Με αφορμή τη συμπλήρωση 5 χρόνων από τον θάνατο του Θάνου Μικρούτσικου, η Κεντρική Επιτροπή του ΚΚΕ, μαζί με την οικογένεια του Θάνου Μικρούτσικου, διοργανώνουν μεγάλη συναυλία-αφιέρωμα στον σπουδαίο συνθέτη, με τίτλο «Και να τι θέλω τώρα να σας πω».
Η συναυλία θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 2 Φεβρουαρίου, στις 7.30 μ.μ., στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας.
Θα μιλήσει ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας.
Τραγουδούν (αλφαβητικά): Ρίτα Αντωνοπούλου, Χρήστος Θηβαίος, Κώστας Θωμαΐδης, Γιάννης Κότσιρας, Γιώργος Μεράντζας, Νατάσσα Μποφίλιου, Μαρία Παπαγεωργίου, Μίλτος Πασχαλίδης.
Η καλλιτεχνική επιμέλεια είναι του Θύμιου Παπαδόπουλου.

Ενόψει της αποψινής συναυλίας ο Δ. Κουτσούμπας δημοσίευσε στην εφημερίδα «Τα ΝΕΑ Σαββατοκύριακο» το ακόλουθο άρθρο για τον Θάνο Μικρούτσικο:
«”Και να τι θέλω τώρα να σας πω”.
Ο τίτλος αυτού του σημειώματος είναι και ο τίτλος που επιλέξαμε για τη μεγάλη συναυλία – αφιέρωμα στον Θάνο Μικρούτσικο, που διοργανώνει η Κεντρική Επιτροπή του ΚΚΕ μαζί με την οικογένειά του την Κυριακή 2 Φλεβάρη στο ΣΕΦ, με αφορμή τη συμπλήρωση πέντε χρόνων από την απώλειά του. Δεν επιλέχθηκε τυχαία. Η αλήθεια είναι πως ο Θάνος πάντα κάτι είχε να μας πει και το κυριότερο είναι πως αυτό που μας έλεγε, αυτό που μας λέει και θα εξακολουθεί να μας λέει, έχει σημασία.
Ο Θάνος έστησε τους προβολείς της τέχνης του και έριξε άπλετο φως στη ράμπα, στη μεγάλη σκηνή των κοινωνικών αγώνων μετά τη δικτατορία, ενώ η ακτινοβολία αυτού του φωτός άγγιζε τα βάθη της συνείδησής μας. “Η τέχνη δεν πρέπει ν’ αντανακλά σαν τον καθρέφτη, μα σαν φακός να μεγεθύνει”, αυτή η παρακαταθήκη του Βλαδίμηρου Μαγιακόφσκι, τον οποίο ο Θάνος μελοποίησε και τραγούδησε ο ίδιος, ήταν η ουσία της τέχνης του. Βαθιά διαλεκτικός πίστευε, δηλαδή, ότι η τέχνη φωτίζοντας αυτό που δεν γίνεται εύκολα ορατό, πρέπει να βοηθά τον λαό όχι μόνο να κατανοεί, αλλά πάνω απ’ όλα να συνειδητοποιεί ότι έχει τη δύναμη να νικήσει τη βαρβαρότητα και να αλλάξει τον κόσμο. Σε αυτό ταυτιζόμασταν πάντα.
Ο Θάνος ήταν ένας ακάματος σμιλευτής της τέχνης του. Περπάτησε με αυτή στις γειτονιές – το “Τροπάρια για φονιάδες” ήταν ένας από τους πολύ λίγους τίτλους μουσικού έργου που έγιναν σύνθημα σε τοίχους. Περπάτησε ανάμεσα στους ανθρώπους αποκαλύπτοντας τις χιλιάδες μυστικές φλέβες που μας συνδέουν με τη ζώσα μνήμη των αγώνων και των ελπίδων τη μήτρα της αυριανής προοπτικής μας, όπου οι λέξεις που μιλούν τώρα για τα βάσανα των ανθρώπων, θα έχουν θέση στα λεξικά της ιστορίας.
Ο Θάνος, στην τέχνη του, δεν υπήρξε ποτέ νοσταλγός, αλλά και ποτέ δεν είπε “καλά είμαστε τώρα σε σχέση με παλιά”. Κι αυτό φαίνεται στην εσωτερική δύναμη της μουσικής του, είτε σε έργα θυελλώδη, είτε σε έργα “νυχτερινά” κάτω από τα φώτα της πόλης.
Συνθέτοντας μουσική σε μια εποχή “που στενεύουν τα περάσματα”, ο δημιουργός Θάνος Μικρούτσικος δεν έχασε το θάρρος του, δεν παραιτήθηκε. Αφουγκράστηκε την ψυχή των λαϊκών ανθρώπων, των νέων ανθρώπων, στάθηκε εκεί, στην άκρη του μονοπατιού που οι “σύντροφοι περπάτησαν το θάνατο δίχως να σκοντάψουν”, ένιωσε τον καημό της “Ελένης” που η “ζωή της είναι επικηρυγμένη”. Από όλα αυτά εμπνεύστηκε, σε όλα αυτά έδωσε φωνή.
Είχε τη διορατικότητα και τη μαρξιστική μόρφωση που του επέτρεψαν να φτάσει σε ένα πολύ κομβικό πολιτικά συμπέρασμα: Ότι η εγκατάλειψη ή αναβολή του στόχου της επαναστατικής αλλαγής της κοινωνίας στο όνομα της αναζήτησης κάποιου δήθεν πιο “εφικτού” στόχου, οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια είτε στην ενσωμάτωση είτε στον εκφυλισμό, δίνοντας “αέρα στα πανιά” αντιδραστικών δυνάμεων. Με εφόδιο αυτό το συμπέρασμα “σάλπισε” την ανάγκη συμπόρευσης με το ΚΚΕ – από το οποίο άλλωστε ξεκίνησε και από το οποίο ποτέ δεν απομακρύνθηκε ουσιαστικά – και κόσμησε με την παρουσία του τα ψηφοδέλτιά μας στις βουλευτικές εκλογές του 2019.
Ο Θάνος ήταν μια ανοιχτή αγκαλιά για τους φίλους και τους συνεργάτες, ήταν μια ανοιχτή αγκαλιά για όλους, με απίστευτο χιούμορ, μεγάλη τρυφερότητα και κατανόηση για τους ανθρώπους. Ναι, στα 9/8 του ρυθμού της “Ρόζας” ας αναβλύσει αυτό που, ακόμα, μας φοβίζει, αυτό που πάντα ελπίζουμε γιατί μόνο έτσι θα δούμε ότι μόνο εμείς μπορούμε να “ξελασπώσουμε το μέλλον”…
Ο Θάνος είχε όνειρα. Το καλοκαίρι πριν φύγει για το ταξίδι για το Νότο, στη διάρκεια της προετοιμασίας της τελευταίας του εμφάνισης στο 45ο Φεστιβάλ ΚΝΕ-“Οδηγητή”, είχε βρει τις παρτιτούρες από το θεατρικό έργο “Μάνα” του Μπρέχτ κι επιθυμούσε να το παρουσιάσει ολόκληρο. Στο νοσοκομείο όπου νοσηλευόταν, κρατώντας του το χέρι, του μιλούσα για την υπόσχεση που είχε δώσει να το παρουσιάσουμε, για τη δύναμη που έχει μέσα του και ότι θα τα καταφέρει να σηκωθεί από το κρεβάτι του πόνου. Λίγες μέρες μετά “έφυγε”. Θάνο, θα εκπληρώσουμε το χρέος μας.
Πάνω στη σκηνή, πίσω από αυτή, στα καμαρίνια περιμένοντας, μετά τις συναυλίες, στις συνεντεύξεις, στις εκδηλώσεις, στα Συνέδρια, στα γραφεία μας στον Περισσό, πάντα συζητώντας, πάντα βαθιά ανήσυχος, έθετε προβληματισμούς, έψαχνε απαντήσεις, ζούσε κάθε ώρα και στιγμή με δύναμη, πάθος, φλόγα. Γιατί γι’ αυτόν, “το πιο εκπληκτικό, πιο μυστηριακό και πιο μεγάλο είναι ένας άνθρωπος που τον μποδίζουν να βαδίσει, είναι ένας άνθρωπος που τον αλυσοδένουνε”…
Ο Θάνος Μικρούτσικος, που ήταν πεπεισμένος ότι θα φτιάξουμε μια κοινωνία όπου “ο ψαράς θα είναι ποιητής και ο ποιητής θα ψαρεύει”, ήταν ένας εξεγέρτης, διεκδικητής του ακατόρθωτου, μαχητής και αγωνιστής της ζωής».
Ο τίτλος της εκδήλωσης είναι εμπνευσμένος από τον «Μικρόκοσμο», το τραγούδι του Θάνου Μικρούτσικου σε ποίηση του Τούρκου κομμουνιστή ποιητή Ναζίμ Χικμέτ, που μετέφρασε αριστοτεχνικά ο Γιάννης Ρίτσος και τραγούδησε συγκλονιστικά η Μαρία Δημητριάδη. Στο πληροφοριακό σημείωμα του δίσκου, στον οποίο συμπεριλαμβανόταν ο “Μικρόκοσμος”, τα “Πολιτικά Τραγούδια”, με τον οποίο συστήθηκε το 1975 ο Θάνος Μικρούτσικος στο κοινό, διαβάζουμε σχετικά: «Απόσπασμα από ένα επικό ποίημα για τη ζωή του Ινδού επαναστάτη Μπενερτζή με τίτλο: “Γιατί σκοτώθηκε ο Μπενερτζή;”. Και στην απέναντι πλευρά του εσώφυλλου ο Θάνος Μικρούτσικος εξηγεί τη φιλοσοφία του περί πολιτικού τραγουδιού στην οποία υπάγεται ο “Μικρόκοσμος”: Ο τίτλος “Πολιτικά Τραγούδια” ορίζει μια συγκεκριμένη αντίληψη. Το πολιτικό τραγούδι ξεπερνά το επίπεδο των διαπιστώσεων ή της διαμαρτυρίας. Δεν εντοπίζει μόνο τις κοινωνικές αντιθέσεις, αλλά ανιχνεύει τις αιτίες που τις γεννούν και δείχνει τις προοπτικές για τη συντριβή τους. Μιλάει συγκεκριμένα».
Ο Θάνος Μικρούτσικος, εκτός από τα εκατοντάδες τραγούδια σε στίχους των σημαντικότερων Ελλήνων και ξένων ποιητών, όπως του Γ. Ρίτσου, του Κ. Καβάφη, του Γ. Σεφέρη, του Άγγ. Σικελιανού, του Μπ. Μπρεχτ, του Φ. Γκ. Λόρκα κ.ά., έχει συνθέσει μουσική για θέατρο στην Ελλάδα και το εξωτερικό, για μπαλέτο, κινηματογράφο, τηλεόραση, αλλά και δεκάδες έργα πειραματικής μουσικής, καθώς και όπερα!

Όπως αναφέρει το κάλεσμα του ΚΚΕ στη συναυλία: «Η Κεντρική Επιτροπή του ΚΚΕ τιμά τον μεγάλο συνθέτη, τον μουσικό, τον διανοητή Θάνο Μικρούτσικο, γιατί ο Θάνος Μικρούτσικος, μέσα από τη μουσική και τα τραγούδια του, άφησε τη σφραγίδα του και μίλησε για όλα τα σημαντικά, τα σπουδαία, τα συγκλονιστικά της ανθρώπινης ζωής και Ιστορίας».
Ο Θάνος Μικρούτσικος εξέφραζε με κάθε ευκαιρία τη συμπόρευσή του με το ΚΚΕ. Χαρακτηριστικά, είχε τονίσει πως «στο ΚΚΕ και την ΚΝΕ βρίσκονται οι άνθρωποί μου, ο κόσμος μου». Μάλιστα, αξίζει να σημειώσουμε ότι στα τέλη του 2018, σε κοινή συνέντευξη Τύπου που είχε παραχωρήσει με τον Δ. Κουτσούμπα, κάλεσε μαζί με το ΚΚΕ σε πάλη για αυτό που στους πολλούς φαντάζει «ανέφικτο», κόντρα στο ρεύμα του συμβιβασμού με το μικρό και «εφικτό», όπως έλεγε. Γι’ αυτό και αποδέχτηκε την τιμητική θέση του υποψήφιου βουλευτή Επικρατείας του ΚΚΕ στις εκλογές του 2019.
Φυσικά, σταθερό “παρών” έδινε στα Φεστιβάλ ΚΝΕ-Οδηγητή. Άλλωστε, ο Θάνος Μικρούτσικος συνέβαλε σημαντικά στη διεύρυνση της πολιτιστικής φυσιογνωμίας της ΚΝΕ, αφήνοντας ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στον θεσμό των Φεστιβάλ. Από το 1977, που πρώτη φορά συμμετείχε στο Φεστιβάλ ΚΝΕ-Οδηγητή ως μέλος της Οργανωτικής Επιτροπής του, μέχρι τις τελευταίες συμμετοχές του στο Φεστιβάλ, κάθε του συναυλία αποτελούσε πραγματικά μια ζωντανή κατάθεση ψυχής.
