Από την Ολλανδία και την Ιρλανδία, μέχρι την Ισπανία, την Ιταλία, την Πολωνία, ακόμη και τη Μάλτα και βέβαια την Ελλάδα, οι αγρότες της Ευρώπης συνεχίζουν τις κινητοποιήσεις, στη «σκιά» των ανακοινώσεων της Συνόδου Κορυφής. Διαφορετική εικόνα μόνο αυτή της Γαλλίας όπου αγρότες απέσυραν τα τρακτέρ, μετά το τρίτο πακέτο μέτρων που ανακοίνωσε η κυβέρνηση Μακρόν μπροστά στην απειλή αποκλεισμού του Παρισιού. Ο Γάλλος πρόεδρος μάλιστα, κάλεσε τους Ευρωπαίους ηγέτες σε εκ βάθρων αλλαγή της αγροτικής πολιτικής.
Στον αντίποδα, η επικεφαλής του ΔΝΤ Κρισταλίνα Γκεοργκίεβα, προειδοποίησε τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις να μην επιτρέψουν να εκβιάζονται, παρέχοντας στους αγρότες «υπερβολική οικονομική στήριξη» διότι «θα το μετανιώσουν».
«Σε ανθρώπινο επίπεδο, καταλαβαίνω τις δυσκολίες των αγροτών και ότι δεν είναι εύκολο να κάνουν τη δουλειά τους», είπε η Γκεοργκίεβα σε συνέντευξη Τύπου στην Ουάσιγκτον. «Αλλά αν αυτό το συναίσθημα συνεχιστεί και στριμωχθούν οι κυβερνήσεις στη γωνία και δεν θα μπορούν πλέον να κάνουν ό,τι είναι απαραίτητο για την ενίσχυση των οικονομιών, τότε θα έρθει η στιγμή που θα το μετανιώσουν», προειδοποίησε η επικεφαλής του ΔΝΤ.
Βεβαίως, η Κρισταλίνα Γκεοργκίεβα και η επιτελείς της στο ΔΝΤ δεν λένε κουβέντα για τα δισεκατομμύρια που κατευθύνονται από την ΕΕ στο Κίεβο –όπου έχει ξεσπάσει ένα ακόμη σκάνδαλο διεφθαρμένων αξιωματούχων– που βρίσκεται τα πρόθυρα της χρεοκοπίας εξ αιτίας του διετούς πολέμου με τη Ρωσία ο οποίος πέραν των άλλων εξαναγκάζει τις ευρωπαϊκές χώρες να αγοράζουν πανάκριβα τα καύσιμα που χρειάζονται για να επιβιώσουν οι βιομηχανίες αλλά και οι πολίτες τους.
Το ΔΝΤ δείχνει έτσι να μην αντιλαμβάνεται ή να αγνοεί εντελώς τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι αγρότες στην Ευρώπη όπως η πτώση των τιμών πώλησης των προϊόντων τους που όμως φτάνουν πανάκριβα στους καταναλωτές που με τη σειρά τους πλήττονται από τον πληθωρισμό και τη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος, την αύξηση του κόστους και κυρίως αυτού της ενέργειας, τις βαριές ρυθμίσεις, τους ισχυρούς και κυρίαρχους μεσάζοντες και τους λιανοπωλητές των μεγάλων αλυσίδων σούπερ-μάρκετ, τα χρέη που συσσώρευσαν στη διάρκεια της πανδημίας, την κλιματική αλλαγή και τα άγαρμπα μέτρα για την αντιμετώπισή της και τις φθηνές εισαγωγές από το εξωτερικό, ακόμη και από χώρες όπως η Χιλή και η Νέα Ζηλανδία.
Είναι χαρακτηριστικό πως οι τιμές παραγωγού – η βασική τιμή που λαμβάνουν οι αγρότες για τα προϊόντα τους – μειώθηκαν κατά σχεδόν 9% κατά μέσο όρο μεταξύ του τρίτου τριμήνου του 2022 και της ίδιας περιόδου πέρυσι, σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat που αναλύθηκαν από το Politico, με λίγα μόνο προϊόντα – συμπεριλαμβανομένου του ελαιολάδου, που πλήττεται από ελλείψεις – να αντιστρατεύονται τη γενική τάση.
Βέλγοι και Ολλανδοί αγρότες έχουν μπλοκάρει τα μεθοριακά περάσματα των χωρών τους. Ο δρόμος που οδηγεί προς το μεγάλο λιμάνι της Αμβέρσας είναι κλειστός.
Σε ένα μπλόκο, ο Ολλανδός χοιροτρόφος Γιόχαν Φαν Ένκεφορτ, ηλικίας 25 ετών, προειδοποίησε την Ευρωπαϊκή Ένωση και τους Ολλανδούς πολιτικούς που βρίσκονται σε διαπραγματεύσεις για τον σχηματισμό κυβέρνησης να μην αγνοούν τις ανάγκες των αγροτών.
«Διαθέτουμε πολύ ωραία προϊόντα εδώ στην ΕΕ και θέλουμε να συνεχίσουμε να παράγουμε αυτά τα προϊόντα. Όμως, πρέπει να γίνεται με δίκαιο και αξιοπρεπή τρόπο, και όχι με τόσους πολλούς κανόνες. Η κατάσταση δεν μπορεί να συνεχιστεί έτσι», τόνισε.
«Η Κοινή Αγροτική Πολιτική μετατράπηκε σταδιακά σε Κοινή Περιβαλλοντική Πολιτική, χωρίς καμία αναγνώριση για εμάς τους παραγωγούς», αναφέρει σε μια ανακοίνωση η βελγική αγροτική ένωση ABS.
Στο λιμάνι Ζέεμπρουγκε του Βελγίου οι αγρότες συνεχίζουν να εμποδίσουν τα φορτηγά από το να εισέρχονται ή να εξέρχονται.
Μία μέρα μετά τα επεισόδια στο κέντρο των Βρυξελλών, από την Ιρλανδία έως την Πολωνία και τη Ρουμανία, το αγροτικό κίνημα στην Ευρώπη φουντώνει. Οι «πράσινοι» κανόνες, η αύξηση του κόστους και ο αθέμιτος ανταγωνισμός έχουν φέρει τους αγρότες στα όριά τους.
Παρά τις δηλώσεις στήριξης και τις υποσχέσεις των Βρυξελλών, η απογοήτευση κυριαρχεί.
Οι Πολωνοί αγρότες άρχισαν να αποκλείουν δρόμους από την Ουκρανία σε ένδειξη διαμαρτυρίας ήδη από την περασμένη άνοιξη, και παρόλο που οι Βρυξέλλες επέβαλαν σύντομα περιορισμούς στις εξαγωγές του Κιέβου προς τους κοντινούς του γείτονες, μόλις έληξαν οι περιορισμοί, η Ουγγαρία, η Πολωνία και η Σλοβακία ανακοίνωσαν ο καθένας τους δικούς του.
«Τα ουκρανικά σιτηρά πρέπει να πάνε εκεί όπου ανήκουν, στις ασιατικές ή αφρικανικές αγορές, όχι στην Ευρώπη», δήλωσε τον περασμένο μήνα το συνδικάτο των Πολωνών αγροτών.
Οι Πολωνοί αγρότες από τη συνδικαλιστική ένωση Solidarity σχεδιάζουν να πραγματοποιήσουν γενική απεργία αρχής γενομένης από την ερχόμενη Παρασκευή, με αποκλεισμούς συνοριακών περασμάτων μεταξύ της Πολωνίας και της Ουκρανίας, όπως λένε, συμμετέχοντας με τη σειρά τους στις κινητοποιήσεις σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Οι Πολωνοί αγρότες εκφράζουν ιδιαίτερα την ανησυχία τους για τον αντίκτυπο των φθηνών εισαγωγών τροφίμων από τη γειτονική Ουκρανία.
«Η υπομονή μας έχει εξαντληθεί. Η θέση των Βρυξελλών την τελευταία ημέρα του Ιανουαρίου του 2024 είναι απαράδεκτη για ολόκληρη την αγροτική κοινότητα», αναφέρει η συνδικαλιστική ένωση σε μια ανακοίνωση, με ημερομηνία 1/2/2024.
«Επιπλέον, η αδράνεια των πολωνικών αρχών… σχετικά με την εισαγωγή γεωργικών προϊόντων και διατροφικών προϊόντων από την Ουκρανία δεν μας αφήνει άλλη επιλογή παρά να κηρύξουμε γενική απεργία».
Η ένωση Solidarity επισήμανε πως, εκτός των μπλόκων στα συνοριακά περάσματα με την Ουκρανία, σχεδιάζει να αποκλείσει την κυκλοφορία σε δρόμους σε ολόκληρη τη χώρα, το διάστημα μεταξύ 9ης Φεβρουαρίου και 10ης Μαρτίου.
Η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν αρκέστηκε στο να υποσχεθεί πως οι αγρότες μπορούν να βασίζονται στην ευρωπαϊκή στήριξη. «Εργαζόμαστε μαζί με τους αγρότες πάνω στον στρατηγικό διάλογο για το μέλλον της γεωργίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Ένα επιπλέον μέτρο θα είναι ότι θα προτείνουμε πώς να μειώσουμε τα γραφειοκρατικά βάρη» δήλωσε μεταξύ άλλων.
Ο Εμμανουέλ Μακρόν ζητά να αλλάξουν οι ευρωπαϊκοί κανονισμοί. «Δεν μπορούμε να ζητήσουμε από τους Ευρωπαίους παραγωγούς να δεχτούν με το ζόρι περισσότερους κανόνες και ταυτόχρονα να συνεχίσουν να διαπραγματεύονται συμφωνίες ελεύθερου εμπορίου».
Μετά τις εξαγγελίες της γαλλικής κυβέρνησης οι Γάλλοι αγρότες αποσύρουν πολλά από τα οδοφράγματα στους αυτοκινητόδρομους που οδηγούν στο Παρίσι.
Οι Γάλλοι πολίτες φαίνονται αποφασισμένοι να στηρίξουν τους τοπικούς παραγωγούς.
Τα ακραία καιρικά φαινόμενα που οφείλονται στην κλιματική αλλαγή επηρεάζουν όλο και περισσότερο την παραγωγή: ορισμένοι ταμιευτήρες νερού στη νότια Ισπανία έχουν χωρητικότητα μόνο 4%, ενώ οι πυρκαγιές κατέστρεψαν πέρυσι περίπου το 20% των ετήσιων εσόδων των ελληνικών γεωργικών εκμεταλλεύσεων.
Συνεχίζονται οι κινητοποιήσεις των αγροτών σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες
Η Νότια Ευρώπη έχει δει μέχρι στιγμής σχετικά λίγες διαμαρτυρίες, αλλά αυτό μπορεί να αλλάξει καθώς οι κυβερνήσεις, ιδίως στην Ισπανία και την Πορτογαλία, εξετάζουν έκτακτους περιορισμούς νερού εν μέσω ξηρασίας ρεκόρ.
Μπλόκα στήθηκαν για λίγες ώρες και στα Ισπανο-πορτογαλικά σύνορα, ενώ έντονες είναι οι διαβουλεύσεις της ισπανικής κυβέρνησης με τα αγροτικά συνδικάτα. Αυτό που κυριάρχησε όμως ήταν οι δηλώσεις της πρώην υπουργού Ενέργειας και Περιβάλλοντος της Γαλλίας, Σεγκολέν Ρουαγιάλ για τις ισπανικές τομάτες. «Οι ισπανικές ντομάτες δεν είναι πραγματικά βιολογικά προϊόντα».
«Πιστεύω πως η κυρία Ρουαγιάλ δεν είχε την τύχη να δοκιμάσει την ισπανική τομάτα!» απάντησε ο πρωθυπουργός της Ισπανίας, Πέδρο Σάντσεθ.
Στην Ιταλία κάλεσμα απευθύνεται να συγκεντρωθούν οι αγρότες στη Ρώμη και μια κινητοποίηση έχει προγραμματιστεί για αύριο στα βόρεια περίχωρα της ιταλικής πρωτεύουσας.
Στη Σικελία, ένα κονβόι από τρακτέρ διαδήλωσε σήμερα στην πόλη Ραγκούσα και στη Σαρδηνία αγρότες και εκτροφείς συνεχίζουν τον αποκλεισμό του λιμανιού του Κάλιαρι τουλάχιστον έως τη Δευτέρα, σύμφωνα με τοπικά ΜΜΕ.
Στο μεταξύ, οι Γάλλοι αγρότες διαλύουν σήμερα μπλόκα σε δεκάδες σημεία στη χώρα, μεταξύ άλλων αίρουν τους αποκλεισμούς σε αυτοκινητοδρόμους που οδηγούν στο Παρίσι, καθώς αναστέλλουν τις κινητοποιήσεις τους αφότου έλαβαν περισσότερες κυβερνητικές δεσμεύσεις.
Ορισμένες μεμονωμένες ομάδες αγροτών συνεχίζουν, εντούτοις, τις κινητοποιήσεις, ιδίως στο Ιζέρ (νοτιοανατολικά) όπου τρακτέρ και διαδηλωτές παραμένουν στα μπλόκα. «Δεν λάβαμε αυτό για το οποίο μαχόμαστε: ένα αξιοπρεπές εισόδημα», εξήγησε η Ιζαμπέλ Ντουιγιόν, μια αγρότισσα που βρέθηκε εκεί.
Ο πρωθυπουργός της Μάλτας πήγε ο ίδιος σε κινητοποίηση αγροτών για να ακούσει τα παράπονά τους
Οι αγρότες στη Μάλτα, που διαδήλωναν σήμερα κατά των αγροτικών πολιτικών της ΕΕ, στο πλαίσιο των ευρύτερων κινητοποιήσεων στη Ευρώπη, εξεπλάγησαν όταν είδαν τον πρωθυπουργό Ρόμπερτ Αμπέλα να εμφανίζεται για ακούσει ο ίδιος τα παράπονά τους.
Οι αγρότες οδήγησαν τα τρακτέρ τους και τα φορτηγά τους από μια λαχαναγορά στο κεντρικό τμήμα της νήσου στη Φλοριάνα, μια πόλη κοντά στην πρωτεύουσα Βαλέτα, κρατώντας πανό και πλακάτ, με συνθήματα όπως η ΕΕ «σκοτώνει τους αγρότες της».
«Χωρίς αγρότες, δεν υπάρχουν τρόφιμα, δεν υπάρχει μέλλον», ήταν το σύνθημα που αναγραφόταν σε ένα πλακάτ, το οποίο είχε τοποθετηθεί πάνω σε ένα τρακτέρ. Ένα άλλο πλακάτ έγραφε: «Ο βιοπορισμός μας κινδυνεύει».
Η ένωσή τους ανέφερε πως διαμαρτύρονταν, όπως οι αγρότες σε πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες, για τους κανόνες που περιορίζουν τη χρήση παρασιτοκτόνων, τη μείωση της κρατικής βοήθειας, τους εμπορικούς φραγμούς και το υψηλό κόστος.
Ο Μαλτέζος πρωθυπουργός εμφανίστηκε λίγο προτού οι αγρότες παραχωρήσουν συνέντευξη Τύπου και άκουσε τα παράπονά τους, θέτοντας που και που ερωτήματα, αν και δεν έκανε καμία δημόσια δήλωση.
Παράλληλα, στην Ελλάδα τα μέτρα που ανακοίνωσε την Παρασκευή ο Κυριάκος Μητσοτάκης… επεστράφησαν ως απαράδεκτα από τους αγρότες, που τα θεωρούν «ασπιρίνες» για τον πονοκέφαλο, ενώ οι ίδιοι καταγγέλλουν πως απειλούνται με εξόντωση.
Οι εθνικές κυβερνήσεις έχουν λάβει κάποια μέτρα: Το Παρίσι, για παράδειγμα, ακύρωσε την αύξηση του φόρου στο πετρέλαιο κίνησης, καθυστέρησε άλλα μέτρα που είχε σκοπό να εφαρμόσει και υποσχέθηκε βοήθεια ύψους 150 εκατ. ευρώ, με αποτέλεσμα οι αγροτικές ενώσεις να καλέσουν τα μέλη τους να αναστείλουν τη διαμαρτυρία τους.
«Παντού στην Ευρώπη τίθεται το ίδιο ερώτημα: πώς θα συνεχίσουμε να παράγουμε περισσότερα αλλά καλύτερα; Πώς μπορούμε να συνεχίσουμε να αντιμετωπίζουμε την κλιματική αλλαγή; Πώς μπορούμε να αποφύγουμε τον αθέμιτο ανταγωνισμό από ξένες χώρες;», δήλωσε την Πέμπτη ο Γκαμπριέλ Ατάλ, ο Γάλλος πρωθυπουργός.
Σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, ωστόσο, τα νέα δεν είναι και τόσο καλά, όπως γράφει σε ανάλυσή της η Νατάσα Ρουγγέρη στο In.gr, αφού ναι μεν η Κομισιόν πρότεινε τον περιορισμό των εισαγωγών γεωργικών προϊόντων από την Ουκρανία μέσω ενός «φρένου έκτακτης ανάγκης» και την απαλλαγή των αγροτών για το 2024 από την υποχρέωση να διατηρούν το 4% της γης τους σε αγρανάπαυση, ενώ εξακολουθούν να λαμβάνουν και επιδοτήσεις, ουσιαστικά, όμως, δεν δόθηκε καμία συγκεκριμένη δέσμευση για το μέλλον τους και τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν, τα οποία απαιτούν μόνιμες κι όχι προσωρινές λύσεις.
Επιπλέον και πιο ανησυχητικό, με τους αγρότες να αντλούν όλο και μεγαλύτερη υποστήριξη από τα ακροδεξιά κόμματα της Ευρώπης, τα οποία αναμένεται να σημειώσουν σημαντικά κέρδη στις εκλογές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου που θα διεξαχθούν τον Ιούνιο, οι κυβερνήσεις, αν δεν προχωρήσουν σε ουσιαστικές παραχωρήσεις, θα εισπράξουν τα «αντίποινα» στην κάλπη…
Σε απεργιακό κλοιό η Γερμανία
Σε κλοιό απεργιακών κινητοποιήσεων συνεχίζει να βρίσκεται η Γερμανία. Πρώτα οι αγρότες και τα φορτηγά, μετά οι μηχανοδηγοί στα τρένα, οι εργαζόμενοι στα αεροδρόμια και τώρα τα ΜΜΜ.
90.000 εργαζόμενοι στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς τράβηξαν χειρόφρενο, παραλύοντας τις μετακινήσεις σε περισσότερες από 80 πόλεις της Γερμανίας.
Ακινητοποιημένα παραμένουν λεωφορεία, μετρό και τραμ, προκαλώντας αναστάτωση σε εκατομμύρια επιβάτες και ταξιδιώτες.
Απεργούν οι εργαζόμενοι σε όλες τις ομοσπονδιακές πολιτείες εκτός από τη Βαυαρία και διεκδικούν μεταξύ άλλων, καλύτερες αποδοχές, μειωμένες ώρες εργασίας και περισσότερες ημέρες διακοπών.
Παράλληλα, απεργούν και οι εργαζόμενοι στο αεροδρόμιο του Αμβούργου, όπου από το πρωί της Παρασκευής δεν πραγματοποιούνται πτήσεις.
Χάος και ταλαιπωρία προκάλεσε η απεργία του προσωπικού ασφαλείας σε 11 γερμανικά αεροδρόμια. Χίλιες εκατό πτήσεις ακυρώθηκαν ή καθυστέρησαν, επηρεάζοντας περίπου 200.000 ταξιδιώτες.
Το γερμανικό κοινοβούλιo, η Μπούντεσταγκ, ενέκρινε τελικά το πρωί της Παρασκευής με την πλειοψηφία των τριών κομμάτων συγκυβέρνησης τον γερμανικό προοϋπολογισμό για το 2024 μετά από πολύμηνες προστριβές και έντονες διαφωνίες με την αξιωματική αντιπολίτευση. Ο γερμανικός Τύπος μάλιστα υπογραμμίζει ότι ο προϋπολογισμός αυτός θα έπρεπε ήδη να έχει εγκριθεί από τον Δεκέμβριο του 2023 και όχι στις 2 Φεβρουαρίου του 2024, γεγονός ενδεικτικό της ιδιαίτερα δύσκολης πολιτικής και δημοσιονομικής κατάστασης στη Γερμανία τους τελευταίους μήνες.
Για τη χρονιά που διανύουμε προβλέπονται έτσι στη Γερμανία κρατικές δαπάνες ύψους 477 δισεκατομμυρίων ευρώ. Ο νέος δημόσιος δανεισμός αγγίζει τα 39 δισεκατομμύρια ευρώ, το ανώτατο δηλαδή όριο που προβλέπεται συνταγματικά βάσει του κανόνα του χρεόφρενου, ο οποίος εφαρμόζεται εκ νέου φέτος.
Πάγωμα στην επιδότηση για το αγροτικό ντίζελ
Μεταξύ άλλων υπερψηφίστηκε και η κρίσιμη διάταξη περί σταδιακής κατάργησης της επιδότησης για το αγροτικό ντίζελ μέχρι το 2026, κάτι που αποτέλεσε τη βασική δηλαδή αιτία προστριβής της γερμανικής κυβέρνησης με τους αγρότες το τελευταίο διάστημα, πυροδοτώντας μαζικές κινητοποιήσεις, οι οποίες συνεχίζονται και σήμερα σε γερμανικά κρατίδια.
Αναφορικά με τον επιμέρους νόμο για τη χρηματοδότηση του γερμανικού προϋπολογισμού, στον οποίο περιλαμβάνονται οι διατάξεις για το αγροτικό ντίζελ, πρόσθετα εμπόδια αναμένεται να προκύψουν ενόψει της ψηφοφορίας που θα πρέπει να ακολουθήσει στο Ομοσπονδιακό Συμβούλιο, την Μπούντεσρατ, η οποία δεν αναμένεται να συνεδριάσει πριν από το τέλος Μαρτίου.
Σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες η Μπούντεσρατ, όπου εκπροσωπούνται τα γερμανικά κρατίδια, δεν συμπεριέλαβε το επίμαχο θέμα στη σημερινή προγραμματισμένη συνεδρίασή της, κατόπιν πιέσεων από γερμανικά κρατιδία, στα οποία κυβερνούν αντιπολιτευόμενοι Χριστιανοδημοκράτες.
Από εκεί και πέρα, υπερψηφίστηκαν επίσης από το γερμανικό κοινοβούλιο σήμερα και οι αμφιλεγόμενες διατάξεις για την επιβολή υψηλότερων φόρων στις επιβατικές πτήσεις καθώς νέες ρυθμίσεις για περιστολή κοινωνικών επιδομάτων.
Για την τρικομματική κυβέρνηση πρόκειται για έναν προϋπολογισμό αναγκαίων περικοπών αλλά και επιβεβλημένων συμβιβασμών, ο οποίος «προσφέρει ασφάλεια για τα μελλοντικά σχέδια και τις επενδύσεις» κατά τα λεγόμενα του Ντένις Ρόντε, αρμόδιου για θέματα προϋπολογισμού από τους Σοσιαλδημοκράτες.
Πηγές, ΕΡΤ, ΑΠΕ-ΜΠΕ, in.gr, Euronews