Θα σώσει το κράτος την Aegean; Τι ζητάει ο Ευτ. Βασιλάκης- Οι αεροπορικές εταιρείες σε…κενό αέρος

Για το πιο δύσκολο τρίμηνο που έχει αντιμετωπίσει στην 20ετή της πορεία η εταιρεία, έκανε λόγο ο πρόεδρος της Aegean, Ευτύχης Βασιλάκης, μιλώντας σήμερα σε τηλεδιάσκεψη ενημέρωσης των αναλυτών και επενδυτών, επισημαίνοντας την ανάγκη κρατικής ενίσχυσής της εταιρείας, χωρίς ωστόσο κρατικοποίηση της μέσω παροχής μετοχών με δικαιώματα ψήφου στο ελληνικό Δημόσιο.

Σύμφωνα με τον κ. Βασιλάκη, ενώ η χρονιά ξεκίνησε πολύ καλά, με τον Ιανουάριο να καταγράφει αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά 11% και ο Φεβρουάριος κατά 7%, επιδεικνύοντας ιδιαίτερα θετική πορεία, και με ένα πολύ πετυχημένο 2019 και ένα θετικό ξεκίνημα το 2020, ήρθε ο Μάρτιος – οπότε και κηρύχθηκε επισήμως από τον ΠΟΥ η πανδημία του κορονοϊού – και κατέγραψε 56% μείωση της επιβατικής κίνησης και κατά 30% περιορισμένες πτήσεις.

Ο δείκτης πληρότητας από 82% στις αρχές του έτους, έπεσε στο 57% τον Μάρτιο, ποσοστό το οποίο η εταιρεία δεν έχει αντιμετωπίσει ποτέ ξανά. Σε ό,τι αφορά τα έσοδα κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους, αυτά περιορίστηκαν κατά 15%, γεγονός το οποίο οφείλεται στην κατά 59% μείωση των εσόδων τον Μάρτιο. Ο τρίτος μήνας του πρώτου τριμήνου μάλιστα, κατέγραψε 35% μείωση επιβατών, με τις ζημιές το Μάρτιο να διαμορφώνονται σε 43-44 εκατ. ευρώ.

Ο πρόεδρος της Αegean χαρακτήρισε ιδιαίτερα κρίσιμο το δεύτερο τρίμηνο του έτους, κατά το οποίο, όπως είπε, η πτητική δραστηριότητα θα είναι περιορισμένη. Ήδη τον Μάρτιο και τον Απρίλιο καταγράφηκε μείωση 90% στις πτήσεις και 98% στην επιβατική κίνηση. Για το β’ τρίμηνο της χρονιάς, ανέφερε ότι το μηνιαίο κόστος για την εταιρεία έχει περιοριστεί σε 26 έως 28 εκατ. ευρώ, με την αεροπορική να “καίει”, μηνιαίως, ρευστότητα ύψους 40 εκατ. ευρώ. Εκτίμησε ωστόσο, πως το τρίτο τρίμηνο θα είναι ελαφρώς καλύτερο, επειδή θα βελτιωθούν οι ταμειακές ροές (cash flow), αλλά όπως ανέφερε, θα απαιτηθούν μήνες ωσότου τα έσοδα μίας πτήσης να υπερβούν το κόστος (variable cost). Προέβλεψε στις αρχές του Ιουλίου να έχει επανέλθει περίπου το 25% του πτητικού έργου, το οποίο να φθάσει το 50% μέχρι τον Σεπτέμβριο. Το 2020 θα είναι χωρίς αμφιβολία ο χειρότερος χρόνος στην ιστορία μας και θα αποτελέσει πρόκληση στην ικανότητά μας να προσαρμοζόμαστε και να επιβιώνουμε, ανάφερε και πρόσθεσε πως δεν υπήρξε τομέας που να έχει σχέση με τις αεροπορικές εταιρείες που να μην επηρεάστηκε, είτε λίγο, είτε περισσότερο. Το θετικό είναι ότι από αυτήν την κρίση, το brand της Ελλάδας βγαίνει πιο ισχυρό.

Σε ό,τι αφορά την κρατική ενίσχυση, τόνισε πως η εταιρεία θα πρέπει να ενισχυθεί, αφού πρόκειται για μια πρακτική που ακολουθείται από άλλες ευρωπαϊκές κυβερνήσεις. Όπως σημείωσε, σε περίπτωση που μία εταιρεία δεν λάβει κρατική ενίσχυση, καταλήγει να χάνει σε επίπεδο ανταγωνισμού από τις άλλες ευρωπαϊκές εταιρείες που έχουν ευνοηθεί. «Δεν ζητάμε από το κράτος να πάρει όλο το βάρος της κρίσης, αλλά να συνδράμει στην προσπάθειά μας» είπε χαρακτηριστικά, ενώ απέκλεισε κάθε σενάριο κρατικοποίησής της. Τα μέτρα στήριξης θα μπορούσαν να αφορούν, είτε δανεισμό με κρατική εγγύηση, είτε και προγράμματα ενίσχυσης και επιδότησης των εργαζομένων, ώστε να διατηρούνται οι θέσεις εργασίας.

Κλείνοντας, σημείωσε πως τα νέα δεδομένα απαιτούν στενή συνεργασία μεταξύ του κλάδου, των εργαζομένων σε αυτόν, των προμηθευτών του αλλά και της ΕΕ. Υστερα από επαναδιαπραγματεύσεις με τους προμηθευτές της και έχοντας εντάξει το 70% του προσωπικού της στο κρατικό πρόγραμμα αναστολής εργασίας τα σταθερά έξοδα της Aegeanδιαμορφώνονται για το διάστημα Απριλίου – Μαΐου – Ιουνίου στα 26-28 εκατ. ευρώ. Σε οτι αφορά το εργατικό της δυναμικό θα λάβει αποφάσεις μετά την ανακοίνωση των κρατικών προγραμμάτων στήριξης, ενώ έχει ήδη προχωρήσει σε πάγωμα προσλήψεων εποχικών συνεργατών και ακύρωση συμβάσεων ξένων πιλότων.

Ποιες πολυεθνικές επιχειρήσεις-κολοσσοί ζητούν επιχορηγήσεις

Από την Adidas έως την αυτοκινητοβιομηχανία Renault και από τις Lufthansa και Air France έως την αλυσίδα Hilton, ο κοινός παρονομαστής είναι ότι οι ισχυροί κλυδωνίζονται. Το πλήγμα για τους κολοσσούς της παγκόσμιας οικονομίας τους οδηγεί στη χειρότερη συρρίκνωση που έχουν βιώσει ποτέ. Η προσφυγή σε κρατική βοήθεια είναι μονόδρομος προκειμένου να αποφύγουν επιπλοκές από τα προβλήματα ρευστότητας που  αντιμετωπίζουν, αλλά και εκείνα που έρχονται τους επόμενους μήνες.

Η γερμανική αεροπορική Lufthansa, στην οποία ανήκουν οι Swiss International, Austrian Airlines Brussels Airlines, έχει ήδη ζητήσει στήριξη από την ομοσπονδιακή κυβέρνηση. Την ίδια στιγμή, ο σερ Ρίτσαρντ Μπράνσον -του οποίου ο όμιλος Virgin είναι εκ των ιδιοκτητών της Virgin Australia- προσέφερε ένα νησί της Καραϊβικής ως εγγύηση για τη διάσωση της Virgin Atlantic με παρέμβαση της βρετανικής κυβέρνησης.

H Γαλλική κυβέρνηση θα στηρίξει την αεροπορική εταιρεία Air France/KLM με ένα πακέτο βοήθειας ύψους 7 δισεκατομμυρίων ευρώ, ωστόσο δεν εξετάζεται η πιθανότητα κρατικοποίησής της, όπως ανακοίνωσε ο υπουργός Οικονομίας Μπρουνό Λεμέρ.

«Χείρα βοηθείας» από την κυβέρνηση της Πορτογαλίας για την εξασφάλιση της επιβίωσής της ζήτησε η αεροπορική εταιρεία ΤΑΡ, ζητώντας από τη Λισαβόνα δάνειο με κρατική εγγύηση και προειδοποιώντας ότι βρίσκεται αντιμέτωπη με την πιο κρίσιμη κατάσταση από την εποχή ίδρυσής της.

Το αμερικανικό υπουργείο Οικονομικών ανακοίνωσε ότι οι 10 από τις 12 μεγαλύτερες αεροπορικές της χώρας ενημέρωσαν την κυβέρνηση πως σκοπεύουν να αποδεχθούν βοήθεια από το πακέτο των 2,2 τρισ. δολαρίων. Αυτή υπολογίζεται αθροιστικά κοντά στα 25 δισ. δολάρια.

Μεταξύ των δικαιούχων της βοήθειας είναι οι United Airlines, Delta Airlines, American Airlines και Southwest Airlines. Οι συζητήσεις συνεχίζονται ώστε να οριστικοποιηθούν οι όροι της βοήθειας.

Ξενοδοχειακές Επιχειρήσεις

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του ομίλου διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων Ashford, ο οποίος κατέχει περισσότερα από 100 ξενοδοχεία, θέρετρα πολυτελείας και άλλα ακίνητα, καθώς μέσω των θυγατρικών του Ashford Hospitality Trust και Braemar Hotels & Resorts δέχθηκε κρατική επιδότηση ύψους 53 εκατ. δολαρίων.

Αυτοκινητοβιομηχανίες

Η κρίση με χαμένη παραγωγή χιλιάδων οχημάτων από το προσωρινό «λουκέτο» των εργοστασίων, αναγκάζει τη Renault να ζητήσει κρατική βοήθεια, ύψους έως και 5 δισ. ευρώ. Η βοήθεια θα δοθεί υπό τη μορφή δανείων με κρατικές εγγυήσεις, με τον γαλλικό όμιλο αυτοκινήτων να αποκλείει το ενδεχόμενο εθνικοποίησης.

Λιανέμποροι – Υπόδυση – Ένδυση

Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση της Γερμανίας ενέκρινε προς την Adidas κοινοπρακτικό δάνειο ύψους τριών δισεκατομμυρίων ευρώ, εκ των οποίων αναλογούν στην αναπτυξιακή τράπεζα KfW  2,4 δισεκατομμύρια,. Τα υπόλοιπα 600 εκατομμύρια ευρώ μοιράζονται περισσότερες από επτά τράπεζες.  Λόγω του κλεισίματος καταστημάτων σε παγκόσμιο επίπεδο, οι πωλήσεις της εξαιρετικά κερδοφόρας εταιρείας έχουν καταρρεύσει. Μόνο στην Κίνα, η Adidas έχει απώλειες έως και ένα δισεκατομμύριο ευρώ.

Το ενδεχόμενο να ζητήσει προστασία έναντι των πιστωτών της εξετάζει η αμερικανική J.C. Penney, σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του πρακτορείου Reuters, καθώς η πανδημία του κορονοϊού ανάγκασε την εταιρεία να κλείσει προσωρινά τα 850 καταστήματά της, πλήττοντας καίρια τα σχέδια ανάκαμψης και αναδιάρθρωσής της, σύμφωνα με πηγές με γνώση του ζητήματος.

About Author