Δέσμευση της Ν.Δ και ρήτρα συνταγματικότητας ζητά το ΔΝΤ

Aποσπάσματα από το προσχέδιο της τελικής συμφωνίας Ελλάδας-πιστωτών της 22ας Μαΐου δημοσιεύει η γερμανική οικονομική εφημερίδα Handelsblatt, σε άρθρο με τίτλο «Ελαφρύνσεις έναντι μεταρρυθμίσεων»: «Στις 53 σελίδες του προσχεδίου περιλαμβάνονται τα μέτρα και οι μεταρρυθμίσεις που θα πρέπει να εφαρμόσει η ελληνική κυβέρνηση. Το εμπιστευτικό έγγραφο που επιγράφεται “Απόρρητο: Μόνο για υπηρεσιακή χρήση” βρίσκεται στη διάθεση της Handelsblatt. Πολλά προαπαιτούμενα μέτρα θα πρέπει να εφαρμοστούν άμεσα, ενώ άλλα, όπως η μεταρρύθμιση του φορολογικού και του συνταξιοδοτικού, το 2019 και το 2020.

Σύμφωνα με το προσχέδιο στόχος των μέτρων είναι να διασφαλιστεί πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ μέχρι το 2022.

Έγγραφο του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Στήριξης (ΕΣΜ), το οποίο, επίσης, βρίσκεται στη διάθεση της γερμανικής εφημερίδας, μιλά ωστόσο μια διαφορετική γλώσσα. Τίτλος του: “Ελαφρύνσεις του ελληνικού χρέους: Δυνατότητες για κίνητρα”. Το έγγραφο περιλαμβάνει διάφορες δυνατότητες για ελάφρυνση του χρέους με ταυτόχρονη ωστόσο διασφάλιση της συνέχισης των μεταρρυθμίσεων από την Αθήνα. Το ζήτημα συζητήθηκε προφανώς από εκπροσώπους των θεσμών. Σε σχετικό ερώτημα πάντως εκπρόσωπος του γερμανικού υπουργείου Οικονομικών απάντησε στην εφημερίδα ότι το υπουργείο δεν σχολιάζει έγγραφα των θεσμών.

Μεταξύ άλλων στο έγγραφο του ΕΣΜ γίνεται λόγος για τη δυνατότητα επιμήκυνσης της αποπληρωμής τόκων μέχρι το 2050, καθώς και ο καθορισμός ενός πλαφόν, συνεχίζει η γερμανική εφημερίδα. Αυτό θα μπορούσε να γίνει σε τρία βήματα: κατ΄ αρχήν μέχρι το 2030, μετά μέχρι το 2040 και τέλος μέχρι το 2050. Η επιμήκυνση θα λαμβάνει χώρα μόνο υπό την προϋπόθεση ότι η Αθήνα πετυχαίνει τους οικονομικούς στόχους. Και άλλες ελαφρύνσεις θα μπορούσαν να συνδεθούν με παρόμοιες προϋποθέσεις, συνεχίζει η εφημερίδα. Στο έγγραφο ωστόσο τονίζεται ότι το ΔΝΤ έχει διαφορετική άποψη και πως απαιτούνται μετά το τέλος του προγράμματος το 2018 σημαντικές ελαφρύνσεις χωρίς προϋποθέσεις, διότι διαφορετικά τα μέτρα δεν θα είναι πειστικά για τις χρηματαγορές. Και ως γνωστόν, τονίζει η οικονομική εφημερίδα, το Ταμείο έχει βαρύνουσα διαπραγματευτική θέση, μιας και το Βερολίνο επιθυμεί διακαώς τη συμμετοχή του στο τρίτο πρόγραμμα.

Πολιτικές δεσμεύσεις πέραν του 2018

Όπως αναφέρει το thehuffingtonpost.gr, στο Μνημόνιο υπάρχει και σαφής αναφορά ότι το ΔΝΤ θα ζητήσει τη δέσμευση της αντιπολίτευσης ότι θα εφαρμόσει το σύνολο των μέτρων που έχουν συμφωνηθεί και ψηφιστεί από την Βουλή, ενώ παράλληλα υπάρχει και ρήτρα διασφάλισης της συνταγματικότητας του «πακέτου» των μέτρων τα οποία θα εφαρμοστούν από το 2019.

Η αναφορά για την “ιδιοκτησία” του προγράμματος από την κυβέρνηση:

Success requires ownership of the reform agenda by the Greek authorities. The Government therefore stands ready to take any measures that may become appropriate for this purpose as circumstances change. The Government commits to consult and agree with the European Commission, the European Central Bank and the International Monetary Fund on all actions relevant for the achievement of the objectives of the Memorandum of Understanding before these are finalized and legally adopted.

Με υποσημείωση στη σελίδα 5 η δέσμευση για τη Ν.Δ

… funds started in February 2017. The spending review should be completed by September
2017 with the objective of including savings in the 2018 Budget.
If annual budgetary outturns confirm that the above measures are leading to permanent
fiscal over-performance vis-à-vis the programme targets, the authorities may – in agreement
with the Institutions – consider the use of the available fiscal space to strengthen social
protection (in particular the GMI programme) and/or to reduce the tax burden provided that
the achievement of fiscal targets is assured.
The Greek government will monitor fiscal risks, including court rulings, and will take
offsetting measures as needed to meet the medium-term fiscal targets in the context of the
Medium-term Fiscal Strategy and in its annual updates.
2.1.1 Pre-legislated package
In support of rebalancing the budget toward more growth-friendly and distributionally just
policies, the authorities will agree and legislate the following actions as prior actions:
• a medium-term fiscal strategy (MTFS) for 2018-21 in line with agreed mediumterm
targets which should be reached without growth-detrimental measures;
• a pension reform delivering net savings of 1% of GDP in 2019-[2021] (see TMU
Section L ¶30-31) and a personal income tax reform to be implemented and
delivering net savings of 1% of GDP in 2020 and [2021]

• a growth-enhancing tax package matching in net terms the yield from the
personal income tax reform encompassing (i) a reduction in PIT rates and the
solidarity surcharge with a medium-term fiscal impact of 0.8% of GDP; (ii) a
reduction in CIT rates with a medium-term fiscal impact of 0.1% of GDP, and (iii)
a reduction in property tax (ENFIA) with an impact of 0.1% of GDP;
• a targeted spending package matching in net terms the yield from the pension
reform composed of (i) an increase in spending on targeted welfare benefits
(housing allowance; child benefits; school meals; nursery/pre-school education;
means-tested reduction in health co-payments) 0.7% of GDP (ii) high-quality
public infrastructure investment 0.1- 0.2% of GDP, and (iii) active labour market
policies 0.1-0.2% of GDP;
• the personal income tax measures will be implemented in 2019 if the IMF, in
cooperation with the European Institutions and the Greek authorities, in the
context of the final programme review, considers that, based on a forward looking
assessment, a frontloaded implementation is needed in order to reach the agreed
3,5% primary surplus fiscal target in 2019, which should be reached without
growth-detrimental measures;
• the Greek authorities also agree to legislate now the expansionary package. The
latter will be implemented starting in 2019, contingent on an assessment and
agreement by all institutions and in consultation with the Greek authorities in the
final program review, following a transparent process, with the amount to be
implemented in line with the institutions’ projected over-performance relative to
the agreed medium-term targets – on the assumption that the contractionary

1 The IMF will seek assurances of the opposition on non-reversal of measures coming into force in 2020

Η στρατηγική του προγράμματος:

The recovery strategy takes into account the need for social justice and fairness, both
across and within generations. Fiscal constraints have imposed hard choices, and it is
therefore important that the burden of adjustment is borne by all parts of society and taking
into account the ability to pay. Priority has been placed on actions to tackle tax evasion,
fraud and strategic defaults, as these impose a burden on the honest citizens and
companies who pay their taxes and loans on time. Product market reforms seek to eliminate
the rents accruing to vested interest groups as the associated higher prices undermine the
disposable income of consumers and the competitiveness of companies. The pension
reform takes into account that existing pensioners find it more difficult to compensate for
income losses and it has applied cuts progressively, based on the level of pensions. To get
people back to work and prevent the entrenching of long-term unemployment, the authorities
have accelerated the absorption of ESIF funds and are working to ensure an effective
impact on the economy, both in the short and the long run. A fairer society requires that
Greece continues to improve the design of its welfare system, so that there is a genuine
social safety net which targets scarce resources at those who need them most. The
authorities are benefitting from available technical assistance from international
organisations on measures to provide access to health care for all (including the uninsured)
and to roll out nationally a basic social safety net in the form of a Guaranteed Minimum
Income (GMI) from the start of 2017.

…Programme success will require the sustained implementation of agreed policies over

many years – which necessitates the political commitment, but also the technical
capacity of the Greek administration to deliver – and to this end the authorities have
committed to make full use of the available technical assistance.

 

About Author