Σύμφωνα με το σκεπτικό της επιτροπής, όπως το παρουσιάζει η εφημερίδα Έθνος, «οι εξαντλητικοί ρυθμοί διδασκαλίας και μάθησης που επιβάλλονται σήμερα για την κάλυψη της υπερφορτωμένης ύλης των σχολικών εγχειριδίων δεν επιτρέπουν τη σε βάθος προσέγγιση της σχολικής γνώσης {…} Σημαντικές είναι τέλος οι επιπτώσεις της υπερφορτωμένης ύλης των σχολικών εγχειριδίων στην ενίσχυση της παραπαιδείας».
Συνολικά η επιτροπή θα καταθέσει 86 προτάσεις προτείνοντας, μάλιστα, ένα χρονοδιάγραμμα υλοποίησης σε τρεις φάσεις:
– βραχυπρόθεσμο (Ιούνιος 2016-Νοέμβριος 2016)
– μεσοπρόθεσμο (Δεκέμβριος 2016-Δεκέμβριος 2018)
– μακροπρόθεσμο (Ιούνιος 2018-Μάιος 2022)
Στην πρώτη φάση εκτός από τη μείωση της ύλης η επιτροπή προτείνει, μεταξύ άλλων, την ενίσχυση του ρόλου των συλλόγων διδασκόντων στη διοίκηση των σχολικών μονάδων, η καθιέρωσης της πιστοποίησης της γλωσσομάθειας στο σχολείο, η πρόβλεψη ειδικών χώρων στα σχολεία για μαθήματα τέχνης.