Μια ξεχωριστή ιστορία από το παρελθόν του νέου Πάπα Λέοντα ΙΔ’ (Ρόμπερτ Φράνσις Πρεβόστ), που αναδείχθηκε πρόσφατα ως ο πρώτος Αμερικανός ποντίφικας στην ιστορία της Καθολικής Εκκλησίας, ήρθε στο φως με αφορμή την εκλογή του.
Η σκηνοθέτις και ηθοποιός Βαρβάρα Δούκα, μέσω ανάρτησής της στα κοινωνικά δίκτυα, αποκάλυψε τη γνωριμία της ίδιας και του Θανάση Βέγγου με τον τότε νεαρό καθολικό κληρικό, κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της ταινίας «Ζωή Χαρισάμενη» στην Κολομβία, το 1993-1994.
Η συνάντηση στην Κολομβία
Κατά τη διάρκεια ενός γεύματος παραγωγών στα γυρίσματα της ταινίας, ο Πρεβόστ –γνωστός τότε ως «Επίσκοπος Μπόμπι» από το Σικάγο– συστήθηκε στην ελληνική κινηματογραφική ομάδα. Η Βαρβάρα Δούκα θυμάται τον νεαρό κληρικό να μιλά με πάθος για τις ιεραποστολές του στη Λατινική Αμερική, να αφηγείται τη μάχη της Εκκλησίας κατά των ναρκωτικών και να εκδηλώνει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την Ελλάδα και το σενάριο της Μαλβίνας Κάραλη.
«Ποιος να το φανταζόταν ότι αυτός ο παθιασμένος άνδρας που μας μίλαγε με τέτοια θέρμη για τις ιεραποστολές σε διαφορετικά μέρη της Αμερικής και που μας αφηγούταν τη μάχη της Εκκλησίας κατά των ναρκωτικών θα γινόταν Πάπας», έγραψε χαρακτηριστικά η Βαρβάρα Δούκα.
Ο Πρεβόστ, σύμφωνα με τη μαρτυρία της, έδειξε συμπόνια για τον Θανάση Βέγγο, ο οποίος λόγω της γνωστής μικροβιοφοβίας του και των δύσκολων συνθηκών στα γυρίσματα, έτρωγε μόνο ρύζι. Ο νεαρός τότε κληρικός θεώρησε ότι ο Βέγγος νήστευε και τον ρώτησε σχετικά, με τον ηθοποιό να δικαιολογεί ευγενικά τη διατροφική του επιλογή.
«Που είσαι βρε, Πατρίς Βιβάνκος, να δεις το νεαρό καρδινάλιο Μπόμπυ από το Σικάγο, που συναντήσαμε στην Κολομβία το 1994, στο γεύμα των παραγωγών και μιλούσε με πάθος για τις ιεραποστολές του στη Λατινική Αμερική, και συμπονούσε το Θανάση Βέγγο που έτρωγε σκέτο ρύζι, και έδινε συμβουλές στους αξιωματούχους για τη μάχη κατά των ναρκωτικών και την έρημοποίηση της υπαίθρου από τον Εσκομπάρ, και μας ρωτούσε για την Ελλάδα και το σενάριο της Μαλβίνας, να βγαίνει σήμερα στο μπαλκόνι ως Πάπας, Λέων ο 14ος!!!! » γράφει η κα Δούκα.
Το σκηνικό των γυρισμάτων και το κοινωνικό πλαίσιο
Η ταινία «Ζωή Χαρισάμενη», σε σκηνοθεσία του Πατρίς Βιβάνκος και σενάριο της Μαλβίνας Κάραλη, διαδραματίζεται στην Κολομβία και αφηγείται την περιπέτεια μιας παρέας ηλικιωμένων που αναζητούν έναν χαμένο φίλο και το καράβι που είχαν αγοράσει μαζί. Τα γυρίσματα πραγματοποιήθηκαν σε φτωχογειτονιές και φαβέλες της Μπογκοτά, σε δύσκολες συνθήκες, με τους ηθοποιούς να έρχονται σε επαφή με την πραγματικότητα των κατοίκων που ζούσαν υπό τη σκιά του Εσκομπάρ και του εμφυλίου πολέμου.
Η ανθρώπινη πλευρά του Πάπα
Η μαρτυρία της Βαρβάρας Δούκα αναδεικνύει μια λιγότερο γνωστή, ανθρώπινη πλευρά του νέου Πάπα: τη βαθιά του ευαισθησία για τα κοινωνικά προβλήματα, τη συμπόνια του για τους ανθρώπους γύρω του και το ειλικρινές του ενδιαφέρον για διαφορετικούς πολιτισμούς και ιστορίες. Όπως σημειώνει η ίδια, κανείς δεν μπορούσε τότε να φανταστεί ότι ο «Επίσκοπος Μπόμπι» θα στεκόταν τρεις δεκαετίες αργότερα στο μπαλκόνι του Βατικανού ως Πάπας Λέων ΙΔ’.
Η συνάντηση αυτή, που έμεινε χαραγμένη στη μνήμη των συντελεστών της ταινίας, αποκτά σήμερα ιστορική σημασία, φωτίζοντας άγνωστες πτυχές της διαδρομής του νέου ποντίφικα και τη διαχρονική σύνδεση της τέχνης με την κοινωνική δράση.
- Πάπας Λέων ΙΔ’: Η κληρονομιά και οι προκλήσεις που αναλαμβάνει
- Η άγνωστη συνάντηση του νέου Πάπα Λέοντα ΙΔ’ με τον Θανάση Βέγγο στην Κολομβία – Μαρτυρία της Βαρβάρας Δούκα
- Κόκκινη Πλατεία: Εορτασμοί για τα 80 χρόνια της Νίκης με φόντο τον πόλεμο στην Ουκρανία
- Μητσοτάκης: Οι επενδυτές «βλέπουν» μια σταθερή χώρα, με δημοσιονομική πειθαρχία, διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις και πολιτική σταθερότητα
- Πυρκαγιές: Λιγότερες, αλλά πιο καταστροφικές