Παρά τις συγκρούσεις, τις πολιτικές πιέσεις και τις ανοιχτές πληγές που άφησε η περσινή διοργάνωση, οι διοργανωτές της Eurovision επιμένουν να προβάλλουν τον διαγωνισμό ως μια γιορτή μουσικής και ενότητας. Ωστόσο, το αφήγημα αυτό δοκιμάζεται όσο ποτέ άλλοτε, με τη φετινή Eurovision να καλείται να ισορροπήσει ανάμεσα στη λάμψη της σκηνής και τα βαθιά πολιτικά ρήγματα που διαπερνούν την Ευρώπη.
Η Eurovision 2025 θα φιλοξενηθεί στη Βασιλεία της Ελβετίας, στο στάδιο St. Jakobshalle: ο Α’ Ημιτελικός θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη 13 Μαΐου, ο Β’ Ημιτελικός την Πέμπτη 15 Μαΐου και ο μεγάλος Τελικός το Σάββατο 17 Μαΐου, όλα στις 22:00 (ώρα Ελλάδας). Η επιλογή της Ελβετίας, μιας χώρας με παράδοση στην ουδετερότητα, μοιάζει συμβολική σε μια χρονιά που η Eurovision καλείται να διαχειριστεί πρωτοφανείς εντάσεις.
Το Τραύμα του 2024 και οι Σκιές του Πολέμου
Η περσινή διοργάνωση στη Μάλμε της Σουηδίας στιγματίστηκε από τις έντονες αντιδράσεις για τη συμμετοχή του Ισραήλ, εν μέσω του πολέμου στη Γάζα. Η τραγουδίστρια Έντεν Γκολάν, που εκπροσώπησε το Ισραήλ, μίλησε ανοιχτά για τις αποδοκιμασίες, τις απειλές και το εχθρικό κλίμα που βίωσε, τόσο εντός όσο και εκτός σκηνής. Σε συνέντευξή της, χαρακτήρισε την εμπειρία «τραυματική», περιγράφοντας σκηνές όπου όλη η αποστολή της έκλαιγε μετά τις εμφανίσεις, ενώ η ίδια χρειάστηκε να αντλήσει τεράστια ψυχική δύναμη για να αντέξει το μίσος που δέχτηκε.
Η Γκολάν μίλησε για απειλές θανάτου, για καλλιτεχνικό μποϊκοτάζ και για «αποκρουστική συμπεριφορά» από εκπροσώπους άλλων χωρών, μεταξύ των οποίων και η Ελληνίδα τραγουδίστρια Μαρίνα Σάττι. «Ήρθαμε να κάνουμε μουσική, να τραγουδήσουμε, να διασκεδάσουμε. Κανείς δεν θα έπρεπε να περάσει από αυτό», τόνισε χαρακτηριστικά. Παράλληλα, εξέφρασε την απογοήτευσή της για τη στάση της EBU, ειδικά για την παρουσία παλαιστινιακών σημαιών στην αίθουσα, ενώ κάλεσε τους Ισραηλινούς να δώσουν δυναμικό παρών στη φετινή διοργάνωση.
Η Πολιτική Εισβάλλει στη Σκηνή
Η Eurovision, αν και διακηρύσσει τον μη πολιτικό χαρακτήρα της, δεν κατάφερε να μείνει ανεπηρέαστη από τα γεγονότα στη Μέση Ανατολή. Εκατοντάδες καλλιτέχνες και ακτιβιστές ζήτησαν τον αποκλεισμό του Ισραήλ, ενώ η EBU βρέθηκε στο στόχαστρο τόσο για την απόφασή της να επιτρέψει τη συμμετοχή του Ισραήλ όσο και για τη διαχείριση των συμβόλων και των διαμαρτυριών εντός του διαγωνισμού.
Η ίδια η Γκολάν, που φέτος θα ανακοινώσει τη βαθμολογία του Ισραήλ, περιέγραψε πως ένιωσε απομονωμένη στα παρασκήνια, ενώ κατήγγειλε και μποϊκοτάζ από τη δισκογραφική βιομηχανία: «Θα έχω πολλές κλειστές πόρτες μέχρι να ανοίξει μία. Έτσι, όλα είναι καλά, προχωρώ μπροστά», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Το Στοίχημα της Ενότητας
Η Eurovision 2025 καλείται να αποδείξει αν μπορεί να παραμείνει ένας χώρος όπου η μουσική υπερβαίνει τα σύνορα και τις διαφορές. Οι διοργανωτές επιμένουν στο μήνυμα της ενότητας, αλλά η πραγματικότητα δείχνει πως ο διαγωνισμός δεν μπορεί να αποκοπεί από τον κόσμο που τον περιβάλλει. Μέχρι σήμερα, δεκάδες χώρες και καλλιτέχνες έχουν ζητήσει τον αποκλεισμό του Ισραήλ, ενώ οι πολιτικές διαμάχες απειλούν να επισκιάσουν το καλλιτεχνικό μέρος.
Η Eurovision στη Βασιλεία: Νέα Αρχή ή Νέες Συγκρούσεις;
Τα βλέμματα θα είναι στραμμένα όχι μόνο στη σκηνή και στις φαντασμαγορικές εμφανίσεις, αλλά και στο παρασκήνιο, εκεί όπου η μουσική συχνά συναντά –και συγκρούεται με– την πολιτική. Θα καταφέρει η Eurovision 2025 να επαναφέρει το αφήγημα της γιορτής και της ενότητας ή θα αποδειχθεί πως ακόμη και η μουσική δεν μπορεί να αγνοήσει τα βαθιά ρήγματα της εποχής μας;
Η απάντηση θα δοθεί στη Βασιλεία, κάτω από τα φώτα της σκηνής, αλλά και στις καρδιές των θεατών σε όλη την Ευρώπη.
- Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, Αντόνιο Κόστα και Ρομπέρτα Μετσόλα χρησιμοποίησαν ιδιωτικό τζετ για να μεταβούν από τις Βρυξέλλες στο Λουξεμβούργο
- Eurovision 2025: Βαριές σκιές πάνω από τη μουσική γιορτή
- Ο Τραμπ δηλώνει ότι θα μιλήσει με τον Σι στο τέλος της εβδομάδας
- Coldplay, Paul McCartney και Dua Lipa ενώνουν τις φωνές τους για την προστασία των πνευματικών δικαιωμάτων στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης
- Τρεις θάνατοι σε 13 ημέρες στο Ελληνικό: Το θρίλερ της οικογένειας Σιδηροπούλου και η μαρτυρία της οικιακής βοηθού