρονται σοβαρά ερωτήματα για τον ρόλο και την ευθύνη του υπουργείου Πολιτισμού.
Η επιλογή του ΥΠΠΟ να αρνηθεί άδεια για τα γυρίσματα του διεθνώς καταξιωμένου σκηνοθέτη Γιώργου Λάνθιμου στον ίδιο αρχαιολογικό χώρο, καθιστά το ζήτημα ακόμα πιο επιτακτικό. Ποιο είναι τελικά το κριτήριο; Η εμπορική αξία του προϊόντος ή το πολιτιστικό αποτύπωμα του δημιουργού;
Ζητούμε:
Άμεση και σαφή ενημέρωση από το υπουργείο Πολιτισμού σχετικά με το αν δόθηκε άδεια για τη συγκεκριμένη δράση και από ποιον φορέα.
Τη θεσμική θωράκιση των αρχαιολογικών χώρων και μνημείων απέναντι στην άναρχη εμπορευματοποίησή τους.
Διαφανή, ενιαία και αξιοκρατικά κριτήρια στην αξιολόγηση αιτημάτων για χρήση πολιτιστικών χώρων – χωρίς εξαιρέσεις και σκοπιμότητες.
Ο πολιτισμός δεν είναι εργαλείο branding. Είναι ζήτημα ταυτότητας, μνήμης και δημοκρατίας».
ΣΥΡΙΖΑ: «Προσβλητική εμπορευματοποίηση»
«Η εικόνα μέσω σμήνος drones του αθλητικού παπουτσιού που “πατά” πάνω στην Ακρόπολη για διαφημιστικούς λόγους, αποτελεί προσβλητική εμπορευματοποίηση του πυρήνα της πολιτιστικής μας κληρονομιάς», τόνισε σε ανακοίνωσή του ο ΣΥΡΙΖΑ και προσθέτει:
«Με ποιο κριτήριο έγινε η αποδοχή μίας τέτοιας πρότασης όταν τον περασμένο μήνα το Υπουργείο Πολιτισμού δεν έδωσε άδεια στον σκηνοθέτη Γιώργο Λάνθιμο για τα γυρίσματα της ταινίας του στον αρχαιολογικό χώρο;».
- Eurovision 1986 – H 13χρονη νικήτρια Sandra Kim με το «J’aime la vie»
- ΗΠΑ: Τρόφιμα αξίας πολλών εκατομμυρίων δολαρίων σαπίζουν σε αποθήκες λόγω περικοπών
- Βρετανία: Η Ντούα Λίπα το νεότερο μέλος στη λίστα των 40 πλουσιότερων κάτω των 40 ετών
- Κωνσταντινούπολη: Συμφωνία για ανταλλαγή αιχμαλώτων πολέμου
- Εισαγγελική έρευνα για το drone show της Adidas πάνω από την Ακρόπολη – Μπαλάκι ευθυνών