Ο Ρόμπερτ Μπέντον, ένας από τους σημαντικότερους σεναριογράφους και σκηνοθέτες του αμερικανικού κινηματογράφου, πέθανε την Κυριακή 13 Μαΐου στο σπίτι του στο Μανχάταν, σε ηλικία 92 ετών, όπως επιβεβαίωσε η μακροχρόνια βοηθός και μάνατζέρ του, Μαρίσα Φορζάνο.
Από το Τέξας στο Χόλιγουντ
Γεννημένος το 1932 στο Γουαξαχάτσι του Τέξας, ο Μπέντον σπούδασε στο Πανεπιστήμιο του Τέξας και στη συνέχεια στο Κολούμπια, με αρχικό όνειρο να γίνει ζωγράφος. Υπηρέτησε στον αμερικανικό στρατό και εργάστηκε ως art director στο περιοδικό Esquire, όπου γνώρισε τον μετέπειτα δημιουργικό του συνέταιρο, Ντέιβιντ Νιούμαν.
Η θρυλική πορεία και τα Όσκαρ
Το 1967, ο Μπέντον συνυπογράφει με τον Νιούμαν το σενάριο της εμβληματικής ταινίας «Μπόνι και Κλάιντ», που σκηνοθέτησε ο Άρθουρ Πεν. Η ταινία θεωρείται ορόσημο, καθώς άνοιξε τον δρόμο για μια νέα εποχή τολμηρής αφήγησης στο αμερικανικό σινεμά, αποσπώντας δέκα υποψηφιότητες για Όσκαρ, μεταξύ των οποίων και για το σενάριο.
Ακολούθησαν σενάρια για ταινίες όπως «Ήταν ένας παλιάνθρωπος», «Μια τρελή τρελή καταδίωξη» και το «Superman» του 1978, ενώ το 1972 ο Μπέντον έκανε το σκηνοθετικό του ντεμπούτο με το «Bad Company».
Η κορυφαία στιγμή της καριέρας του ήρθε το 1979 με το «Κράμερ εναντίον Κράμερ», το οποίο έγραψε και σκηνοθέτησε. Η ταινία, που πραγματεύεται το διαζύγιο και τις συνέπειές του, σημείωσε τεράστια εμπορική και καλλιτεχνική επιτυχία, κερδίζοντας πέντε Όσκαρ – μεταξύ αυτών και τα βραβεία Σκηνοθεσίας και Διασκευασμένου Σεναρίου για τον Μπέντον, καθώς και Όσκαρ ερμηνείας για τους Ντάστιν Χόφμαν και Μέριλ Στριπ.
Το 1984, ο Μπέντον απέσπασε το τρίτο του Όσκαρ για το πρωτότυπο σενάριο της ταινίας «Μια θέση στην καρδιά», μια βαθιά προσωπική ιστορία εμπνευσμένη από τις εμπειρίες της γιαγιάς του κατά τη Μεγάλη Ύφεση στο Τέξας.
Η σκηνοθετική ταυτότητα και η κληρονομιά
Ο Ρόμπερτ Μπέντον διακρίθηκε για την ευαισθησία και τη λεπτομέρεια στους διαλόγους και τους χαρακτήρες του. Οι χαρακτήρες του δεν μιλούν απλώς μεταξύ τους, αποκαλύπτουν πράγματα για τον εαυτό τους και μερικές φορές φαίνεται να μαθαίνουν τα κίνητρά τους ενόσω τους παρακολουθούμε. Αυτή η προσέγγιση χάρισε στις ταινίες του μια σπάνια συναισθηματική αλήθεια.
Στη διάρκεια της καριέρας του, ο Μπέντον συνεργάστηκε με κορυφαίους ηθοποιούς και συνέβαλε στην απογείωση των καριέρων τους, με τους Χόφμαν, Στριπ και Σάλι Φιλντ να βραβεύονται με Όσκαρ για ρόλους σε δικές του ταινίες.
Η τελευταία του σκηνοθετική δουλειά ήταν το «Πάνω απ’ όλα ο έρωτας» (2007), με τους Μόργκαν Φρίμαν και Ράντα Μίτσελ.
Ένα διαρκές αποτύπωμα
Ο θάνατος του Ρόμπερτ Μπέντον αφήνει ένα δυσαναπλήρωτο κενό στον παγκόσμιο κινηματογράφο. Το έργο του, που συνδύασε τολμηρή αφήγηση, ανθρώπινη ευαισθησία και κοινωνικό σχολιασμό, θα συνεχίσει να εμπνέει δημιουργούς και κοινό για τις επόμενες γενιές.
Φιλμογραφία
- Bad Company (1972)
- Η γάτα είδε τον δολοφόνο (1977)
- Κράμερ εναντίον Κράμερ (1979)
- Η ύποπτη (1982)
- Μια θέση στην καρδιά (1984)
- Ναντίν, αλεξίσφαιρος έρωτας (1987)
- Μπίλι Μπάθγκεϊτ (1991)
- Δεν είμαι κορόιδο κανενός (1994)
- Το λυκόφως του ντέτεκτιβ (1998)
- Το ανθρώπινο στίγμα (2003)
- Πάνω απ’ όλα ο έρωτας (2007)